مرگ‌های کرونا در ایران ۵ برابر شد

بهار مصیبت‌بار

استقامت – گروه جامعه: با پایان تعطیلات نوروزی، کرونا در ایران شعله‌ور شد و وضعیت به حدی وخیم است که وزیر بهداشت اعلام کرد نقشه‌ی کرونایی کشور به رنگ سیاه درخواهد آمد.

سعید نمکی روز یکشنبه در تشریح وضع موجود گفت: «اسفندماه، کشور سرشار از نقاط آبی و زرد بود اما امروز نقاط قرمز فراوان و نقاط آبی بسیار نایاب داریم. برآورد ما این است که هفته‌ی جاری و آتی، نقشه‌ی کرونا به مراتب قرمزتر و سیاه می‌شود. امروز با کمال تاسف حدود ۲۵۸ مرگ را تجربه کردیم خیلی برای من سخت و سهمگین بود که در مدت کمتر از سه هفته تعداد مرگ‌ها پنج برابر شود».

این، چهارمین خیز بیماری در ۱۴ ماه اپیدمی کووید ـ ۱۹ در ایران است و طبق آمارهای دولتی، بیش از دو میلیون نفر به‌طور قطعی تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان نیز تا عصر یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، از ۶۴ هزار نفرعبور کرده است.

دست‌اندرکاران می‌گویند که اوضاع از آبان‌ماه که پیک شدیدی با مرگ‌ومیر بالا را از سر گذرانده‌ایم نیز بدتر شده است.

در استان کرمان نیز شرایط بهتر از دیگر مناطق کشور نیست.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان روز شنبه‌ی این هفته اعلام کرد که آمار بیماران بستری استان رو به رشد بوده و طی دو هفته‌ی گذشته دو برابر شده است.

تا اوایل این هفته، هشت شهرستان استان شامل کرمان، سیرجان، رفسنجان، بافت، بردسیر، زرند، کوهبنان و شهربابک در وضعیت قرمز کرونا بوده‌اند و روز یکشنبه از سوی رئیس بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج نیز اعلام شد که در حال حاضر ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان کهنوج تکمیل شده است.

مرتضی بیانی‌مقدم با اشاره به تغییر وضعیت بیماری کرونا و تکمیل شدن تخت‌های بیمارستانی در روزهای آینده، بیان کرد: «تعداد بیماران مشکوک و مبتلا نسبت به روزهایی که وضعیت شهرستان آبی بود چهار برابر افزایش پیدا کرده است».

پیک چهارم بیماری در ایران تفاوتی که با خیزهای قبلی دارد این است که کرونای جهش‌یافته‌ی انگلیسی در حال انتقال است؛ ویروسی که قدرت سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به دیگر انواع آن دارد.

این پیک در حالی در کشور رخ داده و افزایش مبتلایان چنان شتاب گرفته که در بسیاری از کشورهای دنیا، واکسیناسیون با سرعت نسبتا خوبی در حال انجام است. واکسن کرونا در ایران اما با موانع زیادی مواجه است و تزریق آن، قطره‌چکانی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که تاکنون تنها ۳۲۰ هزار نفر از کادر درمان و بهداشت واکسن را دریافت کرده‌اند.

روزهای پر از بیم و امید که در اواخر سال گذشته به آرامشی نسبی رسیده بود، اکنون با شیوع اخبار تلخ و مصیبت‌بار بازگشته است. تعطیلی به بسیاری از مشاغل در مناطق قرمز کرونایی از جمله کرمان برگشته و عده‌ی زیادی خانه‌نشین شده‌اند. می‌گویند خریدهای نوروزی و سفرها و دورهمی‌هایی که بی‌ماسک و بی‌رعایت پروتکل‌ها انجام شد، کشور را به این روز انداخته است. دلیل، هرچه که باشد تنها راه چاره فعلا در نبود واکسیناسیون گسترده، رعایت همان سه‌گانه‌های همیشگی است. استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله گرفتن.