مدیرکل میراث‌ با اشاره به تخلفات پروژۀ ساروج‌پارس:

از طریق تهران پیگیر تخلفات ساروج‌پارس هستیم 

اسما پورزنگی‌آبادی: پرونده‌ی پروژه‌ی ساروج‌پارس آن‌طور که مدیرکل میراث‌فرهنگی استان می‌گوید هنوز بسته نشده است.

میراث‌فرهنگی که در گذشته مجوزهایی برای احداث این مجتمع تجاری در مجاورت بازار تاریخی شهر کرمان داده، اکنون مدعی تخلفاتی است که در حین اجرا در آن صورت گرفته است. تخلفاتی که کارشناسان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی نیز بر آن صحه گذاشته و نسبت به تاثیری که این پروژه بر بازار تاریخی شهر می‌گذارد سخت نگران‌ هستند.

در پی این اختلافات، میراث‌فرهنگی شکایت از مجریان پروژه را به دادگاه برد و دادگاه هم رای را به نفع ساروج‌پارس صادر کرد و در حالی که صدور این رای، نگرانی فراوانی را ایجاد کرده بود، فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به فردای‌کرمان می‌گوید که کار را تمام نکرده‌اند و پرونده را به تهران فرستاده‌اند تا این‌بار از طریق وزارت‌خانه موضوع پیگیری شود.

گفت‌وگو با وی را در ادامه می‌خوانید.

آقای فعالی، معاون شما هفته‌ی گذشته اعلام کرد که رای دادگاه به نفع ساروج‌پارس صادر شده است. لطفا جزییات بیش‌تری از پیگیری‌های قضایی که در این زمینه داشتید بگویید.

همه‌ی بحث ما این است که باید موازین قانونی در پروژه‌ها رعایت شود. ساروج‌پارس اما تخلفاتی داشته که آن را از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم. شکایتی تنظیم و ارائه کردیم، بررسی شد و دادگاه رای را به نفع ساروچ‌پارس داد، به این رای اعتراض کردیم، مجدد بررسی و باز هم رای اولیه تایید شد. بعد از آن، پرونده را به تهران فرستادیم و از طریق واحد حقوقی وزارت‌خانه، موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مشاور حقوقی آن‌ها کار را دنبال کند. ما روی مواضع‌مان هستیم و می‌گوییم که تخلف در این پروژه صورت گرفته است.

پس، کار به پایان نرسیده و همچنان پیگیری حقوقی را انجام می‌دهید.

بله. همچنان پیگیر هستیم. کاری که از دست ما به‌عنوان میراث‌فرهنگی برمی‌آمد پیگیری قانونی موضوع بود. در استان، در کمیته‌ها و ستادهای مختلف حاضر شدم و از ضوابط و قوانین میراث دفاع کردم ولی به هر حال، در مقاطعی، مجوزهایی برای این پروژه صادر شده است. وقتی دیدیم از طریق پیگیری‌های سازمانی، نتیجه‌ای نمی‌گیریم از مراجع قضایی پیگیری را ادامه دادیم. دوستان در حوزه‌ی قضا نیز همه‌ی موارد را بررسی کرده‌اند؛ شاید مستندات ما در دفاع از پرونده کافی نبوده است. تکلیف اداری و سازمانی خود را اما انجام دادیم.

اشاره کردید پروژه مجوزهایی دارد. پس، مشکل بیش‌تر مربوط به مجوزی است که سال‌ها پیش برای آن صادر شده و همین، اجازه نمی‌دهد که تخلفات را اثبات کنید. درست است؟

حتما دوستان در مراجع قضایی آن‌‌قدر مسلط هستند تا همه‌ی موارد پرونده را بی‌قصد و نیت بررسی کنند. آنچه برای دادگاه ملاک است، مدارک و مستنداتی است که ما و آن‌ها ارائه می‌‌کنند. در جلسات مختلفی که من موضوع را پیگیری‌ می‌کردم؛ مثلا شهردار که آمد، امضای مدیرکل در پای پروژه را نشان داد، حتما این مجوزها، به دستگاه قضایی نیز ارائه می‌شود. بحث بر سر مستندات پرونده است، ما مواردی را ارائه کردیم و مشاور حقوقی پروژه نیز مستنداتی را ارائه کرده است. حالا اگر مستندات ما ضعیف است باید آن را تقویت کنیم.

با توجه به اینکه موضوع مربوط به منافع عمومی شهر است و خطری است که بازار تاریخی را تهدید می‌کند؛ شهرداری در این زمینه نمی‌تواند به شما به‌عنوان میراث‌فرهنگی برای اثبات تخلفات مورد ادعایتان کمکی بکند؟

شهرداری که خودش یک پای کار برای اجرای پروژه است و نمی‌تواند به ما کمکی بکند. شهرداری پروانه برای ساروج‌پارس صادر کرده ولی نظر ما این است که تخلفاتی شده و ارتفاع رعایت نشده و یک طبقه‌ی آن اضافه است و روی حرف و موازین سازمانی‌مان هستیم.

چه‌قدر امیدوار هستید از طریق تهران این تخلفات مورد ادعایتان را ثابت کنید؟

به هر حال، ما پیگیر هستیم و تمام تلاش‌مان را هم به‌کار می‌بندیم. متاسفانه قبل از این، پیگیری قضایی برای این پروژه نشده و شکایتی روی پرونده نبود ولی ما این کار را انجام دادیم و منتظریم تا نتیجه مشخص شود.

با توجه به رای‌ای که در استان صادر شده، چه‌قدر به نتیجه‌ی پیگیری‌ها در تهران امیدوار هستید؟

ما که نمی‌توانیم بدون امید باشیم.

تاریخ آن مشخص است که کِی نتیجه‌ی این پیگیری‌ها معلوم می‌شود؟

خیر. باید صبر کنیم. در استان، رای بدوی و تجدیدنظر به نفع ساروج‌پارس صادر شده است.

الان پروژه متوقف است یا با اتکا به حکم صادره، ادامه می‌دهند؟

اطلاع دقیقی ندارم ولی گفته شده که در بخش‌هایی از آن دارند کار می‌کنند.

حالا اگر تهران رای را به نفع میراث‌فرهنگی بدهد، این ساخت‌وسازهایی که در ساروج‌پارس دارند انجام می‌دهند باید تخریب شود؟

عرض کردم «در بخش‌هایی از پروژه» کار انجام می‌شود. بحث ما بر سر ارتفاع آن است که بیش از آنچه تاکنون انجام داده‌اند، کاری نشده است. سازه‌ای که نباید ایجاد می‌شده، ساخته شده و بیش از این هم نمی‌خواهند بالاتر ببرند.  بحث ما اما ارتفاع غیرمجاز است که باید به هر شکل ممکن تعدیل شود.

اما گفته شده در کف هم تخلفاتی داشته‌اند.

بله؛ در میزان فضای پر و خالی هم پروژه مشکلاتی دارد که در فاز بعدی قرار شد اصلاح شود. بیش‌تری اختلافی که ما داریم بر سر ارتفاع آن است.