وزیر میراث‌فرهنگی مدعی شد:

به گردشگری کرمان توجه ویژه داریم

گروه جامعه – وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به‌همراه وزیر گردشگری کشور ونزوئلا به کرمان سفر کرده بود؛ در حاشیه‌ی افتتاح موزه‌ی طلا و جواهرات در حمام تاریخی ابراهیم‌خان، در جمع خبرنگاران تصریح کرد که وزارت‌خانه، به گردشگری کرمان توجه خاصی دارد.

مونسان گفت که یکی از بزرگ‌ترین اقداماتی که برای رونق گردشگری استان کرمان انجام داده‌ایم، حضور هیاتی دولتی و غیردولتی از کشور ونزوئلاست که امروز، ضمن بازدید از برخی اماکن گردشگری کرمان، به بیابان لوت نیز خواهند رفت.

وی یادآور شد که گردشگران خارجی، به‌ویژه اروپایی‌ها به کویر بسیار علاقه‌مند هستند.

وزیر درباره‌ی سفرهای نوروزی نیز توضیحاتی داد و گفت که بعد از یک سال رکود در گردشگری، نوروز ۱۴۰۰ سفرهای مدیریت‌شده که با تورها برگزار می‌شود را خواهیم داشت.

به گزارش فردای‌کرمان، علی‌اصغر مونسان، درباره‌ی حضور وزیر گردشگری و جمعی از مقامات دولتی ونزوئلا در استان کرمان توضیح داد: «موضوع بازدید از کرمان پیرو برنامه‌ای است که برای ارتقای سطح همکاری‌های گردشگری بین ایران و ونزوئلا برنامه‌ریزی شده و قرار است تورهای آشناسازی بین دو دولت انجام شود. در این حوزه، در اولین گام، سفر وزیر گردشگری این کشور را به ایران داشتیم. در این سفر محدود، قرار بود دو شهر را در معرض نمایش این هیات دولتی و غیردولتی قرار دهیم که یکی از این شهرها، کرمان انتخاب شده است؛ به لحاظ جایگاهی که کرمان در تاریخ و تمدن کشور دارد و همچنین، کویر زیبا و پروژه‌هایی که دارد قرار شد این هیات اولین سفر را به کرمان داشته باشد و یک شب در کویر بمانند و در ادامه به اصفهان می‌روند و سپس به تهران بازگشته و سفرشان پایان می‌یابد».

وی افزود: «در حاشیه‌ی این ماموریت، افتتاحیه‌هایی داریم از جمله موزه‌ی طلا و جواهر و دیگری خانه‌ی هنرمند است که موزه گشایش یافت».

مونسان در ادامه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای اضافه شدن کرمان به مثلث گردشگری ایران چه برنامه‌هایی دارید؟ اظهار کرد: «یکی از بزرگ‌ترین کارها همین است که هیات خارجی آمده است».

وی تصریح کرد: «وزارت‌خانه به گردشگری کرمان توجه دارد و یکی از موضوعات مهم در این حوزه، بازدید از اماکن تاریخی است همچنین، گردشگران به ویژه اروپایی‌ها کویر را خیلی می‌پسندند. اگرچه فعلا به‌دلیل شیوع کرونا، ارتباطات بین‌المللی قطع شده است اما امیدواریم با انجام واکسیناسیون کرونا گردشگران خارجی بیایند».

وزیر گردشگری گفت: «کرمان آینده‌ی خوبی در حوزه‌ی گردشگری خواهد داشت».

مونسان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وجود مزار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان اظهار کرد: «مزار پربرکت سردار سلیمانی در کرمان، نقطه‌ی زیارتگاه برای ارادتمندان ایشان در منطقه و حتی فرامنطقه است. وزیر ونزوئلا در بدو ورود به ایران، سراغ مزار ایشان را گرفت. ارادتمندان به ایشان کم نیستند و حتما موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد».

وی در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر اینکه سفرهای نوروزی چطور برگزار می‌شود، توضیح داد: «برای نوروز ۱۴۰۰ با ستاد کرونا و کمیته امنیتی و اجتماعی و وزارت بهداشت جلسات مفصلی داشتیم. طرحی را آماده و برای دکتر روحانی ارائه کردیم و در ستاد هم تصویب شد».

وی اظهار کرد: «سه نوع سفر داریم که نوع یک و دو مدیریت شده است، با تورها برگزار می‌شود و اقامت هم در محل‌های مجاز گردشگری خواهد بود و کمترین دغدغه را نسبت به این نوع سفرها داریم».

مونسان افزود: «اما آنچه موجب نگرانی است سفرهای انبوه بدون برنامه است که هرکس بخواهد با خودروی شخصی خود به سفر برود و اجتماعاتی ایجاد کند. در این‌باره، تمهیداتی اندیشیده شده از جمله به همه‌ی استانداران ابلاغ شده که به چه شکل عمل شود؛ مثلا هر نوع کمپینگ و چادر و اجتماع مطلقا ممنوع است».

وی گفت: «سفرهای نوع یک و دو که برای گردشگری اقتصاد و درآمد ایجاد می‌کند را بعد از یک سال رکود گردشگری، در ایام نوروز داریم».

وزیر گردشگری اضافه کرد: «درباره‌ی نوع سوم سفرها داریم به همراه وزارت کشور و بهداشت پیگیری می‌کنیم تا شاهد تجمعات و سفرهای بدون برنامه نشویم».