ویروس همچنان در گردش است

شمارش معکوس برای آغاز واکسیناسیون کرونا

 

گروه جامعه ـ آذرماه سال گذشته که نخستین موارد از ابتلا به کرونا در چین و چند ماه بعد در همه‌ی دنیا تایید و اعلام شد، کسی تصور نمی‌کرد که در فاصله‌ی کوتاهی از شیوع این اپیدمی، انسان به واکسن موثر آن دست یابد و جمعیت زیادی نیز واکسینه شوند. این اتفاق اما اکنون رخ داده و سازمان جهانی بهداشت آن را دستاوردی شگفت‌انگیز خوانده است.

حالا، یک سال پس از شیوع بیماری کرونا در جهان و حدود دو ماه پس از آغاز واکسیناسیون در بسیاری از کشورها؛ واکسن کرونا به ایرانی‌ها هم رسیده و آن‌طور که وزیر بهداشت وعده داده از سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه اولین گروه هدف، واکسن کرونای روسی را دریافت می‌کنند. اولین گروهی که واکسینه می‌شوند، پرسنل بخش کرونا و پرسنل آی‌سی‌یوهایی هستند که مستقیم با افراد مبتلا به کووید ۱۹ سروکار دارند و بعد از آن واکسن به مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و جانبازان می‌رود.

در استان کرمان که از دی‌ماه تاکنون روزهای آرام کرونایی برقرار است، مقامات اعلام کرده‌اند که آمادگی برای شروع واکسیناسیون وجود دارد.

نخستین محموله‌ی واکسن کرونای روسی با عنوان «اسپوتنیک وی» روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه وارد ایران شده است. واکسنی که اثربخشی آن علیه ابتلا به بیماری ۹۱.۶ درصد است. هرچند گفته می‌شود ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی، کمتر نیز باشد. همچنین، تزریق آن در دوره‌ی بارداری و شیردهی و به افراد دارای سابقه‌ی واکنش‌های حساسیتی شدید و وجود هرگونه بیماری حاد، با یا بدون تب ممنوع است. البته این افراد حدود شش هفته بعد از بهبودی می‌توانند مراجعه کنند. این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال نیز مجوز مصرف ندارد.

«اسپوتنیک وی» را دو نوبت باید دریافت کرد که به فاصله‌ی ۲۱ روز از هم تجویز می‌شود.

گفته می‌شود عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و در حدود سه روز برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عارضه هم، ایجاد حالت شبه آنفلوآنزای خفیف یعنی تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلو درد، احتقان و آب ریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد یا عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق هستند.

دریافت این واکسن نیز اجباری نبوده و رایگان هم هست. در حالی که گفته می‌شد برای دریافت واکسن کرونا نیاز به اخذ تعهد از افراد است، معاون وزیر بهداشت آن را تکذیب و اعلام کرد که هیچ تعهدی از افراد گرفته نمی‌شود.

اگرچه تا واکسینه کردن کل جمعیت ایران در برابر کرونا بیش از یک سال زمان نیاز است اما شروع واکسیناسیون علیه بیماری‌‌ای که یک سال است تمام وجوه زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده، خوش‌ترین خبری است که این روزها نقل می‌شود.

تا زمانی که همه‌ی جمعیت علیه بیماری واکسینه نشود اما خطر به‌طور کامل رفع نشده است. ویروس همچنان در گردش است. ویروسی که در این یک سال، در کشور جان بیش از ۵۸ هزار نفر و در استان کرمان، تا عصر یکشنبه ۱۹ بهمن‌ماه، جان دو هزار و ۴۶۱ نفر را گرفته است.

پیک سوم بیماری که تمام شد، آمارهای ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر نسبت به آبان و آذر کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده اما ۱۰ روزی می‌شود که وزارت بهداشت از خیز دوباره‌ی کرونا در کشور خبر می‌دهد. در استان کرمان نیز، مجدد زنجیره‌ی انتقال شکل گرفته و شهرهایی که در رنگ‌بندی کرونایی کم‌خطر و آبی بودند تعدادشان از  ۱۷ مورد به ۱۱ مورد کاهش یافت و شهرستان بافت هم که رنگ زرد داشت، نارنجی شد.

شمارش معکوس برای شروع واکسیناسیون کرونا آغاز شده است اما با این وجود، گفته می‌شود حداقل تا ۱۲ ماه آینده باید توصیه‌های بهداشتی ویژه کرونا رعایت شود یعنی استفاده از ماسک، فاصله‌ گرفتن از دیگران، شرکت نکردن در شلوغی‌‌ها و تجمعات و شست‌وشوی دست‌ها.