سبزه‌‌صادقی شاعر و منتقد ادبی:

محتوای جشنواره شعر رضوی گسترده‌تر شود

 

گروه فرهنگ‌وهنر – حسین سبزه‌صادقی، شاعر و منتقد ادبی با بیان این‌که جشنواره‌ی ملی شعر رضوی در این ربع قرن که برگزار شده، راه خود را رفته و تاثیر خود را گذاشته است، پیشنهاد داد محتوای جشنواره مقداری رهاتر و گسترده‌تر شود.

وی گفت: «واقعیت این است که ذات هنر مسابقه‌پذیر نیست و از آن‌جایی که با عواطف و اندیشه‌ها و ذهنیات هنرمند و خالق آثار هنری سروکار دارد ارزش‌گذاری و به مسابقه گذاشتن آن ممکن نیست ولی بشر مجبور است برای این‌که معیاری برای انتخاب آثار داشته باشد به جشنواره‌ها روی بیاورد».

سبزه‌‌صادقی ادامه داد: «جشنواره‌ی شعر رضوی هم که از کرمان شروع شد و به مرور به جشنواره‌ی کشوری و ملی تبدیل شد، اکنون همه‌گیر شده است و راه خود را رفته و تاثیر خود را گذاشته است».

وی افزود: «پیشنهادی دارم این است که جشنواره‌ی شعر رضوی را صرفا به فرهنگ رضوی اختصاص ندهیم، این بخش را داشته باشد ولی حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و حتی ادبیات فولکلوریک نیز دیده شود اما عنوان رضوی را داشته باشد».

شاعر و منتقد ادبی با تاکید بر این‌که محتوای جشنواره مقداری رهاتر شود، توضیح داد: «درست است که عنوان این جشنواره، مقدس و دوست‌داشتنی است اما فرهنگ رضوی به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های فرهنگ شیعی، همه‌ی جنبه‌های زندگی مردم را پوشش داده و بهتر است محدود به شخصیت امام رضا (ع) نباشد و کل موضوعاتی که محتوای شعری تولید می‌شود زیر عنوان جشنواره قرار گیرد و از لحاظ محتوایی بازسازی شود چراکه همه‌ی زندگی ما ایرانی‌ها در دل فرهنگ رضوی است».

سبزه‌‌صادقی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره به صورت مجازی به‌دلیل شیوع کرونا اظهار کرد: «گاهی، برخی تهدیدها خودبه‌خود به فرصت تبدل می‌شوند. تهدید کرونا باعث شد شکل جشنواره تغییر کند. همچنین، حضور دکتر حسینخانی از شاعران خوب این حوزه که چندین بار برگزیده‌ی جشنواره هم شده بودند به‌عنوان دبیر تخصصی و اضافه شدن بخش دانشجویی برای اولین‌بار به این جشنواره، و نیز شکل برگزاری، ویژگی‌ها و خلاقیت‌هایی بوده که در این دوره شاهد آن بودیم و شروع و رویش دوباره‌ای را احتمالا با خود به همراه خواهد داشت».