احمدی مدیر مجتمع مس رفسنجان:

دست تولیدکننده‌های داخلی را به گرمی می‌فشاریم

گروه اقتصاد: آیین افتتاح نمایشگاه بزرگ نهضت تولید، بومی‌سازی و صادرات با حضور پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نورالدینی مشاور ارشد استاندار کرمان، احمدی مدیر مجتمع مس رفسنجان، نجمی‌نیا مدیر مجتمع گل‌گهر،  و جمعی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان برگزار شد.

به گزارش استقامت، حسین احمدی، مدیر مجتمع مس رفسنجان در این مراسم با بیان این‌که درباره‌ی بومی‌سازی و عنوان نمایشگاه تعریف‌های مختلفی مطرح شده، بیان کرد: «همیشه شرکت‌های معدنی و بزرگ در این حوزه مخاطب دستگاه‌های دولتی و حکومتی بودند و ما هم قطعا در پاسخگویی به این نیاز استان، خود را متعهد خواهیم دانست».

وی افزود: «اما آن‌چه که همه‌ی عزیزان، چه تولیدکنندگان و چه شرکت‌های بزرگ استان باید به آن توجه داشته باشند، مساله‌ی مراحل بومی‌سازی و الزامات آن است که از برنامه‌ریزی اولیه، مهندسی معکوس و کنترل کیفیت، این‌ها زنجیره‌‌هایی هستند که باید همه با هم وجود داشته باشند».

مدیر مجتمع مس رفسنجان گفت: «شرکت‌ها اقدامات خود را شروع کردند و همه‌ی شرکت‌ها اقدامات موثری در این حوزه داشتند و الزامات را رعایت کردند، منتها من اگر بخواهم درباره‌ی مس بگویم، از بدو حرکت شرکت مس، تمامی مدیران متعهد به تولید داخل بودند الان هم که با توجه به شرایط کشور، چه در حوزه‌ی تحریم‌ها و چه در حوزه‌ی تولید و لجستیک، که اخیرا هم در بودجه‌ی سال آینده لحاظ شده است اگر هزینه‌های تولید و به‌ویژه هزینه‌های انرژی را ببینیم، رشد قابل توجهی دارد و حتما در سال‌های آینده در حوزه‌ی لجستیک با توجه به قیمت‌های انرژی و با آزادسازی انرژی، همه‌ی شرکت‌ها مجبور به انجام این روند خواهند شد که در مناطق خود و مناطق همجوار خود در تولید قطعات و تهیه‌ی ملزومات خود اقدام کنند».

وی ادامه داد: «یکی از هزینه‌هایی که در آینده بسیار قابل توجه خواهد بود هزینه‌ی لجستیک است که باید شرکت‌ها برای تولید و تهیه‌ی ملزومات خود در منطقه برنامه‌ریزی کنند».

احمدی اظهار کرد: «شرکت مس به‌ویژه در حوزه‌ی کرمان اگر ما روند خرید و ساخت را مدنظر بگیریم، برای بحث جاری کشور، سالانه حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌ی تولید و مسائل جاری، ظرفیت بسیار خوبی دارد که اگر ۳۰ درصد آن در استان محقق شود عدد بسیار خوبی در حوزه‌ی اشتغال استان و تامین مواد اولیه خواهد بود».

وی افزود: «در حوزه‌ی پروژه‌ها نیز، پروژه‌های جاری شرکت مس در استان کرمان در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیون یورو است که تقریبا برآورد می‌کنیم اگر استان و ظرفیت‌های منطقه‌ای داخلی را پای کار بیاوریم حدود ۵ هزار میلیارد تومان می‌توانیم در تامین قطعات از داخل کشور اقدام کنیم که بسیار رقم خوبی است و این ۵ هزار میلیارد تومان گویای اشتغال بسیار مولدی در سطح منطقه خواهد بود که هم توسعه‌ی استان را در حوزه‌ی تولید به دنبال خواهد داشت، هم در حوزه‌ی اشتغال و هم حوزه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان».

مدیر مجتمع مس رفسنجان خاطرنشان کرد: «همه‌ی شرکت‌ها، سخنرانان و مقالات بین علمی که در این حوزه است بیشتر تامین را به‌صورت الزام و تکلیفی مطرح می‌کنند، منتها الزام برای خود شرکت‌ها است. اگر ما بتوانیم تکنولوژی، مواد اولیه و حمایت تمامی دستگاه‌ها را پشت سر شرکت‌های تولیدکننده داشته باشیم قطعا شاید نیاز به الزامات حکومتی نداشته باشد، فقط بحث‌های تکنولوژی، حمایتی و کنترل کیفی در این حوزه است که دستگا‌ه‌ها بتوانند اجرا کنند».

وی با بیان این‌که قطعا اولویت ما تامین داخل استان است که ان‌شا‌الله محقق خواهد شد، تصریح کرد: «بانک اطلاعاتی پروژه‌های مس را تهیه کردیم، و همین الان قراردادهای جاری با مراکز استان داریم که ظرفیت استان هرچه باشد می‌توانیم پوشش بدهیم، این اطلاعات وجود دارد و آمادگی داریم و هرجا تولیدکننده‌ای بتواند به تولید داخل و اشتغال استان کمک کند، ما به گرمی دست‌اش را می‌فشاریم».

گفتنی است در این مراسم؛ دکتر پورابراهیمی نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، دکتر منظری‌توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سعید، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های جنوب‌شرق کرمان نیز سخنرانی کردند.

ن‌چه که باید