وقوع دو تصادف تلخ ایران را عزادار کرد؛

خبرنگاران و سرباز معلمانی که مظلومانه جان باختند!

 

گروه جامعه: پایان هفته‌ی گذشته با خبرهای تلخ وقوع دو سانحه‌ی رانندگی اتوبوس‌های مسافربری در فاصله‌ی کم‌تر از ۲۴ ساعت، ایران را عزادار کرد.

در پی دعوت سازمان محیط‌زیست از خبرنگاران این حوزه برای پوشش خبری و بازدید از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، حدود ۲۰ خبرنگار به میزبانی این سازمان در تاریخ دوم تیرماه راهی استان آذربایجان غربی شدند.

ساعاتی از شروع این ماموریت نگذشته بود که اتوبوس دچار حادثه شده و به دلیل آنچه که پلیس نقص در سیستم ترمز اعلام کرد از مسیر خارج و واژگون شد. در این حادثه مهشاد کریمی خبرنگار ۲۵ ساله ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ۲۷ ساله ایرنا جان خود را از دست دادند.

ساعتی از این حادثه نگذشته بود و در حالی که جامعه‌ی خبری در شوک از دست دادن دو خبرنگار جوان بود، خبر آمد که اتوبوس حامل سربازمعلم‌ها که از استان سیستان و بلوچستان راهی شیراز بودند، روبروی پمپ بنزین دهشیر استان یزد دچار نقص فنی ترمز شده و با یک تریلی در لاین مقابل برخورد کرده است. در این حادثه دستکم پنج سرباز جان خود را از دست دادند.

این دو حادثه بار دیگر موضوع فرسودگی اتوبوس‌ها و تردد غیرایمن در جاده‌های ایران را یادآوری کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «۳۲ درصد از ناوگان باری کشور معادل ۱۱۴ هزار دستگاه کامیون فرسوده است». به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امانی افزود: «همچنین، ۳۰ درصد از اتوبوس‌ها معادل چهار هزار ۲۰۰ دستگاه،  ۶۸ درصد مینی بوس‌ها و ۶۶ درصد سواری‌های کشور فرسوده هستند که در مجموع معادل ۱۹ هزار دستگاه است».

هردو حادثه نشان دادند که چقدر مردم کشورمان در مقابل حوادث جاده‌ای بی‌دفاع هستند. مسلما این‌بارهم چند روزی مسئولان و غیرمسئولان در رسانه‌ها در مورد این حوادث خواهند نوشت و کارشناسان نیز بزعم خود مقصر یا مقصرانی را معرفی خواهند کرد و نهایتا شوربختانه موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

در واقع، به نظر می‌رسد فاجعه‌ی‌ مهمتر اما، همین واکنش احساسی چند روزه است که، فراموش کردن و رها کردن این‌گونه رویدادهای فاجعه‌بار را به دنبال دارد. استقامت که خود را در این غم و اندوه شریک می‌داند، بابت این مصیبت در درجه‌ی اول به خانوده‌های داغدار و پس از آن، به جامعه‌ی رسانه‌ای کشور و سربازان و معلمان تسلیت می‌گوید.