بهرامی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان:

هتل‌ها نیمه‌جان و مهمان‌پذیرها در حال تعطیلی‌اند

 

گروه جامعه: کرونا اگرچه هیچ فعالیتی را از خسارات خود بی‌نصیب نگذاشته اما به اذعان همگان، خسارتی که گردشگری از این پاندمی دیده را هیچ بخش دیگری تجربه نکرده است. حدود ۱۸ ماه می‌گذرد که خبری از گردشگر نیست و فعالان این حوزه، خانه‌نشین شده و برخی بیکار و برخی هم برای همیشه این صنعت را ترک کرده‌اند.

محمدرضا بهرامی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان می‌گوید که هتل‌های استان نیمه‌جان و مهمانپذیرها نیز یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند.

او در گفت‌وگو با فردای‌کرمان، با هشدار نسبت به بی‌توجهی دولت به این بخش تصریح می‌کند که دولت در حمایت از بخش گردشگری فقط شعار داده و می‌دهد.

بهرامی تاکید می‌کند که حال گردشگری اصلا خوب نیست و توضیح می‌دهد: «نه‌تنها حمایتی از بخش گردشگری نمی‌شود بلکه ادارات دارایی و تامین اجتماعی و کار رعایت شرایط بحرانی را نمی‌کنند. در حالی تاسیسات و واحدهای گردشگری باید مالیات بدهند که هیچ درآمدی ندارند و هزینه‌های ثابتی مثل آب، برق و گاز نیز وجود دارد».

وی ادامه می‌دهد: «واحدهایی مثل رستوران‌ها و تالارها که به بخش گردشگری وابسته هستند نیز در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و دولت هم هیچ حمایتی نمی‌کند».

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان با بیان اینکه راهنمایان گردشگری تمام این مدت بیکار بوده‌اند و هتل‌ها هم نیمه‌جان هستند، می‌گوید: «ضریب اشغال هتل‌ها به کمتر از ۳۰ درصد رسیده و تعدادی از مهمانپذیرها تعطیل شده و این روند ادامه دارد».

بهرامی با بیان اینکه ۳۰ واحد از تالارها و رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها نیز ابطال پروانه کرده‌اند، در پاسخ به این پرسش که دولت همواره از اعطای بسته‌های حمایتی و تسهیلات به بخش گردشگری سخن گفته، چه‌طور می‌گویید حمایتی نکرده است؟ توضیح می‌دهد: «دولت بیش‌تر شعار حمایت می‌دهد. وام‌هایی که اوایل سال گذشته داده می‌شد را اکثر واحدها نتوانستند دریافت کنند و متناسب با حجم خسارات وارده هم نبود».

وی می‌گوید: «با ادامه‌ی همین روند، بخش زیادی از واحدهای گردشگری استان که توان کافی ندارند نابود خواهند شد».

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان با یادآوری اینکه خروج سرمایه‌های فعلی از صنعت گردشگری استان به این زودی قابل جبران نیست، ادامه می‌‌دهد: «پرداخت تسهیلات بلاعوض یا تسهیلاتی با دوره‌ی خواب طولانی‌مدت می‌تواند جلوی خسارات بیش‌تر به گردشگری را بگیرد».

بهرامی همچنین به تجربه‌ی کشورهایی چون ارمنستان و امارات اشاره می‌کند و می‌گوید: «این کشورها از طریق واکسیناسیون کرونا، تعداد زیادی گردشگر را دارند جذب می‌کنند. اگر ما هم تولیدکننده‌ی واکسن هستیم، چرا چنین امکانی برای کمک به گردشگری فراهم نمی‌شود؟».