فرشاد رئیس شورای پنجم مطرح کرد

اولویت‌های هشت‌گانۀ شهر کرمان

 

گروه جامعه: تبلیغات کاندیداهای انتخابات شورای ششم شهر کرمان از روز پنجشنبه، ۲۰ خردادماه، آغاز شده و هرکسی، بنا به دغدغه‌‌های شخصی و صنفی و حزبی و یا فهمی که از اوضاع شهر و وظایف شورا دارد، وعده و برنامه‌ای به مردم ارائه می‌کند.

اما آیا به‌راستی، اولویت‌های این شهر کدامند؟ محمد فرشاد، رئیس شورای شهر کرمان در این‌باره شش اولویت را مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش استقامت، فرشاد که چهار سالِ شورای پنجم، ریاست شورا را برعهده داشته، می‌گوید: «یکی از اولویت‌های مهم در بخش عمران شهری کرمان، تکمیل و بهره‌برداری بلوار سپهبد شهید سلیمانی است. این بلوار ۱۶ کیلومتر طول دارد، از ابتدای بلوار سیدی شروع می‌شود و به فرودگاه می‌رسد».

به گفته‌ی او، تاکنون حدود ۵۰ درصد این مسیر، آزادسازی و بلوار شده، ۲٫۵ کیلومتر هم تا پایان این دوره به بهره‌برداری می‌رسد. فرشاد تاکید دارد که تکمیل این مسیر باید در اولویت شورای ششم قرار گیرد چراکه نقش موثری در کاهش ترافیک در مسیر شرقی ـ غربی شهر دارد. علاوه بر این، به‌دلیل بلاتکلیفی ملک‌های این مسیر، در بخش‌هایی از آن، نازیبایی‌هایی ایجاد شده که احداث بلوار منجر به رفع آن می‌شود.

فرشاد می‌افزاید: «اولویت بعدی، فراهم‌سازی زیرساخت و جمع‌آوری آب‌های سطحی و فصلی در شهر کرمان است».

او با اشاره به مشکل آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی‌های شدید، توضیح می‌دهد: «در این دوره، اقداماتی در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی صورت گرفت و مشاور، مطالعاتی را انجام داد اما باید به اتمام برسد و تکمیل سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی حتما باید در اولویت برنامه‌های شهر قرار داشته باشد».

رئیس شورای شهر کرمان اولویت بعدی را توسعه‌ی فضای سبز و تکمیل شبکه‌ی انتقال آب خام شهر می‌داند و می‌گوید: «با توجه به اقلیمی که کرمان دارد، استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز هیچ توجیهی ندارد و باید از آب خام استفاده کنیم. در گذشته برای این منظور کارهایی انجام شده بود که در این دوره نیز ادامه پیدا کرد. حدود ۹۰ درصد از این شبکه اجرا شده و مابقی آن، باید ادامه یابد و تکمیل شود».

به گفته‌ی فرشاد، آسفالت معابر شهری از دیگر اولویت‌های کرمان است. او می‌گوید: «در دو سال اخیر، بودجه‌ی خوبی برای ترمیم آسفالت یا آسفالت معابری که خاکی بود هزینه شد ولی کافی نیست».

وی با بیان اینکه در بودجه‌ی امسال بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت لحاظ شده است، می‌افزاید: «این روند باید ادامه یابد تا کلیه‌ی معابر در یک دوره‌ی زمانی مشخص آسفالت شود».

رئیس شورای شهر کرمان ادامه می‌دهد: «موضوع دیگری که بهتر است در دستور کار شورای ششم قرار گیرد، نهایی کردن آیین‌نامه‌ی ساماندهی نمای ساختمان‌های شهر کرمان است که باید در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود. با تصویب و اجرا شدن آن، بخش زیادی از مشکلات سیما و منظر شهر مرتفع می‌شود».

به باور فرشاد، تکمیل رینگ شهر که نیاز به احداث چند تقاطع غیرهمسطح دارد نیز، از دیگر اولویت‌هاست. او توضیح می‌دهد: «براساس نظر کارشناسان و طرح‌ تفصیلی و طرح جامع ترافیک، غیرهمسطح‌سازی در نقاطی از جمله سه‌راهی شرف‌آباد و چهارراه نزدیک به سیلو (نیکزاد) دیده شده که باید شروع و تکمیل شود».

وی همچنین می‌گوید: «بافت تاریخی شهر باید یکی از اولویت‌های شورای بعدی باشد. در این دوره، شهرداری بافت تاریخی تاسیس و با پیاده‌راه‌سازی میدان ارگ، ساماندهی آن شروع شده است اما باید در تعامل با میراث‌فرهنگی، این طرح‌ها و رویکردها استمرار یابد».

فرشاد، شفاف‌سازی اطلاعات را از دیگر اولویت‌های شهر می‌داند و اظهار می‌کند: «در این دوره از شورا و شهرداری، شفاف‌سازی و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات، پایه‌گذاری شده است که باید سیر تکاملی آن طی شود».