مرگ‌های روزانه در استان تک‌رقمی شد

بیم‌ها و امیدها در روزهای آرام کرونایی

گروه جامعه ـ نه فقط در استان کرمان بلکه در کل کشور، به استثنای مناطق شمالی، کرونا آرام گرفته و بیمارستان‌ها خلوت و حال جامعه بهتر شده است اگرچه، هم متخصصان می‌گویند و هم تجربه‌ی این ۱۰ ماه نشان داده که نمی‌توان به این آرامش، دلخوش کرد. کرونا مثل آتش زیرخاکستر می‌ماند و هر لحظه امکان شعله‌ور شدن دوباره دارد.

در این روزها اما، در کنار کاهش آمارهای مبتلایان و بستری‌شدگان و جان‌باختگان که در کشور به مرز دو رقمی شدن هم رسیده است، نگرانی دیگری سر برآورده و آن هم، ویروس جدید کووید ۱۹ است که اولین‌بار در انگلیس مشاهده شده و به همین دلیل، آن را به اسم کرونای انگلیسی معرفی می‌کنند. ویروسی که به گفته‌ی متخصصان، تاج‌های روی سطحش، خاصیت چسبندگی بیش‌تری پیدا کرده و باعث شده که قدرت سرایت بالاتری نسبت به نوع پیشین داشته باشد. بنا به گفته‌ی سخنگوی ستاد ملی کرونا، این ویروس تاکنون در همسایگان شرقی ایران و همچنین در ترکیه مشاهده شده است و همین، احتمال ورود قریب‌الوقوع آن به ایران را شدت بخشیده؛ البته اگر تا حالا نیامده باشد.

خبر مهم دیگر در این روزها، واکسن کروناست که نوع ایرانی آن هم به آزمایشات انسانی رسیده است. اولین تزریق انسانی مرحله‌ی اول نخستین واکسن کرونای ساخت ایران در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با نام «کُوو ایران برکت» روز سه‌شنبه، نهم دی‌ماه روی داوطلبان انجام شد.

نخستین داوطلب این واکسن، طیبه مخبر فرزند محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دو نفر از مسئولان این ستاد بودند. با گذشت حدود یک هفته از انجام اولین تزریق، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه این هفته گفت که وضعیت عمومی سه داوطلبِ اولین مطالعه‌ی انسانی فاز یک واکسن ایرانی کرونا خوب است و همه چیز با روند مطلوبی پیش می‌رود.

وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده که تا پایان بهار ۱۴۰۰ بتوانند واکسیناسیون عمومی با این واکسن را آغاز کنند. در ایران نیز، همچون همه‌ی کشورهای دنیا، اولویت‌هایی برای تزریق واکسن کرونا تعیین شده است و همگان، نمی‌توانند فعلا آن را دریافت کنند. سالمندان و کادر بهداشت و درمان به واسطه‌ی اینکه بیش‌تر در معرض خطر و تهدید این بیماری هستند در اولویت قرار گرفته‌اند و به مرور، نوبت به همه‌ی مردم خواهد رسید.

اسفندماه ۹۸ و آن زمان که اولین بیمار ایرانی کرونا در قم شناسایی و ابتلایش رسما تایید شد، هیچ‌کس گمان نمی‌برد سال ۹۹ به ماه‌های پایانی برسد و هنوز همه‌ی دنیا، گرفتار این پاندمی باشند. همچنان هم، کسی از متخصصان و اهل علم نمی‌تواند بگوید پایان این گرفتاری چه زمانی خواهد بود. ماسک زدن و فاصله گرفتن و ادامه‌ی این سبک زندگی، تنها چیزی است که به قطعیت از آن می‌گویند.

در استان کرمان که تابستان و پاییز سخت و سیاهی را از سر گذرانده، از ابتدای زمستان اوضاع کرونا مدام رو به بهبودی بیش‌تر بوده و به‌ویژه طی روزهای اخیر، مرگ‌ومیرها تک رقمی و به صفر نزدیک شده است. این در حالی است که در اواخر آبان‌ماه، مرگ‌های روزانه در کرمان به مرز ۴۰ نفر رسیده بود.

حفظ این شرایط برای اینکه آخرین زمستان سرد و پر واهمه‌ی قرن حاضر خورشیدی را به سلامت بگذرانیم؛ وظیفه‌ای است بر عهده‌ی تک‌تک افراد جامعه. باشد که به خوبی از پس آن برآییم. وزیر بهداشت گفته که اگر پیک مجدد بیماری رخ بدهد، کادر درمان واقعا توانی برای مقابله با آن ندارد.