مدیرکل محیط زیست استان:

بدون مجوز محیط زیست اجازۀ آبگیری سد صفارود را نمی‌دهیم

 

گروه جامعه: ساخت سد شهیدان امیر تیموری (صفارود) در پایین‌دست  سایت دفن زباله‌های شهر رابر اکنون به یکی از جدی‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی استان کرمان تبدیل شده است.

تصمیم استان بر جابه‌جایی این سایت بوده که بیش از چهل سال زباله‌های شهر در آن دفن شده است. مسئولان شهری رابر اما می‌گویند که توان مالی کافی برای این اقدام را ندارند.

این در حالی است که سد شهیدان امیر تیموری بنا به اعلام آب منطقه‌ای، به احتمال زیاد تا پایان امسال آبگیری می‌شود. سدی که قرار است آب شرب شهرهای رابر و کرمان را تامین کند.

روز یکشنبه ۲۳ خردادماه، مدیر کل محیط زیست استان کرمان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به فردای‌کرمان در این‌باره تصریح کرد که مقصر اصلی در ایجاد این چالش، شرکت آب منطقه‌ای است و اکنون باید مسئولیت خود را بپذیرد و به جابه‌جایی سایت کمک کند.

شاکری همچنین اعلام کرد که تا آب منطقه‌ای، طرح مطالعات ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی سد را ارائه نکند و مجوز نگیرد، اجازه‌ی آبگیری به آن نخواهند داد.

مرجان شاکری اظهار کرد: «آب منطقه‌ای زمانی که سد شهیدان امیر تیموری را شروع کرده، مطالعات ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی را انجام نداده در حالی که با انجام این مطالعات، وضعیت استقرار سکونتگاه‌های انسانی و یا سایت‌هایی از جمله لندفیل مشخص می‌شود».

وی افزود: «آب منطقه‌ای این مطالعات را انجام نداده و اکنون مقصر اصلی در ایجاد این چالش است هرچند  که شهرداری رابر هم بی‌تقصیر نیست».

وی با بیان اینکه بیش از چهل سال انواع پسماندها اعم از پسماندهای ویژه در این محل دفن شده است، ادامه داد: «چند سال قبل، در پی یک بارندگی شدید، مشاهده کردیم حجمی از زباله‌ها به مخزن کوچکی در پشت سد منتقل شد و همین، نگرانی زیادی ایجاد کرد».

وی گفت: «از آن زمان تقاضا کردیم سایت جابه‌جا شود. شهرداری رابر، محلی را به این منظور انتخاب کرد اما با اعتراض مردم محلی مواجه و این سایت منتفی شد».

شاکری با بیان اینکه محل دیگری انتخاب شده اما هنوز مطالعات ارزیابی تاثیرات زیست‌محیطی آن به ما اعلام نشده است، اظهار کرد: «اگرچه به نظر می‌رسد مغایرتی با ضوابط نداشته باشد».

وی اذعان کرد: «شهرداری رابر به تنهایی بودجه‌ای برای جابه‌جایی این سایت نخواهد داشت. از نظر کارشناسی، آب منطقه‌ای باید مسئولیت این خطا را برعهده بگیرد و به جابه‌جایی سایت کمک کند».

شاکری سپس تصریح کرد: «تا زمانی که آب منطقه‌ای طرح مطالعات را ارائه نکرده و مجوز محیط زیست را نگیرد، اجازه‌ی آبگیری سد را نخواهیم داد».