بیم و امیدهای کرونایی در جهان ادامه دارد؛

خطر عادی‌انگاری کرونا را جدی بگیریم

 

گروه جامعه: سرعت ابتلا به کرونا در کشور به استناد آمارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدد اجرای محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌ها مسیری رو به کاهش دارد و تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا نیز اکنون به زیر ۲۰۰ نفر رسیده که تداوم این روند نیازمند رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی است. خبر انجام واکسیناسیون در بسیاری از کشورها نیز سبب شده تا امیدها به پایان این پاندمی افزایش یابد.

در استان کرمان نیز از ابتدای دی‌ماه روند ابتلا و مرگ‌ومیر کاهش یافته اما به اعلام استاندار کرمان، در ۱۱ شهرستان انار، بافت، بردسیر، بم، رابر، راور، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک و کرمان همچنان محدودیت‌های شبانه‌ی کرونایی برقرار است.

علی زینی‌وند، شنبه ششم دی‌ماه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، به شرایط شکننده وضعیت بیماری بعضی از شهرستان‌ها از جمله بافت و شهربابک اشاره و اظهار کرد: «فرمانداران حتما باید در جلسات ستاد کرونا شخصا حضور داشته باشند».

وی همچنین تاکید کرد: «تا پایان سال باید به هدف‌گذاری طرح شهید سلیمانی برسیم و به هیچ وجه کوتاهی از فرمانداران پذیرفته نیست».

استاندار کرمان همچنین از فرماندارن خواست تا بررسی کنند و در صورتی که بازگشایی مدرسه‌ای صورت گرفته، حتما برخورد کنند.

تا هفتم دی‌ماه، ۲۹۱ بیمار کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند.

شمار بستری‌شدگان روزانه از ابتدای دی‌ماه به زیر صد نفر رسیده است، مرگ‌ومیرهایی که روزانه به طور رسمی اعلام می‌شود نیز گرچه گاهی دو رقمی بوده اما در برخی روزها تک‌رقمی نیز بوده است.

در مجموع، شرایط کرونا در استان در مقایسه با ماه‌های گذشته، وضعیت بهتری دارد اما مسئولان و متخصصان این اوضاع را شکننده می‌دانند و مدام هشدار می‌دهند که اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نشود و یا میهمانی‌ها و دورهمی‌ها برگزار شوند، کرونا مجددا اوج می‌گیرد.

در همین رابطه معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که اعمال محدودیت‌های کرونا از اول آذر موجب کاهش ۴۰ درصدی موارد بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌ها شده گفت که نگرانیم که اگر محدودیت‌ها و سختگیری‌ها از طرف مردم و دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته نشود، اواخر دی و در بهمن‌ماه دوباره پیک و اوج گرفتن موارد ابتلا و فوتی کرونا را در کشور داشته باشیم. به همین علت از مردم و دستگاه‌های مسئول تقاضا داریم محدودیت‌ها و توصیه‌های بهداشتی را به دقت اجرا کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز با بیان این‌که رفتار ویروس کرونا کاملا به رفتار جامعه بستگی دارد، هشدار داد: «شیب نزولی کرونا بسیار شکننده و ناپایدار است و با عادی‌انگاری شرایط به سرعت به وضعیت قبل برمی‌گردیم».

آمار مرگ کرونا در ایران که از دهم آبان‌ماه به بالای ۴۰۰ نفر رسیده بود، بعد از حدود یک‌ماه، از هفته‌ی دوم آذرماه، به زیر ۴۰۰ نفر کاهش یافته است.

در این میان موفقیت برخی واکسن‌ها و آغاز واکسیناسیون در تعدادی از کشورها، امید به پایان همه‌گیری کرونا را افزایش داده است. مردم ایران هم شب یلدا با ترند کردن هشتگ «لطفا واکسن بخرید» از مسئولان کشور خواستند تا منتظر ساخت واکسن تولید داخل نمانند و زودتر برای خرید واکسن اقدام کنند. این خواسته از سوی رئیس نظام پزشکی کشور و تعدادی از نمایندگان نیز مطرح شده است.

البته در داخل هم دست‌اندرکاران ساخت واکسن کرونا سخت در تلاش هستند تا اولین تست انسانی واکسن‌های داخلی را ظرف چند روز آینده آغاز کنند. به گفته‌ی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، که ساخت واکسن کرونا در کشور را دنبال می‌کنند، تاکنون ۶۰ هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه‌ی ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۳۶ هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند.

وی همچنین هفتم‌ دی‌ماه در جریان بازدید از محل آماده شده برای تولید واکسن ایرانی کرونا، با تاکید بر این‌که واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد، گفت که ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهیانه ۱٫۵ میلیون دوز خواهیم رسید و از شش ماه دیگر این ظرفیت به ماهیانه ۱۲ میلیون دوز خواهد رسید.

هلال‌احمر هم به کارزار تهیه‌ی واکسن وارد شده و این‌طور که رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفته قرار است یک میلیون دوز واکسن از چین خریداری شود.

همتی همچنین هشتم دی‌ماه اعلام کرد که ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر از سوی تعدادی از خیرین ایرانی خارج از کشور به هلال‌احمر اهدا شده که به‌زودی وارد ایران خواهد شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران هم گفته که ایران در حال ساخت یک واکسن مشترک با یکی از کشورها است که مطالعه‌ی فاز دوم بالینی آن در حال انجام است و فاز سوم این مطالعات که کم‌خطرتر است در ایران انجام خواهد شد.

اما با توجه به اینکه به گفته‌ی مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، واکسن‌های ساخت داخل تا خردادماه ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شوند، به نظر می‌رسد باید تلاش‌ها برای خرید واکسن خارجی جدی‌تر دنبال شود هرچند که به گفته‌ی مسئولان تحریم‌ها می‌تواند سدی برای ورود واکسن کرونا به داخل کشور باشد، مانند همان اتفاقی که برای واکسن‌های آنفلوآنزا افتاد.

این روزها اما خبر دیگری هم بسیاری از مردم را نگران کرده و آن شیوع نوع جدیدی از ویروس جهش‌یافته‌ی کرونا در برخی کشورهای اروپایی است که طی چند روز گذشته پایش را از اروپا هم فراتر گذاشته و به نزدیک ایران هم رسیده و به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت در سلطان‌نشین عمان، دوم دی‌ماه اعلام کرد که به چهار مورد از نوع جدید ویروس کرونا که از انگلیس در حال ظهور است مشکوک شده و این وزارتخانه درحال انجام مطالعات برای تأیید ماهیت موارد ابتلا است.

وزیر بهداشت ایران هفتم دی‌ماه با بیان این‌که علیرغم اظهارنظرهایی که می‌شود هنوز تا این لحظه هیچ ردپایی از این ویروس جهش‌یافته در کشور ما دیده نشده است، گفت: «البته ویروس برای ورود به هیچ کشوری ویزا و پاسپورت نمی‌خواهد و همان‌طور که ویروس ووهان در اسرع وقت به قطب جنوب رسید، خطر ورود ویروس جهش یافته به کشور ما هم وجود دارد. و تنها سد دفاعی ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر به کشور ما وارد شد باید کاری کنیم که به صورت گسترده کشور را گرفتار نکند».

بیم و امیدهای کرونایی در جهان ادامه دارد و محققان و متخصصان همچنان بر رعایت اقدامات پیشگیرانه‌ یعنی رعایت فاصله، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و تهویه‌ی مناسب فضاهای بسته تاکید دارند.