آمار بستری‌ روزانه همچنان دو رقمی است

هشدار کرونایی به کرمان

 

گروه جامعه ـ اگرچه آمار روزانه‌ی بستری‌شدگان کرونا در استان، همچنان بیش از ۵۰ نفر است اما به گفته‌ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، تعداد بستری‌شدگان قطعی و مشکوک کرونایی در هفته‌ی گذشته نسبت به دو هفته قبل، اندکی کم‌تر شده است.

در همین حال، وضعیت مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت و رفسنجان مناسب نیست. دکتر حسین صافی‌‌زاده، شنبه ۲۲ خردادماه در ستاد استانی مدیریت کرونا با بیان اینکه در جیرفت آمارها افزایشی است، اظهار کرد: «در حوزه دانشکده سیرجان روند بستری‌ها در حال کنترل است، در حوزه‌ی دانشگاه بم وضعیت ثابت است اما در حوزه‌ی دانشگاه رفسنجان افزایش مختصری در آمار بستری‌ شاهد هستیم».

بنا به اعلام معاون استاندار کرمان در حال حاضر، هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونا نیستند. به نقل از ایسنا کرمان، محمدصادق بصیری روز شنبه اعلام کرد: «در هفته‌ی گذشته شهرهای جیرفت، سیرجان و شهربابک از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و در حال حاضر در استان کرمان ۱۰ شهرستان زرد و ۱۳ شهرستان نارنجی داریم».

اگرچه پیک پنجم کرونا در استان مهار شده اما وضعیت کرونا در دو استان همسایه تقریبا بحرانی است به گونه‌ای که احتمال شیوع کرونای هندی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان داده شده است.

در این شرایط و با توجه به اینکه شیوع بیماری در هر منطقه، می‌تواند بر دیگر مناطق مجاور آن تاثیر بگذارد، نگرانی از ورود این ویروس کُشنده به استان کرمان نیز وجود دارد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا روز شنبه در این‌باره به کرمان هشدار داد و گفت: «بیماری در استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان همچنان صعودی است و استان‌های کرمان و بوشهر نیز حتما نیاز است که مراقبت‌های بسیار بیش‌تری را انجام دهند».

این هشدارها در شرایطی است که چهار روز به انتخابات مانده و رفت و آمد و تجمعات انتخاباتی رو به اوج است. استاندار کرمان روز شنبه گفت که نسبت به تجمعات و به‌ویژه جلسات خانگی کاندیداهای شورای شهر و شیوع کرونا در این جمع‌ها به‌شدت نگران هستند.

به گزارش استقامت،واکسیناسیون کرونا به‌عنوان تنها راه نجات از دست این ویروس مرموز در ایران، از ۲۱ بهمن‌ماه ۹۹ آغاز شده و همچنان براساس گروه‌های اولویت‌دار در حال انجام است، سرعت کندی دارد.

هفته‌ی گذشته، خبر رسید که فروشندگان واکسن بدعهدی کرده و اکنون کشور برای کسانی که دوز دوم را دریافت نکرده‌اند، واکسن کافی در اختیار ندارد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا اما روز دوشنبه اعلام کرد: «دوز دوم واکسن اسپوتنیک را توزیع کردیم. دوز دوم واکسن سینوفارم را هم از شنبه توزیع می‌کنیم».

به نقل از ایسنا سراسری، رئیسی با بیان اینکه مردم نگران دوز دوم واکسن نباشند،  افزود: «فاصله‌ی بین دریافت دو دوز واکسن برای سینوفارم تا هشت هفته و برای اسپوتنیک تا ۱۲ هفته ایرادی ندارد».

وی همچنین گفت که تزریق واکسن دیگری به‌عنوان دوز دوم فعلا در دستور کار نیست و اگر در آینده ثابت شد ممکن است این کار را انجام دهیم.

مهم‌ترین خبر کرونایی این روزها اما مربوط تایید نخستین واکسن ایرانی کروناست.

به نقل از ایرنا سراسری، وزیر بهداشت ۲۴ خردادماه اعلام کرد: «مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت دیروز (یکشنبه) صادر شده است». سعید نمکی با بیان اینکه مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود، افزود: «واکسن پاستور دارای دو نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود و در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود».

وزیر بهداشت ادامه داد: «زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود».

نمکی با بیان اینکه همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند، اظهار کرد: «روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود».

وزیر بهداشت اضافه کرد: «قول داده بودیم که تا پایان بهار مجوز واکسن ایرانی به شبکه تزریق برسد که این وعده عملیاتی شد».

اگرچه واکسیناسیون بالای ۷۰ و ۸۰ ساله‌ها و کادر بهداشت و درمان و گروهی از جانبازان تاکنون انجام شده اما برخی کشورها، مدت زیادی است که پایان واکسیناسیون را اعلام کرده و ماسک‌ها را برداشته‌اند. ایران اما با سرعت لاک‌پشتی در حال واکسیناسیون است. تا پایان سال اما، گفته می‌شود ۵۵ میلیون نفری که گروه هدف هستند واکسن را دریافت خواهند کرد. ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی همچنان جزء جدایی‌ناپذیر زندگی در دوران پاندمی است. حتی کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند هم نباید هنوز ماسک را بردارند.