بلقیس سلیمانی برگزیدۀ جایزۀ ادبی صبا:

زنده‌یاد «فاخره صبا» به مدرن کردن جامعۀ ایران یاری رساند

گروه فرهنگ‌وهنر: بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس، منتقد و پژوهشگر ادبی اهل شهرستان رابر که تاکنون جوایز ملی فراوانی کسب کرده است، برنده‌ی پنجمین دوره از جایزه‌ی ادبی فاخره صبا شد.

او در جریان مراسم اعطای این جایزه، در ارتباطی مجازی با حاضران، با اشاره به نقش فاخره صبا در مدرن‌سازی جامعه‌ی ایران گفت: «جامعه‌ی زنان ایران از صدر مشروطیت و هنگامه‌ی مواجه‌ی ایران با جامعه‌ی مدرن، نسبت به مردان کمتر وارد این عرصه نشده‌اند».

سلیمانی که «به هادس خوش آمدید، بازی آخر بانو، آن مادران این دختران، پیاده، من از گورانی‌ها می‌ترسم، شب طاهره» از جمله برخی آثار او هستند و همچنین، همنوا با مرغ سحر درباره‌ی زندگی دهخدا، تفنگ و ترازو بررسی ادبیات جنگ از جمله آثار پژوهشی ایشان است و بیش از صد مقاله نیز تاکنون در روزنامه‌ها و مجلات منتشر کرده است، با رای هیات داوران توانست جایزه‌ی ادبی صبا را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار استقامت، وی در این مراسم گفت: «خانم صبا را الهام‌بخش بسیاری از فعالیت‌های زنان ایرانی می‌دانم و به نظرم ایشان و کسانی که از صدر مشروطیت تاکنون بنیان‌های جدیدی برای ورود به جهان جدید برای بانوان ایران مهیا کرده‌اند، می‌توانند الهام‌بخش بسیاری از ما زنان باشند».

سلیمانی افزود: «جامعه‌ی زنان ایران از صدر مشروطیت و هنگامه‌ی مواجهه‌ی ایران با جامعه‌ی مدرن، نسبت به مردان کمتر وارد این عرصه نشده‌اند؛ نسبت به وضعیت جامعه‌ که به‌شدت سنتی و محافظه‌کار و تا اندازه‌ای زن‌ستیز و مردسالار بود».

وی ادامه داد: «از این بابت می‌توانم بگویم فعالیتی که زنان از آغاز مشروطیت در ایران داشتند چشمگیر بود چراکه زنان متوجه شدند طوفان یا نسیم مدرنیته یک راهی برای حضور زنان و احقاق حقوق آنان در جامعه و به رسمیت شناختن این جامعه‌ی ناپیدا و سرکوب‌شده باز کرده است؛ به همین دلیل از این وضعیت نهایت استفاده را کردند تا خودشان را به اثبات برسانند».

وی بیان کرد: «از نخستین حرکت‌ها و تشکیل انجمن نسوان تا آخرین‌ها که امروز جامعه‌ی ما همچنان درگیر است و با آن مبارزه می‌کند مثل کودک‌همسری یا احقاق حقوق برابر با مرد و به‌ویژه تصویب قوانین به‌شدت زن‌ستیزانه، زنان تلاش‌های فراوانی داشته‌اند».

وی با بیان اینکه تلاش‌ها برای این بود تا زنان را از پستو بیرون بکشند و به آن‌ها اعتماد به‌نفس بدهند و گاهی از ظلم‌هایی که به آن‌ها می‌شود حرفی بزنند، گفت: «جامعه‌ی زنان هم در مدرنیزاسیون ایران و هم در مدرن کردن به معنای این‌که مدرنیته را وارد ایران کنند گام‌های بسیار اساسی برداشته‌اند. در دوره‌ی قاجار، نخستین مدارس دخترانه را زنان سعی کردند تاسیس کنند و نخستین مجلات نیز برای جامعه‌ی زنان منتشر شد و درمانگاه و بیمارستان هم ساختند و در مجموع، همگان را متوجه‌ی این موضوع کردند که جامعه‌ی زنان می‌تواند در مدرنیزاسیون ایران فعالیت‌هایی موفقیت‌آمیز داشته باشد».

این داستان‌نویس افزود: «این حرکت‌های مدرن همچنان ادامه می‌یابد و امروز به کسانی چون سعیده قدس که مجموعه‌ی «محک» را راه‌اندازی کرده یا توران میرهادی که شورای کتاب کودک را راه‌اندازی کرده می‌رسیم. این زنان مشکل اساسی را در این می‌دانند که اگر جامعه‌ی ایران هنوز مدرن نشده به این دلیل است که به بنیان‌ها توجه نکرده که یکی از آن‌ها تربیت و کتاب‌خوان کردن کودکان است».

وی گفت: «مرحوم صبا هم کاری کردند که دیگر افراد جامعه‌ی زنان در فکر آن بودند و تلاش می‌کردند خود را به نهادهای مدنی و کنشگر و آموزشی مدرن مجهز کنند و همراهی با همسر‌شان برای تاسیس دانشگاه کرمان بدین معنا بود که این دانشگاه می‌تواند نسلی از جوانانی را تربیت کند که فردای ‌ایران را به بهترین نحو بسازند».

سلیمانی با اشاره به نقش بانو صبا در یاری رساندن به مدرن کردن جامعه‌ی ایران اظهار کرد: «امیدوارم این الگوسازی به مدرن شدن جامعه‌ی زنان ایران جهت همگامی با مردان و هویت‌یابی آنان یاری برساند».