استاندار کرمان در نشست شورای فرهنگ عمومی استان:

گفتمان شهید سلیمانی تولید وحدت و همگرایی است

 

گروه جامعه – استاندار کرمان با بیان این‌که با استفاده از گفتمان و کلیدواژه‌هایی که توسط رهبری بیان می‌شود می‌توان از آشفتگی فرهنگی نجات یافت، گفت: «گاهی ما سلیقه‌ی خودمان را به عنوان فرهنگ عمومی کشور بیان می‌کنیم که بخشی از جامعه آن را پس می‌زند».

وی همچنین با بیان این‌که مقام معظم رهبری سه کلیدواژه‌ی هویت، مبتنی بر هویت ایرانی، انقلابی و اسلامی را مطرح کردند تا چتر نظام اسلامی بر روی همه‌ی نسل‌های ایران گسترش یابد، افزود: «گوشه‌هایی از این دیدگاه‌ها را شما در رفتار شهید سلیمانی می‌بینید، هرچه سخنرانی می‌کند تولید این گفتمان و تولید وحدت، برادری و هم‌گرایی است».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، علی زینی‌وند در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، بیان کرد: «شورای فرهنگ عمومی در واقع یکی از نهادهای مهم و موثری است که در استان‌ها با محوریت نماینده ولی‌فقیه شکل می‌گیرد که در کرمان، آقای علیدادی‌سلیمانی خودشان هم صاحب اندیشه هستند و هم دیدگاه‌های راهبردی در حوزه‌ی فرهنگ دارند و این برای استان یک فرصت است».

وی در ادامه افزود: «یکی از مشکلاتی که ما در کشور و به تبع آن در استان داریم این است که در بحث فعالیت‌های فرهنگی معمولاً انسجام‌بخشی نداریم، یعنی دستگاه‌های مختلف کار فرهنگی انجام می‌دهند و دستگاه‌های خاصی نیز متولی فرهنگ هستند، اما بعضاً این کارهای فرهنگی، موازی‌ یک‌دیگر هستند».

استاندار کرمان یادآور شد: «موازی‌کاری سبب می‌شود، مخاطب یا جوانان ما نه تنها انسجامی در فعالیت‌های فرهنگی نمی‌بینند که شاید پیامی که ما به آن‌ها در حوزه‌ی فرهنگ مخابره می‌کنیم به نوعی آشفتگی فرهنگی باشد».

وی ادامه داد: «ما نمی‌توانیم سیاست‌های کشور را تدوین کنیم، اما در استان با دیدگاه‌های خوبی که آقای علیدادی‌سلیمانی دارند شاید بتوان این کار را سامان داد و برای اهدافی که گذاشته شده است و فراتر از این‌ها راهبرد تعیین کنیم و همه باهم موظف شوند که در آن راهبرد حرکت کنند».

زینی‌وند خاطرنشان کرد: «یکی از مواردی که مبدا آن استان کرمان است، مکتب شهید سلیمانی است که بسیار جای تولید گفتمان دارد و تولید گفتمان آن باید مبتنی بر مکتب حاج‌قاسم و مبتنی بر دیدگاه مقام معظم رهبری باشد، نه مبتنی بر دیدگاه خودمان».

وی با اشاره به بیانیه‌ی گام دوم ادامه داد: «این بیانیه در واقع یک آسیب‌شناسی از ۴۱ سال گذشته، یک تبیین وضع موجود و یک راهبرد بسیار استراتژیک برای آینده‌ی نظام، انقلاب و ایران است اما باید دید ما چه میزان آن را تبیین می‌کنیم و راهکار در آن مشخص می‌کنیم. این‌که بگوییم بیانیه‌ی گام دوم و مرتب الفاظ آن را تکرار کنیم موثر نیست، باید از دل آن راهبرد استخراج کنیم».

استاندار کرمان بیان کرد: «ایده‌های خوب بسیار زیادی در دل حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما وجود دارد که باید آن‌ها را آورد تا کسانی که قدرت اجرایی دارند آن‌ها را اجرا کنند».

وی افزود: «در دنیا به این شکل است که وقتی کسی می‌خواهد یک کلیدواژه را به عنوان راهبرد در کشورش جا بیاندازد میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا آن کلیدواژه را به گفتمان رهبران‌شان وارد کنند. در کشور ما که رهبرمان خودش گفتمان‌ساز است و بهترین گفتمان‌ها را شخص مقام معظم رهبری تولید می‌کند می‌توان روی آن‌ها به عنوان کلیدواژه کار کرد و این موارد، ما را از آشفتگی فرهنگی و چند وجهی فرهنگی نجات می‌دهد، زیرا ما گاهی سلیقه‌ی خودمان را به عنوان فرهنگ عمومی کشور بیان می‌کنیم که بخشی از جامعه آن را پس می‌زند».

زینی‌وند با بیان این‌که می‌توان روی دیدگاه حاکمیتی و دیدگاه تقریبی مقام معظم رهبری کار کرد، گفت: «مسئله‌ی دیگری که به شدت ما را به لحاظ فرهنگی تهدید می‌کند، تهدید هویتی نسل جدید است که رهبری به مجمع تشخیص مصلحت دستور دادند درباره‌ی هویت سیاست بنویسند».

وی توضیح داد: «مقام معظم رهبری سه کلید واژه‌ی هویت مبتنی بر هویت ایرانی، انقلابی و اسلامی را مطرح کردند و دلیل این‌که این موارد را انتخاب کردند این است که گاهی ما فقط می‌گوییم هویت انقلابی در حالی که ممکن است در این جمعیت ۸۰ میلیونی ما، بسیاری اصلاً نتوانند ارتباطی که من و شما می‌توانیم با واژه‌های انقلاب برقرار کنیم برقرار کنند، آیا این‌ها را باید از دایره‌ی کشور بیرون بگذاریم؟؛ یا کسی می‌گوید فقط هویت ایرانی، در حالی که بسیاری از مردم ما دلداده‌ی اسلام و انقلاب هستند، آیا باید آن‌ها را از این هویت بیرون گذاشت؟؛ یا کسی می‌گوید انقلاب و ایران هیچ، فقط اسلام، آیا باید کسانی که در این دایره قرار نمی‌گیرند را بیرون گذاشت؟».

استاندار کرمان ادامه داد: «این سه واژه‌ی هویت که مقام معظم رهبری نوشته و می‌فرمایند که شما هویت را بر مبنای سه کلید‌واژه‌ی ایرانی، انقلابی و اسلامی بنویسید، یعنی شما چتر نظام اسلامی را بر روی همه‌ی نسل‌های ایران گسترش دهید».

وی افزود: «گوشه‌هایی از این دیدگاه‌ها را شما در رفتار شهید سلیمانی می‌بینید، هرچه سخنرانی می‌کند تولید این گفتمان و تولید وحدت، برادری و هم‌گرایی است».

زینی‌وند بیان کرد: «به دلیل این‌که ما بخشی از این هویت را می‌گیریم به لحاظ هویت در نسل جوان دچار نوعی واگرایی شده‌ایم و دچار تهدید هستیم که وظیفه‌ی ما این است که در شورای فرهنگی، درباره‌ی این موضوع نیز بحث کنیم».