طی مراسمی از ۳۲ صادرکنندۀ برگزیدۀ استان تجلیل شد

کرمان در آرزوی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری

 

گروه اقتصاد – همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه‌ی استان کرمان، پنجشنبه‌ی گذشته سی‌ام بهمن‌ماه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و مقامات ملی و استانی برگزار شد، و در این مراسم، از ۳۲ صادرکننده‌ی برگزیده‌ی استان تجلیل به عمل آمد.

همچنین، از زنده‌یاد غلام نبی ‌رضایی، بازرگان افغانستانی ساکن کرمان به‌واسطه‌ی فعالیت‌های اقتصادی مفیدی که داشته تجلیل و یاد او گرامی داشته شد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در سخنان خود، از همگان خواست تا هم‌پیمان شوند که صادرات سالانه‌ی ۲٫۷ میلیارد دلاری فعلی در استان را به ۱۰ میلیارد دلار برسانند. موضوعی که با استقبال معاون اقتصادی استاندار همراه شد. مهرابی گفت که تحقق ۱۰ میلیارد دلار صادرات سالانه‌ی استان را برای سال ۱۴۰۲ دور از دسترس نمی‌دانم.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه کرمان این توانمندی را دارد در صنعت و معدن و کشاوزی بیش از این، پیشرفت کند، تصریح کرد که امکان افزایش صادرات سالانه تا ۱۰ میلیارد دلار در این استان وجود دارد.

به گزارش استقامت، نماینده ولی‌فقیه در استان، معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق کرمان، پورابراهیمی نماینده کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس صندوق ضمانت صادرات، مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران و رئیس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی ایران، در این مراسم، طی سخنانی با یادآوری نقش و اهمیت صادرات، بر حمایت از این بخش تاکید کردند.

مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در این همایش اظهار کرد: «۵۷ میلیارد دلار تجارت خارجی در ۱۰ ماهه‌ی امسال داشتیم و تا پایان سال این رقم به حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این دستاورد در شرایط سخت شدیدترین تحریم‌ها و در دوره‌ی شیوع کرونا، با همت صادرکنندگان رخ داده است».

وی با بیان اینکه نه‌تنها ما بلکه کشورهای بزرگ دنیا نیز شوک کرونا را در اقتصادشان تجربه کرده‌اند، افزود: «مشکلات بسیار زیادی نیز برای ایران به وجود آمد و ما در سازمان برنامه را این گذاشتیم تا فشارها را تا جای ممکن کاهش دهیم».

وی ادامه داد: «اگر با همین روند ادامه دهیم، کشور تا پایان سال فقط تحت تاثیر فشارهای کروناست و نه تحریم. که اگر این‌طور بود باید ۳۵ درصد کاهش صادرات می‌داشتیم در حالی که این شاخص، تا پایان سال حدود ۱۵ درصد و مثل دیگر کشورهای جهان خواهد بود».

موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد را توسعه می‌دهیم

موسویان سپس توضیح داد: «سازمان توسعه تجارت که موظف به حمایت از صادرات است، تاکنون ۶۹ رایزن بازرگانی را اعزام کرده است اما به دلیل کرونا، فعلا فقط دو رایزن داریم.  تا پایان سال اما، پنج رایزن دیگر آماده‌ی اعزام هستند که با فروکش کردن کرونا راهی می‌شوند و باید یادآور شوم استانداردهای سختی برای انتخاب رایزن بازرگانی داریم به گونه‌ای که از ۳۰۰ نفر فقط دو نفر انتخاب می‌شوند».

وی اظهار کرد: «همچنین، موافقت‌نامه‌ی تجارت آزاد به اوراسیا را سال گذشته داشتیم و باعث شد تجارت به کشورهای این منطقه از جمله روسیه، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان افزایش یابد».

وی گفت: «امیدواریم بتوانیم این تجربه را با کشورهای دیگر تکرار کنیم تا تاثیرات تحریم و کرونا را از این طریق کم کنیم».

معاون سازمان توسعه تجارت ایران سپس اظهار کرد: «کمک به توانمندسازی استان‌ها را در قالب بودجه‌ی مشوق‌های صادراتی که از دولت دریافت کردیم دنبال می‌کنیم که در حوزه‌ی زیرساخت‌ها هزینه می‌شود».

شاید پسته اول شود

وی سپس اذعان کرد: «کرمان استانی بسیار خاص و از اولین‌های تجارت خارجی در کشور است و در صادرات پسته جایگاه خاصی دارد. امسال رتبه‌ی صادرات پسته و مغز پسته در بین ۲۰ محصول اول کشور، دوم است و فقط ۱۰ میلیون دلار با پتروشیمی که اول است فاصله دارد و شاید تا پایان سال؛ اولین محصول صادراتی کشور شود».

موسویان ادامه داد: «کرمان ظرفیت خوبی در حوزه‌ی تولید میوه‌های خارج از فصل دارد که بازار بزرگی در کشورهای شمالی و جنوبی ما دارد. اگر تولید محصولات غذایی را در جیرفت افزایش دهیم، یک بازار ۳۵ میلیون دلاری فقط در روسیه وجود دارد که بسیار بازار بزرگی است».

وی اضافه کرد: «کرمان این توانمندی را دارد در صنعت و معدن و کشاوزی بیش از این، پیشرفت کند و امکان افزایش صادرات سالانه تا ۱۰ میلیارد دلار در این استان وجود دارد».

وی با بیان اینکه ما موظفیم یا جلوی ضرر شما صادرکنندگان را بگیریم یا زمینه‌ی سودآوری را تسهیل کنیم، یادآور شد: «این سازمان صبورانه از انتقادات شما استقبال می‌کند و درهای اتاق مدیران آن به روی فعالان بخش خصوصی باز است».

مروری بر چالش‌های صادراتی

بهرام شکوری، رئیس کمیسون معدن و صنایع‌معدنی اتاق ایران نیز در این همایش اظهار کرد: «دولت می‌گوید یارانه‌هایی به فعالان می‌دهیم پس باید قیمت را ما برایشان تعیین کنیم و ارز را هم به شکلی می‌گوییم برگردانند. اما فعالان علاقه دارند هرچه یارانه می‌دهند را قطع کنند که بابت آن تاوان ندهند در عوض، ما را با دنیا هم‌وزن کنند».

وی افزود: «یکی از بحث‌ها نظام بانکی کشور است؛ آیا هم‌وزن با دنیا هستیم که ۱۸ درصد نرخ بهره‌ی بانکی داریم و برخی اوقات به بالای ۲۳ درصد می‌رسد در حالی‌که رقبای ما پنج درصد نرخ بهره دارند؟ یا در نظام مالیاتی، ارزش افزوده را در همه‌ی کشورها، مصرف‌کننده پرداخت می‌کند اینجا اما تمام فعالان را درگیر پرداخت ارزش‌افزوده کردند».

شکوری توضیح داد: «در راه‌اندازی فعالیت اقتصادی، بانک‌ها که تسهیلات نمی‌دهند. وقتی کسی در حال راه‌اندازی است تا زمانی به تولید محصول نرسیده، همه‌ی کارش خرید است ولی ۹ درصد ارزش‌افزوده از او می‌گیرند. یا درباره با زیرساخت‌ها، برای معدن در استان کرمان دارند آب را از خلیج‌‌فارس می‌آورند آیا در دنیا کسانی که کارخانه احداث می‌کنند آب و برق و همه‌ی امکانات زیرساختی را از دولت تحویل نمی‌گیرند؟».

وی تصریح کرد: «شرایط فعالیت اقتصادی و تجاری و رقابت آسان با دنیا را برای ما فراهم کنند در عوض هیچ یارانه‌ای به تولید نپردازند».

این فعال اقتصادی ادامه داد: «در کشور زیرساخت‌ها توسعه نیافته و حتی در حمل‌ونقل زمینی با وجود سوخت ارزان، گران‌تر از دنیا هستیم، در حمل‌ونقل دریایی هم وضع همین است».

وی با طرح این پرسش که آیا تحریم‌ها را فعالان اقتصادی ایجاد کرده‌اند که باید محصول را به‌سختی صادر کنند و هزینه‌ی زیادی را بپردازند؟ اظهار کرد: «به نظر می‌رسد دولت باید ساختارها را اصلاح کند. پیمان‌سپاری ارزی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مگر فرد می‌تواند تولید و صادر کند و ارز را نیاورد؟ اگر نیاورد چه‌طور حقوق پرسنل را بدهد و تولید را ادامه دهد؟».

 

معادن از حبس خارج شود

رئیس کمیسیون معادن و صنایع‌معدنی اتاق ایران سپس گفت: «یکی از منابع ارزشمند کشور معادن هستند که باید وارد چرخه‌ی تولید شوند؛ اما با موانعی که ایجاد می‌شود کار را سخت و مشکل کرده‌اند».

وی توضیح داد: «کل محدوده‌های معدنی اعم از پروانه و گواهی کشف یا پروانه‌ی بهره‌برداری صادر شده، تنها پنج درصد از مساحت کشور است. در افق ۱۴۰۴ می‌خواهیم کشور را با این وضعیت از درآمدهای نفتی رها و معدن را جایگزین کنیم در حالی که ۹۵ درصد مساحت کشور دست سازمان انرژی اتمی و منابع طبیعی و محیط زیست است؟».

وی با تاکید بر اینکه باید معادن را از این حبس خارج کنیم، گفت: «در دنیا وسط جنگل هم اکتشاف و فرآوری محصول را انجام می‌دهند و خسارت به طبیعت را هم جبران می‌کنند. ما هم جهش تولید در حوزه‌ی معدن را باید ایجاد کنیم و بتوانیم در ۹۵ درصد دیگر از مساحت کشور نیز فعالیت کنیم».

دعوت بنگلادش از سرمایه‌گذاران کرمانی

در این همایش همچنین، سفیر بنگلادش در ایران گفت: «بازرگانان این دو کشور با تعامل می‌توانند توسعه‌ی اقتصادی را رقم بزنند و بنگلادش با در اختیار قرار دادن تکنولوژی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند که فرصتی خوب برای آنان است».

اعظم سارکر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «از فعالان اقتصادی استان کرمان می‌خواهم تعامل داشته باشند تا سرمایه‌گذاری بین ایران و بنگلادش داشته باشیم و بیش‌تر به هم نزدیک شویم».

 

اسامی صادرکننده‌های برگزیده در استان

در پایان این مراسم که با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی در سالن زنده‌یاد کامیابی اتاق کرمان برگزار شد، و محتوای مراسم به صورت لایو پخش می‌شد، از صادرکنندگان نمونه و شایسته‌ی تقدیر به شرح زیر تجلیل شد:

شرکت پسته پدیده سیرجان، شهریار هورخش کریمان، گسترش بازرگانی کرمان، جهان خشکبار خاورمیانه، پسته الماس کویر جنوب، متین پسته سیرجان، یاقوت سبز کرمان، پسته سیرجان توتیا، محسن قاسمی صالح‌آبادی، پارسان دی سمبل، گلاب زهرا، شیر پاستوریزه پگاه کرمان، فولاد سیرجان ایرانیان، جهان فولاد سیرجان، فروآلیاژ رباط، مس شهید باهنر، توسعه بابکان، رنگدانه سیرجان، نانو نخ و گرانول سیرجان، روغن موتور پردیس، ویژگان بسپار شرق، سیمان ممتازان کرمان، کاشی برلیان، علی‌اکبر حیدری‌پور، درساکویر رفسنجان، پسته مهر سیرجان، نهال پسته رفسنجان، آروان آرون البرز، فرومولیبدن کویر رفسنجان، عرصه تجارت ایرانیان، کاشی فخار و سیمان توسعه ماهان.