فدایی‌قطبی، معمار، شهرساز و استاد دانشگاه انتقاد کرد؛

مسائل مهمی که در تبلیغات کاندیداها مطرح نشد!

احداث بلوار ۱۶ کیلومتری با ادعای احیای بافت تاریخی منافات دارد

گروه جامعه: دکتر مریم فدایی‌قطبی، معمار، شهرساز و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های شهر کرمان چه مواردی هستند؟ با انتقاد از برنامه‌ی برخی کاندیداها در انتخابات شورای شهر کرمان، می‌گوید که احداث بلوار ۱۶ کیلومتری با ادعای بازسازی بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی منافات دارد.

او اظهار می‌کند: «بلواری که سرمایه‌گذاران را از بافت فرسوده به سمت محدوده‌ی بیابانی شهر هدایت می‌کند و حدود سه، چهار هزار خانواده را از محلات فعلی کوچ می‌دهد تا کمی ترافیک را روان کند، چه نفعی برای شهر دارد که این همه بر آن اصرار می‌شود؟».

او همچنین انتقاد می‌کند که چرا کاندیداها به مسئله‌ی مهمی مثل آب در شهر کرمان نپرداختند و در پاسخ به این پرسش که شورای شهر معمولا در این مواقع می‌گوید که وظیفه‌ی ما تامین آب شهر نیست، چرا چنین انتظاری از شورا دارید؟ اظهار می‌کند: «اگر آب به شورای شهر ارتباطی ندارد، چرا پس شعار گسترش فضای سبز را می‌دهند؟».

فدایی‌قطبی در گفت‌وگو با استقامت با بیان این‌که حاشیه‌نشینی، حمل‌ونقل عمومی و کمابیش رسیدگی به وضعیت بافت تاریخی و بافت فرسوده در برنامه‌ی گروه‌های اصلی در انتخابات بود، می‌گوید: «البته بنا به بررسی که بنده داشتم، باید بگویم هیچ‌کدام از لیست‌ها برنامه‌ای جامع ندادند و چند اولویت و رویکرد هم که مطرح شد قابل بحث است. از جمله مانوری که بر احداث و تکمیل هرچه سریعتر بزرگراه ۱۶ کیلومتری از فرودگاه تا پل سیدی داده شد».

وی توضیح می‌دهد: «احداث این بلوار ۴۵ متری، مثل خیابان سادات خوشرو و گلبازخان بر این تفکر است که بزرگراهی در وسط شهر برای تقویت مسیرهای شرقی ـ غربی بلوار جمهوری و خیابان شریعتی احداث کنیم تا شهروندان در مدت ۲۰ دقیقه در این بزرگراه شرق تا غرب را طی کنند که این رویکرد، در طرح‌های مختلف هم آمده است. این پروژه چه منافعی دارد؟ طی یک مسیر ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. چه مضراتی دارد؟ اول اینکه ساکنان حدود سه، چهار هزار خانه باید از این سمت شهر مهاجرت کنند. از طرفی، حجم زیادی تملک باید صورت گیرد. این‌ شهروندان به کجا کوچ داده می‌شوند و تملک با چه منابعی انجام می‌شود؟ چندین سال است که پل احمدی ساخته شده ولی هنوز شهرداری نمی‌تواند تملک اطراف آن را انجام بدهد».

وی ادامه می‌دهد: «البته به نظر می‌رسد تاکید بیش‌تر بر احداث این بلوار ۴۵ متری از فرودگاه تا میدان کوثر است. در نتیجه‌ی چنین پروژه‌ای، معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها به بیابانی که در بورس زمین وارد شده هدایت می‌شود. در حالی که باید این سرمایه‌گذار را به بافت فرسوده هدایت کرد و نگذاشت شهر بیش از این وسعت پیدا کند». وی با بیان اینکه در چنین بافت‌هایی باید کم‌ترین محرک توسعه را داشته باشیم، یادآور می‌شود: «البته چنین سرمایه‌گذارانی که برج و چند طبقه می‌سازند را برای بافت تاریخی نمی‌خواهیم بلکه این نوع سرمایه‌گذاران به سمت بافت فرسوده باید هدایت شوند».

فدایی‌قطبی همچنین می‌گوید: «در مسیر این بزرگراه ۱۶ کیلومتری، در انتهای خیابان سده، فاصله‌ی دو کیلومتری تا بزرگراه داریم. چرا باید در چنین فاصله‌ای و به موازات هم، بزرگراه بسازیم؟».

وی تاکید می‌کند: «هیچ اصراری بر ادامه‌ی این بزرگراه نباید باشد بلکه برای حل مشکل ترافیک، راه‌های مطلوب‌تر و کم‌هزینه‌تر باید پیگیری شود».

وی در ادامه، اظهار می‌کند: «چند مسئله‌ی اساسی شهر مثل آب شهر هم در شعارها و برنامه‌های کاندیداها نادیده گرفته شد. در دو موضوع مهم اقتصاد شهر و درآمدزایی هم بسیار کم برنامه دادند البته پویش شهر کارآفرین در ایام انتخابات فعال شد و اقداماتی را انجام داد اما دیدگاه‌های علمی در آن نبود».

فدایی‌قطبی با بیان اینکه برای بافت تاریخی راهکار ندادند، ادامه می‌دهد: «در برنامه‌ی یکی از فهرست‌ها احیای چهار خانه در بافت تاریخی آمده بود. شورای پنجم یزد هزار خانه احیا کرد، در کرمان، لااقل به‌جای چهار خانه، شعار احیای ۴۰۰ خانه را می‌دادند! وقتی چشم‌انداز برای چهار خانه تعریف می‌شود، نشان می‌دهد برنامه‌ای جدی و جامع برای بافت تاریخی ندارند. لااقل ۵۰۰ خانه باید در یک دوره‌ی شورا مرمت و احیا شود».

این استاد دانشگاه معتقد است اولویت‌های شهر کرمان شامل مواردی از جمله تعیین تکلیف توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی متناسب با ظرفیت شهر و در راستای توسعه‌ی پایدار و عدالت اجتماعی، محدود کردن توسعه‌ی افقی شهر و‌ جلوگیری از پراکنده‌روی با راهکارهای قهری و ‌تشویقی و توجه‌ی ویژه به مسئله‌ی آب، استحصال هدفمند آب باران، سهم مشخص شهرداری به منظور آبیاری فضای سبز از فاصلاب و توسعه معقول و متناسب با اقلیم فضای سبز هستند.

وی با بیان اینکه افزایش تاب‌آوری شهر در برابر حوادث طبیعی با محلی کردن اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی شهروندان و ایجاد و گسترش زیرساخت‌های حیاتی از جمله اولویت‌های جدی شهر است، می‌افزاید: «تاکید جدی بر مقوله‌ی بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ‌ناکارآمد خصوصا بافت‌های تاریخی (با تاکید بر رونق گردشگری، رویداد مداری و سرزندگی اقتصادی) و سکونت‌گاه‌های غیررسمی (توانمندسازی و رونق اقتصاد فعال و گسترش آموزش شهروندی) و بافت‌های فرسوده میانی (محرک‌های توسعه و جذب سرمایه‌گذار و افزایش تراکم بافت میانی) هم باید مدنظر قرار گیرد».