ایمان عتیقی، مدیرعامل گل‌گهر سیرجان در آیین معارفه:

گل‌گهر یک امانت ملی است

*معاون وزیر صمت: توسعۀ اکتشافات معدنی در صدر برنامه‌های گل‌گهر باشد

*معاون استاندار کرمان: از برنامه‌های توسعه‌ای گل‌گهر حمایت می‌کنیم

*حسن‌پور: با تکمیل زنجیرۀ‌ فولاد در سیرجان از هزینه‌های زائد جلوگیری کنیم

*مدیرعامل سابق گل‌گهر: مدیریت گل‌گهر باید استقلال و اختیار کامل داشته باشد

 

 

گروه اطلاع‌رسانی ـ مدیرعامل جدید گل‌گهر سیرجان، روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه، طی آیینی رسمی، کار خود را در این مجموعه‌ی صنعتی، معدنی آغاز کرد. ایمان عتیقی متولد سال ۱۳۵۹ خورشیدی و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی معدن است که نخستین تجربه‌ی کاری خود را از سال۸۱ و از شرکت صنایع مس ایران آغاز کرده است. او از سال ۸۳ وارد گل‌گهر شده و در مسئولیت‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی حضور داشته است.

به گزارش خبرنگار استقامت، در مراسمی که روز پنجشنبه برای تکریم جمشید ملارحمان مدیرعامل سابق گل‌گهر و معرفی عتیقی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی، امام جمعه سیرجان با اشاره به نزدیکی ایام تولد حضرت زهرا (س)، برخی از خصلت‌های حضرت و تکریمی که پیامبر اکرم (ص به دخترشان داشته‌اند، گفت: «ما در نماز جمعه وظیفه داریم همه را به تقوا دعوت کنیم که بهترین سرمایه و بهترین توشه‌ است برای آنکه بادهای حوادث ما را منحرف نکند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در دوران بیش از ۱۰ سالی که در سیرجان هستم، مدیرانی آمدند و رفتند و هرکدام به نوبه‌ی خود خدماتی در زمینه‌های فرهنگی و عمرانی و … داشتند که از همه تشکر می‌کنیم به‌ویژه از جناب مهندس ملارحمان که به‌جد دنبال امور فرهنگی و توسعه‌ی گل‌گهر بودند. در حوزه‌ی آب، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد و آب به گل‌گهر رسید. در زمینه‌ی راه‌آهن و ورزشگاه و ساخت‌وسازهای فرهنگی از جمله مصلا و … نیز زحمات بسیاری کشیدند که جای قدردانی دارد».

وی گفت: «در سال جهش تولید، امیدواریم از سیرجان گزارش بسیار خوبی ارائه کنیم».

در این آیین همچنین، وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، بر توسعه‌ی اکتشافات، توسعه‌ی زیرساخت‌ها، ارتقای بومی‌سازی قطعات و استمرار مسئولیت‌های اجتماعی در گل‌گهر تاکید کرد.

وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به مدیریت مطلوب مهندس ملارحمان مدیرعامل سابق گل‌گهر، اظهار کرد: «مهندس عتیقی هم دارای تجارب خوب و از خود مجموعه‌ی گل‌گهر است که برای توسعه‌های بیش‌تر در منطقه تجربه‌های ایشان، مفید خواهد بود».

وی با بیان اینکه قطعا از مدیرعامل جدید حمایت خواهیم کرد، افزود: «از تجارب مهندس ملارحمان نیز در کشور استفاده می‌کنیم که نتیجه‌ی آن رشد تولید و رونق اقتصادی خواهد بود».

وی سپس، اولویت‌های ایمیدرو را برشمرد و گفت: «از نکات مهم در رشد معدن، اکتشاف است. در گذشته حرکت‌های خوبی در این زمینه با توان بخش خصوصی و مجموعه‌هایی از جمله گل‌گهر شروع شده و انتظار داریم گل‌گهر این موضوع را در صدر برنامه‌ها به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی بداند که در توسعه‌ی گل‌گهر و مناطق محروم استان کرمان نیز بسیار مفید خواهد بود».

وی ادامه داد: «توسعه‌ی زیرساخت‌ها انتظار دیگری است که امیدواریم چون گذشته دنبال شود».

جعفری با بیان اینکه استفاده از نخبگان و جوانان تحصیلکرده‌ی کشور می‌تواند گره‌گشا باشد، گفت: «امروز هسته‌های دانشی را باید در بخش معدن و صنعت به‌کار ببریم. در چند مجموعه این کار را انجام دادیم و جواب هم گرفتیم. خیلی از کشورها طرف قرارداد ما بودند اما نیامدند که با ریسک و همت مدیران این شرایط تغییر کرد و به دانش فنی و تکنولوژی موردنیاز رسیدیم. توقع داریم این موضوع نیز در سرلوحه‌ی کار مدیرعامل محترم گل‌گهر قرارگیرد چرا که توان آن در شرکت‌ها وجود دارد».

وی ادامه داد: «توجه به مسئولیت‌های اجتماعی نیز از مسائل مهم است و گل‌گهر در این زمینه اقدامات مهمی تاکنون انجام داده و باید آن را همچنان ادامه داد».

از برنامه‌های توسعه‌ای گل‌گهر حمایت می‌کنیم

حسین مهرابی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز، از مهندس عتیقی، مدیرعامل جدید خواست تا به مناطق جنوبی استان به‌ویژه در حوزه‌ی ایجاد و توسعه‌ی صنایع معدنی توجه‌ داشته باشد.

مهرابی همچنین اعلام کرد که استانداری از برنامه‌‌های توسعه‌ای گل‌گهر به‌طور جدی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مهندس ملارحمان انضباط مالی خیلی خوبی در گل‌گهر ایجاد کردند و زحمات فراوانی کشیدند، گفت: «مهندس عتیقی هم از پایه در این شرکت رشد کردند و احتمالا بتوانند موفقیت‌های زیادی برای این مجموعه ایجاد کنند».

معاون استاندار سپس گفت: «در سه محور باید از این مجموعه انتظار داشته باشیم. نخست، مسئولیت‌های اجتماعی است که همه‌ی شرکت‌های خصوصی آن را برعهده دارند و گل‌گهر تاکنون به خوبی آن را انجام داده و امیدواریم تا پایان مسیر بتواند به آن ادامه دهد و همه‌ی استان و به‌ویژه سیرجان به‌طور محسوس از آن بهره‌برداری کند که هرچه شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی بیش‌تر بها دهند مقبولیت بیش‌تر و سرمایه‌ی اجتماعی آن‌ها بیش‌تر خواهد شد».

وی افزود: «محور دیگر که ما در استان بسیار دنبال می‌کنیم، انتقال و گردش حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ در استان و به‌ویژه شهرستان است. شرکت‌هایی تاکنون همراه شده و سیرجان نسبت به دیگر مناطق موفقیت بیش‌تری دارد».

وی اظهار کرد: «چرخه‌ی اعاده‌ی حقوق دولتی در استان هنوز کامل نشده اگرچه سازمان صمت به جدیت آن را پیگیری کرده است ولی هنوز اعداد و ارقام طبق آنچه حقوق و قوانین معدن ایجاب می‌کند رخ نداده و امیدواریم ایمیدرو آن را حل کند».

زنجیرۀ‌ فولاد در سیرجان تکمیل شود

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، با تاکید بر تکمیل زنجیره‌ی فولاد در سیرجان و راه‌اندازی دانشکده‌های تخصصی در کنار شرکت‌های بزرگی چون گل‌گهر و مس، پیشنهاد کرد معاونت مناطق محروم در وزارت‌خانه یا ایمیدرو و معاونت محیط زیست پایدار نیز در همه‌ی شرکت‌های صنعتی و معدنی شکل بگیرد.

شهباز حسن‌پور همچنین با بیان اینکه مهندس عتیقی مدیرعامل جدید گل‌گهر، تمام سطوح کارشناسی و مدیریتی را طی کرده و شایستگی برای این مسئولیت را دارد، تصریح کرد که به‌دلیل حضور ایشان در کنار مدیران بزرگی چون آقایان جلال‌ماب، تقی‌زاده و ملارحمان، مطالبات بنده و مردم شهر و استان از آقای عتیقی بالا رفته است.

وی در بخشی از سخنان خود، با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور که مقام معظم رهبری و دولت‌ها سال‌ها آن را فریاد می‌زنند ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه است، افزود: «بیش‌تر نگاه‌ها به بیرون از کشور بوده و هست. یکی از مسائلی که همه باید دنبال کنیم اما، نگاه به سرمایه‌های داخل کشور است. از رئیس ایمیدرو می‌خواهم تا در کشور در کنار هر مجموعه‌ی بزرگی مثل گل‌گهر و مس سرچشمه، دانشکده‌ای تاسیس شود تا به نیازهای آینده پاسخ بدهد».

وی ادامه داد: «موضوع بعدی، تکمیل زنجیره‌ی فولاد است. نمی‌دانم با چه سبک و سیاقی با پروژه‌هایی که در بهشت معادن کشور است مخالفت می‌شود و چشم بر هزینه‌های جانبی حمل مواد اولیه به سایر استان‌ها که رقم بزرگی است می‌بندند. اینکه سالانه بیش از ۱۵ هزار تصادف منجر به فوت و ۷۰، ۸۰ هزار نفر معلول داریم، از بی‌برنامگی ماست».

حسن‌پور با بیان اینکه وقتی تحریم‌های ناجوانمردانه داشت شکل می‌گرفت رهبری فرمودند معادن جایگزین نفت شود، گفت: «از مدیرعامل محترم ایمیدرو استدعا دارم دستور دهند در این راستا، زنجیره‌ی فولاد تکمیل شود».

وی افزود: «در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی چه‌طور از وزیر محترم صمت مطالبه نداشته باشم که خود مبتکر معین اقتصادی بود و امروز بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان کرمان فاقد هرگونه بیمه‌ای هستند یعنی توان پرداخت ماهانه ۳۰ هزار تومان بیمه‌ی روستایی را هم ندارند».

وی پیشنهاد کرد معاونت مناطق محروم در وزارت‌خانه یا ایمیدرو راه‌اندازی شود.

نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس به مسئولیت محیط زیست پایدار نیز اشاره و اظهار کرد: «محیط زیست هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری‌های کلان ما ندارد شاید برای مجوز دنبال راضی کردن محیط زیست هستیم ولی محیط زیست پایدار در قالب معاونت در همه‌ی شرکت‌ها باید دیده شود. این، یکی از مطالبات آیندگان از ماست و به کاشت چند درخت نباید اکتقا شود».

حسن‌پور سپس، با تبریک به مهندس عتیقی اظهار کرد: «مطالبات بنده و مردم شهر و استان از مدیر جدید بالا رفته چون در کنار مدیری بی‌بدیل چون جلال‌ماب سال‌ها کار کرده و درس گرفته است. در کنار مدیری جسور چون آقای تقی‌زاده رشد کرده است که ایشان در یک روز سه پروژه راه‌آهن و بیمارستان و فاضلاب را مصوب کرد، در کنار مدیری که پیشکسوت همه‌ی مدیران صنعتی و معدنی کشور یعنی مهندس ملارحمان بوده که وقتی وارد شهر شد گفت نیامدم پشت میز بنشینم و آمده‌ام سی سال کار صادقانه در ایمیدرو را به کار گیرم».

وی افزود: «برخی انتصاب ایشان را چون فرزند شهید هستند به این موضوع نسبت داده‌اند. فرزند شهید بودن یک ارزش است و باید به آن افتخار کرد ولی فراموش نکنید ایشان تمام سطوح کارشناسی و مدیریتی را طی کرده و رشته‌اش این بوده و شایستگی داشته است».

مدیریت گل‌گهر باید استقلال و اختیار کامل داشته باشد

در این مراسم، مدیرعامل سابق گل‌گهر سیرجان نیز با تاکید بر اینکه مجموعه‌ی مدیریتی گل‌گهر باید استقلال در عملکرد داشته باشد، گفت: «در راستای ایجاد توسعه‌ی متوازن، مبارزه کردم تا بتوانیم در حوزه‌های جنوب استان هم مقداری کار کنیم که برخی پروژه‌ها نیز خوشبختانه شروع شد».

جمشید ملارحمان، با بیان اینکه ابتدای سال ۹۸ به‌عنوان مهمان اینجا آمدم و دو سال متوالی امانت‌دار مردم بودم، اظهار کرد: «هرگز روی صندلی مدیرعاملی ننشستم و روی صندلی کنار میز کنفرانس می‌نشستم».

وی افزود: «امانت‌داری روی صندلی‌های هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کار سختی است. مردم رصد می‌کنند که این مدیر چه می‌خواهد بکند. ساده‌اندیشی است که فکر کنیم مردم متوجه‌ی کار ما نمی‌شوند. ما وقتی مسئول می‌شویم به همه‌ی مردم بدهکاریم و باید به خدا پناه ببریم که شرمنده‌ی مردم و آستان باری‌تعالی نباشیم».

وی ادامه داد: «شاید سوال‌تان این باشد که در مدت مسئولیت، چه هنری کردید؟ هیچ هنری نکردیم بلکه تلاش داشتیم کار دیگران را خراب نکنیم. سال ۹۸ در حساب‌های شرکت بیش از ۳۰ میلیارد تومان نبود و انبار محصول همه فروخته شده بود در حالی‌که سال رونق تولید هم بود و باید کاری می‌کردیم. در پایان سال، چهار درصد افزایش تولید نسبت به سال ۹۷ داشتیم و امروز همین میزان نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید داریم و هدف این است که تا پایان سال حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۹۷ داشته باشیم».

ملارحمان بیان کرد: «این رشد چیزی جز صداقت و همراهی و تلاش همکاران ما در بخش تولید نبوده است. ظرفیت شرکت ثابت ولی افزایش تولید به این سطح رسیده است در شرکتی که نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در زنجیره‌ی فولاد کشور دارد».

وی سپس اهم اقداماتی که در بخش توسعه انجام شده است را برشمرد و در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی نیز گفت: «روزی که به سیرجان آمدیم گفتند تیم در لیگ برتری است. گفتم زمین بازی دارند؟ گفتند نه. تلاش کردیم، با مسئولیتی که به عهده گرفتیم که حتی پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی هم باشیم در مدت چند ماه دو استادیوم در شهر درست شد. بیمارستانی که در زمان مهندس تقی‌زاده کلنگ‌زنی شده بود و در مرحله‌ی اسکلت بود، امروز بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارد و از بیمارستان تخصصی نیز به فوق تخصص ارتقا یافته است».

وی ادامه داد: «در حوزه‌ی بومی‌سازی تکنولوژی نیز، در خیلی از مواردی که کسی جرات ریسک نداشت ما مسئولیت را پذیرفتیم. نمونه‌اش شرکت انباشت وبرداشت که خارجی‌ها آن را ترک کرده بودند ولی از توان خودمان استفاده کردیم و موفق شدیم و این، افتخار مهندسان داخلی است».

وی افزود: «در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی سعی کردیم هدفمند عمل شود. پول گل‌گهر همیشه در حساب استان است ولی استفاده‌ی درست از آن مهم است. روزی با مهندس عتیقی صحبت می‌کردیم گفت نظرتان درباره‌ی شهربازی در سیرجان چیست؟ گفتم اگر درست شد مردم مستعضف که کرایه‌ی تاکسی تا شهربازی ندارند چه بکنند؟ منظورم اشاره به عدالت اجتماعی و توسعه‌ی متوازن بود. اگر جایی مشکل شهربازی داریم، جای دیگر مردم پول بیمه ندارند باید این هنر را داشته باشیم که دست این افراد را هم بگیریم و با وجود اینکه یکی از اهدافم در این خصوص بود، شرمنده‌ی آن‌ها هستم که نتوانستم آن‌طور باید در خدمت‌شان باشیم».

وی ادامه داد: «در راستای توسعه‌ی متوازن مبارزه کردم تا بتوانیم در حوزه‌های جنوب استان هم مقداری کار کنیم که برخی پروژه‌ها شروع شد. فروکروم بافت از این نوع بود و اکتشافات نامحدود در مناطق جنوبی استان نیز آغاز شد. با این توسعه‌ها جلوی مهاجرت معکوس به کرمان وسیرجان گرفته می‌شود».

وی یادآور شد: «در کنار توسعه و تولید در بنگاه‌های بزرگ، برای مردم، سلامت در مسائل مالی بسیار مهم است؛ مهندسی مالی و شفافیت دقیق اگر نباشد هرچه تلاش شود به کام مردم تلخ می‌شود که در نگرش سیستماتیک مهندس مالی، جریان مالی نقدینگی شرکت برای یک دوره‌ی پنج ساله شکل گرفته است. یعنی در شرکت تا پنج سال آینده می‌دانید پول از کجا می‌آید و کجا هزینه شود و کجا باید توسعه شکل بگیرد».

مدیرعامل سابق گل‌گهر سیرجان، سپس تصریح کرد: «مجموعه‌ی مدیریتی گل‌گهر باید استقلال در عملکرد داشته باشد. مطالبه‌گری‌ها واقعا به‌جاست و از آقای حسن‌پور تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم کمک کنند مدیرعامل مستقل و توانا با اختیارات کامل، ایده‌های توسعه‌ای را پیش ببرد».

گل‌گهر یک امانت ملی است

به گزارش خبرنگار استقامت، مدیرعامل جدید گل‌گهر نیز در این مراسم، با بیان اینکه این مجموعه، نباید وظیفه‌ی اصلی خود که ملی بودن و نقش‌آفرینی در صنعت کشور است را فراموش کند، گفت: «از همگان می‌خواهم تا در برقراری تعادل بین حق و حقوق سهام‌داران و مسئولیت‌های اجتماعی به بنده کمک کنید».

ایمان عتیقی، با بیان اینکه بنده در دوران حضورم در این مجموعه، در کنار کسانی بوده‌ام که احساس اطمینان از ادامه‌ی این راه پیدا کرده‌ام، به موضوع نقش همراهان در فتح قله‌ها اشاره کرد و با پخش بیاناتی از سردار شهید سلیمانی در این زمینه، ادامه داد: «بنده اکنون نیز همراهان خوبی دارم و به توان علمی و فنی این همراهان امیدوار هستم تا در منطقه‌ی گل‌گهر این امانت را با شرایط  بهتر به دست نفر بعدی بسپاریم».

وی اظهار کرد: «گل‌گهر در زنجیره‌ی فولاد کشور متخصصانی را تربیت کرده است که می‌توانند در نقاط دیگر کشور ارائه‌ی خدمت کنند و جزو توانمندترین نیروها در صنعت فولاد کشور باشند».

عتیقی با اذعان به اینکه گل‌گهر باید با حفظ مصالح کارکنان و شهرستان و استان با نگاه به مسئولیت‌های اجتماعی هدایت شود، تاکید کرد: «اما گل‌گهر یک امانت ملی است و نباید وظیفه‌ی اصلی خود که ملی بودن و نقش‌آفرینی در صنعت کشور است را فراموش کند».

مدیرعامل گل‌گهر سیرجان گفت: «مهم‌ترین هدف گل‌گهر توسعه‌ی پایداری است که برقالب نظام برنامه‌ریزی بنا شده است. این شرکت در چارچوب برنامه‌ریزی‌های اصولی قدم برمی‌دارد و امیدوارم همچون گذشته هرچه بهتر و با اصول فنی، بتوانیم مسیر را ادامه دهیم».

وی با بیان اینکه گل‌گهر باید نقش خود را در زنجیره‌ی فولاد ادامه دهد و از چشم‌انداز فولاد کشور عدول نکند، ادامه د اد: «با این حجم توسعه در گل‌گهر نیازمند نگاه هلدینگی هستیم نه به واسطه‌ی حاکمیتی بلکه برمبنای خردجمعی؛ و ما می‌خواهیم برپایه‌ی تصمیمات و خرد جمعی و یکپارچگی که توسط خود شرکت‌های منطقه تعریف می‌شود قدم برداریم و از شرکت‌ها می‌خواهم یک خط قرمز داشته باشیم و آن عبور از چشم‌اندازی است که خودمان تایید و مصوب می‌کنیم».

عتیقی با قدردانی از وزیر صمت و سهام‌داران و هیات مدیره گل‌گهر و همچنین، مدیران سابق گل‌گهر اظهار کرد: «در ایجاد گل‌گهر ۹۸ و تثبیت آن آقایان جلا‌ل‌ماب و تقی‌زاده خیلی موثر بوده‌اند. از مهندس ملارحمان نیز تشکر می‌کنم که بعد از ایجاد گل‌گهر ۹۸ در تقویت نظام فنی و مالی و نظام سیستمی گل‌گهر خیلی تلاش کردند».

وی گفت: «این حجم از سرمایه‌گذاری که در سیرجان صورت گرفته، حاصل سرمایه‌گذاری سهام‌داران محترم است که بر گردن ما حق دارند و ما هم حق داریم تا سرمایه‌ی شهر و کشور را در اختیارشان قرار دهیم».

وی تاکید کرد: «از همگان می‌خواهم تا در برقراری تعادل بین حق و حقوق سهام‌داران و مسئولیت‌های اجتماعی به بنده کمک کنید».