حسین چناریان، عضو شورای پنجم و منتخب شورای ششم:

گزینۀ خاصی برای شهرداری مطرح نشده است

شورای پنجم در بسیاری موارد موفق بود

تهیۀ برنامۀ ۴ سالۀ شهرداری ضروری‌ترین اقدام است

 

 

اسما پورزنگی‌آبادی: در شهر کرمان، او را بیش‌تر با عنوانی که مربوط به مسئولیتش پیش از شوراست، می‌شناسند: «سردار حسین چناریان» که فرمانده انتظامی کل استان بود.

او اما در سال ۹۶ که خود را در معرض انتخاب مردم کرمان گذاشت، با بالاترین میزان آرا، وارد شورای پنجم شهر شد و در انتخابات خردادماه امسال نیز توانست بار دیگر نظر رای‌دهندگان کرمانی را جلب کند و با ۱۵ هزار و ۲۵۶ رای یک کرسی از شورای ششم شهر کرمان را تصاحب کند.

چناریان در دوره‌ی پنجم ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورا را برعهده داشته و دارد و در تغییراتی که در نرخ عوارض در این چهار سال رخ داد، نقش موثری ایفا کرده است.

با او گفت‌وگویی انجام دادم که در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای چناریان، مهم‌ترین اولویت‌های شما برای شورای ششم چه مواردی هستند؟

یکی از دلایلی که بنده مجدد در انتخابات شورا شرکت کردم این بود که با زیرساخت‌هایی در دوره‌ی پنجم مهیا شد، یک‌سری از برنامه‌ها که مطالبات مردم هستند را با جدیت پیگیری کنم و در این زمینه، رویکرد مردم‌محوری که رضایت مردم را به دنبال دارد را مدنظر خواهم داشت. تعیین اولویت‌ها و سیاست‌هایی که برپایه‌ی مردم محوری باشد هم نیاز به برنامه‌ی میان‌مدت چهار، پنج ساله برای شهر و شهرداری دارد. در دوره‌های قبلی چنین برنامه‌ای را نداشتیم و تهیه‌ی آن، باید اولین‌ و ضروری‌ترین کار در شورای ششم باشد. مطلب بعدی، توجه به مناطق کم‌برخوردار است. در شورای پنجم به دلیل یک‌سری کارهای باقی‌مانده و سیاست‌هایی که مجبور شدیم پیگیری کنیم، نتوانستیم بیش‌تر به عدالت‌محوری در توسعه‌ی شهری بپردازیم و به مناطق کم‌برخوردار توجه‌ای در حد نیاز داشته باشیم که در این شورا بهتر است دنبال شود و بنده به سهم خودم آن را پیگیری می‌کنم. همچنین، افزایش سرانه‌ی فضای سبز و پارک‌های محله‌ای، ادامه‌ی نهضت آسفالت، ساماندهی طرح تفکیک پسماند شهری، توسعه‌ی مبلمان شهری و توجه به فعالیت‌ها و امور فرهنگی و اجتماعی از جدی‌ترین مطالبات مردم هستند که در اولویت‌ برنامه‌های بنده در شورا نیز خواهد بود. تصویب ضوابط برای سیما و منظر شهر هم از اولویت‌هاست. در حال حاضر، هیچ ضوابطی برای سیما و منظر شهر نداریم؛ تعیین آن هم وظیفه‌ی شورا و شهرداری نیست بلکه کمیسیون ویژه‌ای با حضور نهادهای مختلف باید آن را تعیین کنند و شهرداری اجرا کند. در کنار این اقدامات، تلاش برای اجرای واقعی شهر هوشمند، گسترش خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات فیزیکی شهروندان و شفاف‌سازی امورات شورا و شهرداری از مواردی است که امیدوارم موفق شویم در شورای ششم اجرایی کنیم. همچنین، در شورای پنجم، برای تقویت منابع مالی و انسانی تلاش‌هایی کردیم ولی به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیدیم در حالی که این دو، از ارکان مهم برای موفقیت شهرداری هستند. امیدوارم با شورای ششم بتوانیم در یک دوره‌ی چهارساله، درآمد حداقل پنج هزار میلیارد تومانی را برای شهر کرمان محقق کنیم. آموزش و تقویت مشارکت مردم در اداره‌ی امور شهر هم موضوع مهمی است. در شورای فعلی، در زمینه‌ی افزایش مشارکت مردم و رعایت حقوق شهروندی چندان موفق نشدیم که در برنامه‌ی آینده مدنظر است. اولویت بعدی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب برای توسعه‌ی گردشگری مذهبی و فرهنگی است که با توجه به مزار سپهبد شهید سلیمانی باید پیگیری شود.

*در حوزه‌ی عمرانی، از نظر شما، چه مواردی اولویت‌های شهر هستند؟

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مثل روگذر شهدای خلبان به‌منظور اجرای بلوار سپهبد شهید سلیمانی یکی از اولویت‌هاست. تکمیل رینگ دور شهر و احداث تقاطع غیرهمسطح سه‌راه شرف‌آباد، شهید نیکزاد، سه‌راه الله‌آباد و جوپاری نیز باید انجام شود همچنین، پروژه‌های عمرانی برای مناطق حاشیه‌ای اطراف شهر نیز در اولویت است.

*در شورای پنجم شما بر تقویت حمل‌ونقل عمومی تاکید داشتید. در شورای ششم این موضوع را دنبال نمی‌کنید؟

متاسفانه هنوز به یک جمع‌بندی برای سیستم حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر در شهر کرمان نرسیده‌ایم. در شورای پنجم، برای تقویت اتوبوسرانی اقداماتی انجام شد ولی هیچ‌کدام تقویت‌کننده‌ی حمل‌ونقل درون شهری در حد نیاز، نبود. باید ابتدا برای نوع انبوه‌بر به نتیجه برسیم که تراموا باشد یا بی‌آرتی؟ در این دوره مطالعات خوبی در این زمینه انجام شد و امیدوارم بتوانیم یکی از این موضوعات را در شورای ششم نهایی و اجرا یا زمینه‌ی اجرا را فراهم کنیم که در این صورت، خدمت بزرگی به حمل‌ونقل شهری خواهیم کرد.

*صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در شورای ششم، شما ریاست شورا را خواهید داشت. چه‌قدر این اظهارات واقعیت دارد؟

این موضوع تا حالا هیچ جا مطرح نشده است. شما خودتان به‌عنوان خبرنگار در شورای پنجم حضور داشتید و با رویکردهای بنده آشنایی دارید. من شورا را نهادی می‌بینم که امورات آن با خردجمعی و وحدت و هم‌افزایی پیش می‌رود و تمام سعی و تلاشم را به عنوان یک عضو از شورا به کار می‌گیرم تا وحدت حاکم شده و به دور از حاشیه‌ها کار را پیش ببریم. شورا ۱۱ عضو دارد و خردجمعی به هر نتیجه‌ای برسد که هرکسی فرد مناسب‌تری برای ریاست است، من تابع آن خواهم بود. درباره‌ی شخص بنده اما، نه تاکنون این موضوع جایی مطرح شده و نه خودم چنین انتظار و توقعی دارم و معتقدم این جمع ۱۱ نفره کلیه‌ی گرایش‌ها و تفکرات سیاسی و جریانی خود را کنار بگذارند؛ اگر می‌خواهند شورای بدون حاشیه و خدمتگزاری باشند. و بعد، تقسیم کار مناسبی براساس توان و تجربه و تخصص افراد انجام دهیم و امورات را ۱۱ نفره پیش ببریم.

*آقای چناریان، از انتخاب شهردار چه خبر؟ یکی از مهم‌ترین وظایف شورا همین است و حتما منتخبین شورای ششم با هم جلساتی در این خصوص برگزار می‌کنند و حتما اسامی افرادی مطرح است.

ما تا حالا با منتخبین شورای ششم تنها یک جلسه‌ی ۱۱ نفره برگزار کردیم. اگر جلسات دیگری برگزار شده، بنده بی‌اطلاع هستم. در آن جلسه هم، درباره‌ی مواردی مثل تعداد کمیسیون‌ها و عناوین آن و شاخص‌های انتخاب شهردار صحبت‌هایی مطرح شد اما درباره‌ی انتخاب شهردار به بحث قابل توجهی نرسیدیم اما قطعا اولین وظیفه شورا همین است و دوستان منتخب باید تلاش و همفکری کنند تا در اولین فرصت، به شهرداری کارآمد و متخصص و باانگیزه برسیم. در آن یک جلسه اما اصلا به بحث مفصل درباره‌ی شهردار نرسیدیم ولی اصلی‌ترین دغدغه‌ی خود من این است که هرچه زودتر به جمع‌بندی درباره‌ی انتخاب شهردار برسیم.

*اشاره کردید که شفاف‌سازی یکی از مطالبات مردمی است. الان افرادی به‌عنوان کاندیدای شهرداری مطرح هستند و حتما هریک از منتخبان شورا از جمله خود شما نیز، گزینه‌هایی مدنظر دارید. لطفا شفاف‌سازی کنید و اسامی گزینه‌هایی که تا حالا برای شهرداری مطرح شده را به مردم بگویید.  

ببینید؛ اینکه افرادی قبل از انتخابات و جمع‌بندی‌ها بخواهند اشخاصی را مطرح کنند، به نظر بنده خیلی درست نیست بلکه باید دنبال تعیین شاخص‌های شایسته‌سالاری و انتخاب افرادِ واجد این شاخص‌ها باشیم. بنده شخصا اگر به جمع‌بندی درباره‌ی افرادی رسیده بودم آن‌قدر جسارت داشتم که آن را اعلام کنم اما در کل، عرض کردم اعتقاد به خردجمعی دارم و فکر می‌کنم شهردار کسی باید باشد که تجربه و تخصص دارد؛ نه که شهردار بشود و تازه بخواهد کارآموزی کند. در سازمان اداری شهرداری کرمان نیروهای خوبی داریم و می‌توانیم اولویت اول را نیروهای شایسته‌ی شهرداری قرار دهیم، اگر نه، کسانی که بیرون از شهرداری و کرمانی هستند را مدنظر قرار دهیم و اگر در این دو گروه به نتیجه نرسیدیم، می‌توانیم شهردار غیربومی داشته باشیم که البته این مورد سوم، چندان اولویت نیست.

*ممکن است کسی از شورا خارج شود و به شهرداری برود؟

بله. این هم ممکن است. در بین ۱۱ نفر منتخبین شورا، افراد شایسته و مناسبی داریم که اگر به این نتیجه برسیم، می‌توان از همین افراد کسی را به‌‌عنوان شهردار انتخاب کرد.

*در این‌باره تاحالا صحبتی شده؟ کسی از منتخبین، کاندیدای شهرداری هست؟

صادقانه می‌گویم که تاکنون در این زمینه صحبتی نشده و نام کسی مطرح نیست.

*نظرتان درباره‌ی انتخاب شهردار زن چیست؟ ممکن است بالاخره یک زن شهردار کرمان بشود؟

وقتی می‌گوییم نیروی شایسته، دیگر نباید برای آن تعیین جنسیت کرد. اگر در ارزیابی‌ها، به یک نیروی شایسته‌ی خانم برسیم چه اشکالی دارد که شهردار زن داشته باشیم؟ من روی این موضوع حساسیتی ندارم و معتقدم زنان شایسته و توانمندی در جامعه داریم. تاکیدم بر جنسیت نیست بلکه تاکید بنده بر انتخاب یک شهردار شایسته است.

*آقای چناریان، شورای پنجم اولین تجربه‌ی حضورتان در این پارلمان محلی بود. بزرگ‌ترین تجربه‌ای که از آن گرفتید چیست؟

اینکه هرچه شورا بدون حاشیه و حساسیت‌های جریانی و سیاسی و گروهی باشد، در ماموریت خدمت‌گزاری به مردم می‌تواند موفق‌تر باشد و هرچه وارد حواشی بشود از اهداف اصلی دورتر خواهد شد. خدا کند شورای بدون حاشیه و گرایش و وابستگی داشته باشیم چون در این صورت، می‌تواند برای آینده‌ی شهر موثر باشد.

*با شناختی که از منتخبین شورای ششم دارید، در این خصوص، نگرانی هم دارید؟

اینکه قضاوت قبلی و پیش‌داوری داشته باشیم درست نیست. با منتخبین شورا هنوز وارد بحث خاصی نشدیم وقتی کار شروع شد، بنده شخصا این دیدگاه را دارم که هرجا احساس کنم نفع مردم است بایستم و فداکاری و دفاع کنم و هرجا به نفع مردم و شهر نباشد، مخالفتم را نشان خواهم داد. اگر شورای پنجم موفقیتی داشته که در بسیاری از موارد داشته، حاصل بی‌حاشیه بودن و مجرب و متخصص بودن آن است البته ایراداتی هم داشت و بسیاری مطالبات مردم بی‌پاسخ ماند. در زمینه‌ی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و افزایش درآمد شهرداری اما شورای پنجم موفقیت‌های خوبی کسب کرد که حاصل تجربه و تخصص آن بود. امیدواریم شورای آینده که انرژی و جوانی هم به آن اضافه شده، این موفقیت‌ها را چندبرابر کند و بتوانیم برخی از مطالبات مردم که بدون پاسخ مانده را جواب بدهیم.