افزایش مراجعان سرپایی در استان کرمان؛

زنگ مجدد خطر کرونا به صدا درآمد

 

گروه جامعه ـ اگرچه وضعیت کرونا در استان کرمان، به استناد آمار و گزارش‌های رسمی،  همچنان روندی کاهشی دارد ولی این هفته، خبر بدی از سوی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام شد و آن این‌که روند مراجعه‌ی بیماران سرپایی افزایشی شده است و این، یک زنگ خطر است چراکه شروع پیک‌های کرونا ابتدا با افزایش مراجعان سرپایی رخ داده و پس از مدتی، این مبتلایان که حال بدی ندارند، ویروس را به دیگران و از جمله، کسانی که در گروه‌های پرخطر هستند، منتقل کرده و پس از مدتی، بستری‌شدگان نیز افزایشی شده و در ادامه، مرگ‌ومیرها نیز زیاد می‌شود. برخی پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که اگر این روند تازه در استان به‌سرعت کنترل نشود، از اسفندماه پیک چهارم رخ می‌دهد و نوروز به رنگ سیاه درخواهد آمد.

هنوز تصمیم تازه‌ای برای کنترل این وضعیت گرفته نشده و همه چیز در توصیه‌ و تمناهای معمول خلاصه شده است.

در کشور هم که چند هفته‌ی آرام کرونایی برقرار بود، از روز شنبه، تعداد شهرهای قرمز کرونا از هفت مورد به ۱۰ مورد افزایش پیدا کرد.

تا عصر یکشنبه ۲۸ دی‌ماه، «یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر» در کشور مبتلا به کرونا شده‌اند و شمار کل قربانیان به «۵۶ هزار و ۸۰۳ نفر» رسید.

کرونا در استان کرمان نیز، طی هشت روز گذشته در آرامشی مثال‌زدنی بوده است و تعداد بستری‌شدگان روزانه، بی‌وقفه، کم‌تر از ۲۰ نفر و مرگ‌ومیرها نیز تک رقمی بوده است.

حالا باید منتظر تصمیمات ستاد کرونا ماند که آیا برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع، تصمیمات مناسب را به‌موقع می‌گیرد یا برای بار سوم، ایران سیاه‌پوش می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان روز شنبه در ستاد استانی کرونا ضمن تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، از مردم خواست تا از انجام تست کرونا نترسند.

به نقل از ایسنا کرمان، حمید رشیدی‌نژاد گفت: «مردم مقداری در برابر انجام تست PCR مقاومت می‌کنند و این درحالی است که در اوایل این مقاومت وجود نداشت این در حالی است که شناسایی زودهنگام در شکستن زنجیره‌ی انتقال بسیار موثر است؛ ضمن آن‌که مردم باید به سوالات کارشناسان ما صادقانه جواب دهند».

وی تاکید کرد: «همه‌ی افرادی که تماس نزدیک با بیمار کرونایی دارند، باید حتما تست تشخیصی کرونایی بدهند و فرقی نمی‌کند که فرد علامت‌دار یا بی‌علامت باشد».