بهره‌برداری از آرامستان جدید کرمان به‌زودی؛

فشار قبرها از روی جنگل برداشته می‌شود

 

گروه جامعه: آن‌طور که استاندار کرمان وعده می‌دهد، فشار قبرها به‌زودی از روی جنگل قائم برداشته شده و آرامستان جدید شهر کرمان با حدود پنج هزار قبر طی روزهای آینده، به بهره‌برداری می‌رسد.

این در حالی است که شهرداری برای روزهای اول تیرماه، برای افتتاح آرامستان جدید، برنامه‌ریزی کرده و به مردم قول آن را داده بود اما ارتش، به‌دلیل اینکه تکلیف زمینی که در آرامستان جدید دارد معلوم نشده بود، نگذاشت آرامستان به بهره‌برداری برسد.

پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس گفته که برای حل مشکل ارتش و شهرداری در این آرامستان، شورای تامین استان، مصوبه‌ای داده که براساس آن، «تا پایان هفته، امکان دفن اموات در آرامستان جدید فراهم خواهد شد». درباره‌ی جزییات این مصوبه اما تاکنون اخباری منتشر نشده و شهردار کرمان در پاسخ به فردای‌کرمان، توضیح درباره‌ی آن را به گزارش استاندار در گفت‌وگو با صداوسیما ارجاع داد.

به گزارش استقامت، شهرداری کرمان که از حدود ۱۰ سال قبل، ساخت قبرستان جدید در شهر را آغاز کرده بود، می‌خواست اوایل تیرماه جاری آن را به بهره‌برداری برساند که چون تکلیف قطعه زمینی که ارتش در این محل دارد مشخص نشده بود، ارتش از افتتاح قبرستان جدید ممانعت کرد. ماجرای این مناقشه را در شماره‌ی گذشته‌ی استقامت منتشر کردیم.

در پی این اتفاق و به‌دلیل کمبود جدی قبر در قبرستان فعلی، شهرداری از اواخر هفته‌ی گذشته، شروع به حفر مقابری در دامنه‌ی کوه کرد. سالیان زیادی است که تعرض قبرستان به جنگل دست‌کاشت قائم مورد اعتراض گروه‌هایی از کارشناسان و فعالان اجتماعی و رسانه‌ها در کرمان بوده است که پیشروی قبرستان به سمت کوه طی روزهای گذشته، بر نگرانی‌ها دامن زد.

پس از این اما، با ورود استانداری به موضوع، مشکل واگذاری زمین به ارتش حل، و راه برای دفن مردگان در قبرستان جدید باز می‌شود.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی زینی‌وند، استاندار کرمان، شامگاه یکشنبه ۱۰ مردادماه، در این‌باره گفت: «احداث آرامستان جدید کرمان از سال ۹۰ مطرح بوده و مکان‌های مختلفی به این منظور شناسایی شد و در نهایت در موقعیت فعلی، جانمایی می‌شود. {بخشی از} زمین آرامستان اما، متعلق به ارتش بوده است».

وی ادامه داد: «این در حالی است که ارتش همکاری خوبی داشته و زمین را بدون اخذ مجوز از سلسله مراتب در اختیار {شهرداری} قرار داد و طرح موضوع ممانعت ارتش، کاملا اجحاف بود. من تصحیح می‌کنم. واقعا این‌طور نبود. روند قانونی باید طی می‌شد و اگر ارتش می‌خواست از طریق سلسلسه مراتب، روند قانونی را طی کند و زمین معوض که برای امنیت جنوب‌شرق کشور به آن نیاز دارد {را دریافت کند}، کم‌تر از یک و نیم سال طول نمی‌کشید اما کل فرآیند ظرف دو هفته انجام شد».

وی اظهار کرد: «عصر یکشنبه، جلسه‌ی جمع‌بندی صورت گرفت، ارتش نهایت همکاری را کرد و ظرف روزهای آینده، آرامستان جدید افتتاح می‌شود و نگرانی مردم برطرف خواهد شد».

به نقل از کرمان‌آنلاین، سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان نیز عصر روز یکشنبه دهم مردادماه، در نشست مشترک اعضای شورای پنجم و منتخبین شورای پنجم که پیش از جلسه‌ی شورای تامین برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام‌ شده برای رفع مشکل بهره‌برداری از آرامستان «بهشت کریمان» را ارائه کرد و گفت: «در سال‌های گذشته، اداره‌کل راه‌ و شهرسازی، یک قرارداد واگذاری زمین به شهرداری کرمان داشته و زمین را واگذار کرده است. شهرداری نیز در دوره‌های قبل، برای احداث آرامستان جدید، اقداماتی در حوزه‌های عمرانی، فضای سبز و آسفالت در این محدوده انجام داده بود، در دوره‌ی فعلی اما، فعالیت عمرانی آرامستان به‌طور جدی آغاز شد. شهرداری یک سند قدیمی از آرامستان داشت و برای تبدیل آن به سند تک‌برگ، برای بخشی از زمین‌های این محدوده توسط اداره‌ ثبت اسناد و املاک، سندی به نام ارتش صادر می‌شود که ما را در اجرا با مشکل مواجه کرد».

وی افزود: «در جلسات متعددی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مقرر شد اداره‌کل راه و شهرسازی مابه‌ازای زمینی که به شهرداری داده بود و معارض پیدا کرده بود، زمینی به ارتش واگذار کند و شهرداری براساس توافقات قبلی که با ارتش داشت، علاوه بر اجرای دیواری به طول ۲٫۵ کیلومتر در مرز آرامستان و میدان تیر ارتش، گواهی عدم خلاف خانه‌های سازمانی ارتش را نیز صادر کند».

شهردار کرمان ادامه داد: «متاسفانه روال واگذاری زمین به ارتش طول کشید و در زمان آماده‌سازی آرامستان برای افتتاح، ارتش به‌خاطر محقق نشدن توافقات، جلوی افتتاح را گرفت».

عالم‌زاده گفت: «در پی این اقدام، در جلساتی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و نمایندگان راه و شهرسازی و ارتش، موضوع را پیگیری کردیم و نهایتا این مسئله در جلسه‌ی شورای تأمین تعیین‌تکلیف خواهد شد».

شهردار کرمان درخصوص دفن تعدادی از اموات در دامنه‌ی کوه صاحب‌الزمان(عج) نیز اظهار کرد: «شهرداری با وجود همه‌ی محدودیت‌هایی که داشته، هیچ درختی را برای دفن اموات قطع نکرده و در روزهای اخیر ناگزیر به دفن تعدادی از متوفیان در فاصله‌ی بین درختان شدیم».

عالم‌زاده ابراز امیدواری کرد که دفن اموات در آرامستان «بهشت کریمان» طی روزهای آینده آغاز شود.