در گفت‌وگو با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی مهندسی کامپیوتر فرایندگان پردازش رایانه مطرح شد

در حوزۀ انفورماتیک تنها ما تعاونی برتر ملی شدیم

پنج سال تعاونی برتر شدیم و مدام کارمان را ارتقاء می‌دهیم

بخش انفورماتیک در استان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است

مدیران استانی به شرکت‌های بومی فرصت دهند حرف‌شان را بزنند

 

گروه اطلاع‌رسانی: شرکت تعاونی مهندسی کامپیوتر فرایندگان پردازش رایانه که پنج سال است تعاونی برتر استانی شناخته شده، در حوزه‌ی کامپیوتر و انفورماتیک توانسته خدماتی ارائه کند که برخی از آن‌ها، در آستانه‌‌ی ملی شدن است.

این شرکت که امسال با کسب ۴۳۰ امتیاز به‌عنوان تعاونی برتر کشوری معرفی شده، در سال ۱۳۷۹ تاسیس شده است. از سال ۱۳۹۱، خانم مهندس مهرناز فرهی‌مقدم مدیرعاملی این شرکت تعاونی را برعهده دارد. ایشان  کارشناس ارشد فناوری اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌باشد. پس از انتصاب ایشان به مدیرعاملی، واحد پژوهش و توسعه را در شرکت راه‌اندازی کرده و همین، باعث شده که کار، براساس برنامه‌ریزی مشخصی پیش برود و در موفقیت شرکت، تاثیر بسزایی داشته است.

ریاست هیات مدیره‌ی این شرکت تعاونی را آقای مهندس حسین فرهی مقدم از چهره‌های شناخته شده‌‌ی استان در حوزه‌ی فناوری اطلاعات برعهده دارد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات است و به‌واسطه‌‌ی اقدامات ارزنده‌ای که انجام داده، از سوی یونسکو دکترای افتخاری در حوزه‌ی آینده‌پژوهی را نیز اخذ کرده است. آقای فرهی مقدم  دارای سوابق اجرایی ممتد و طولانی در همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان می‌باشد.

برای معرفی بیش‌تر فعالیت‌های این تعاونی برتر در سطح کشور با آقای مهندس حسین فرهی‌مقدم رئیس هیات مدیره و خانم مهندس مهرناز فرهی‌مقدم مدیرعامل شرکت، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

آقای مهندس فرهی مقدم، لطفا در ابتدا برای آگاهی بیشتر مخاطبان، شرکت تعاونی مهندسی کامپیوتر فرایندگان پردازش را  به اختصار معرفی بفرمایید؟

شرکت مهندسی کامپیوتر فرایندگان پردازش، در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد. موضوع فعالیت این شرکت تولید و پشتیبانی نرم‌افزار، آموزش رشته‌های مختلف علوم کامپیوتر، نصب و راه‌اندازی شبکه و سایر اقدامات حوزه‌ی انفورماتیک می‌باشد. ما از همان ابتدا مجوزهای مختلفی از شورای عالی انفورماتیک، اتحادیه صنف کامپیوتر و اداره کل فنی و حرفه‌ای اخذ کردیم. آن زمان که شرکت فعالیت خود را آغاز کرد، بسیاری از ادارات، فرایندهای مالی خود را با روش‌های سنتی و دستی انجام می‌دادند. شرکت فرایندگان‌پردازش ابتدا از نرم‌افزارهای مالی و اداری که در تهران استفاده می‌شد، برای مکانیزه کردن ادارات استان، نمایندگی انحصاری گرفت. اولین پروژه‌های اجرایی، در اداره کل اموراقتصادی و دارایی و دانشگاه علوم‌پزشکی بود. بعد از آن، استانداری، دادگستری و سایر ادارات را مکانیزه کردیم، و برای فعالیت یکپارچه‌ی برخی سیستم‌ها، از سامانه‌ی طراحی‌شده‌ی خود شرکت استفاده کردیم. هفت سال پیش، سیستم مکانیزه‌ی یکپارچه‌ی تعاملات مالی را در خزانه‌ی کرمان راه‌اندازی کردیم. در حالی‌که تا سال گذشته، هنوز خزانه‌ی کل کشور دستی کار می‌کردند. در ادامه، ۱۷۵ اداره را به خزانه متصل کردیم و دیگر نیازی به انتقال اطلاعات از طریق سی‌دی و ایمیل و … نبود و کار از طریق این سامانه دنبال شد.

در پی راه‌اندازی سامانه، شفافیت و صحت انجام عملیات افزایش یافت که رضایت‌مندی فراوانی در بین کارمندان و کارشناسان مرتبط با سیستم‌های مالی را به دنبال داشت. سپس، سامانه‌ای برای کارجویان به‌نام کارآیند ایجاد کردیم که در آن، کارجو اطلاعات موردنیاز را وارد کرده و با توجه به فرصت‌های شغلی که نهادهای مختلف در سیستم اعلام کرده‌اند، شغل‌هایی به کارجو پیشنهاد داده می‌شود. این سامانه را به وزارت تعاون پیشنهاد کردیم تا در صورت تایید، برای کل کشور استفاده شود. در مجموع شرکت، تولید و پشتیبانی نر‌م‌افزارهای سفارش مشتری، نرم‌افزار اختصاصی یا سایت برای متقاضیان را انجام می‌دهد.

 

شرکت مهندسی کامپیوتر فرایندگان پردازش علاوه بر امسال که به موفقیت شایانی در سطح ملی دست یافته است گویا پیشتر نیز موفقیت‌هایی داشته است. لطفا در این زمینه برای معرفی بیشتر این شرکت توضیح دهید؟

مهرناز فرهی مقدم: پنج سال است تعاونی برتر شناخته شده‌ایم و در این مدت هم، مدام سعی کرده‌ایم کیفیت کار را ارتقا بدهیم. واحد توسعه و پژوهش شرکت بسیار نتایج مطلوبی به‌دنبال داشته است. امسال حد نصاب امتیاز استانی برای احراز رتبه‌ی تعاونی برتر ۳۵۰ بود و هر تعاونی که بالاتر از این کسب می‌کرد به وزارت تعاون معرفی می‌شد تا بررسی و در صورت تایید، تعاونی برتر ملی شود. ما ۴۳۰ امتیاز کسب کردیم و بنابراین، به‌عنوان تعاونی برتر ملی نیز شناخته شدیم. در حوزه‌ی انفورماتیک، تنها تعاونی کشور هستیم که به این رتبه دست یافته‌ایم.

 

با توجه به این‌که چندین دوره تعاونی برتر شده‌اید، ارزیابی خودتان از دلایل اصلی این موفقیت چیست؟

مهرناز فرهی مقدم: یکی از مواردی که در هر شرکتی برای ادامه‌ی کار خیلی مهم است، ایجاد روح همکاری و تعاون بین همکاران توسط مدیرعامل و رئیس هیات مدیره است که در شرکت ما این اتفاق افتاده و روح تعاون شکل گرفته است. از سال ۷۹ تاکنون، با افراد زیادی همکاری داشته‌ایم و تعامل بین همه‌ی این همکاران برقرار بوده و همه با اشتیاق کار کرده‌اند، که نتیجه‌ی آن نیز، عملکرد مطلوب شرکت بوده است.

خدمات فنی شما در حوزه‌ی استان است یا فرا استانی هم کارهایی انجام می‌دهید؟

مهرناز فرهی مقدم: سامانه‌هایی که ما داریم به‌ویژه سامانه‌ی یکپارچه‌ی تعاملات مالی را برای وزارت دارایی فرستاده‌ایم و احتمالا کشوری شود، یا سامانه‌ی کارآیند که نوعی کاریابی الکترونیکی است در حال بررسی است تا در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد. برخی دیگر از سامانه‌های ما در حوزه‌ی یکپارچه‌سازی نیز کشوری شده‌اند.

 

برای پیشبرد فعالیت‌های شرکت و توسعه‌ی آن با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

حسین فرهی مقدم: مشکلاتی وجود دارد که همه‌ی شرکت‌های فعال اعم از تعاونی و غیرتعاونی در این حوزه با آن مواجهند؛ از جمله این‌که شرکت‌های تعاونی، شناخته‌شده نیستند و بیش‌تر تصور بر این است که  شرکت تعاونی مصرف هستند. در حالی‌که در گرایش‌های مختلف از جمله انفورماتیک، شرکت‌های موفق تعاونی داریم. در همین حوزه‌ی انفورماتیک، در استان کرمان حدود ۱۵ شرکت تعاونی مطرح داریم که اتحادیه‌ی تعاونی‌های رایانه‌ای را هم تشکیل داده‌اند و بنده مدیرعامل این اتحادیه هستم. یکی از چالش‌های این شرکت‌ها، مالیات، و مشکل بعدی بیمه است. دلیل اکثر شرکت‌هایی که حتی به مرز ورشکستگی رسیده‌اند بیمه و مالیات است.

آسیب‌شناسی شکست پروژه‌های نرم‌افزاری در استان انجام شده که یک دلیل آن، عدم شناخت این واحدهاست؛ هم کرمانی‌ها مطالبه‌گر نیستند و هم بسیاری از مدیران پایتخت‌زده هستند و این باعث شده که شرکت‌هایی که در تهران یا اصفهان هستند، به‌راحتی و با هر قیمتی که اعلام کنند، در کرمان قرارداد ببندند، اما به شرکت‌های بومی اهمیت داده نمی‌شود.

 

تعاملات دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با تعاونی‌ها چگونه است؟

حسین فرهی مقدم: اکثر مدیران و تصمیم‌گیران در دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند با شرکت‌های پایتخت کار کنند و به همین دلیل، وقتی قراردادهای ما که در کرمان کار می‌کنیم کم باشد، یک‌سری از تسهیلات را نمی‌توانیم از بانک‌ها دریافت کنیم؛ البته بانک توسعه تعاون در این حوزه حمایت‌های خوبی دارد و جا دارد از آقای کافی‌زاده مدیرعامل این بانک در استان کرمان و همکاران ایشان تشکر کنم. ولی سایر بانک‌ها چندان همکاری نمی‌کنند.

 

به‌طور کلی، جایگاه واحدهای تعاونی فعال در حوزه‌ی انفورماتیک را در استان چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسین فرهی مقدم: بخش انفورماتیک متاسفانه در استان کرمان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. بسیاری از شرکت‌ها می‌گویند که در کرمان نمی‌توانیم کارکنیم. بسیاری از برنامه‌نویسان توانمند ما نیز در استان‌های دیگر مشغول به‌کار هستند.

 

برای ارتقای این جایگاه، چه پیشنهادی دارید؟

حسین فرهی مقدم: مدیران استانی فرصت را به شرکت‌های بومی بدهند تا بیایند حرف‌شان را بزنند. متاسفانه در کرمان، تشتت آرا داریم و مراکز متعدد تصمیم‌گیری وجود دارد و در نتیجه فعالیت‌ها به‌صورت جزیره‌ای و پراکنده انجام می‌شود.

اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید؟

حسین فرهی مقدم: تشکر ویژه از مجموعه‌ی اداره کل تعاون استان کرمان و مجموعه‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارم که با راه اندازی  سامانه‌ی جامع و هوشمند تعاونی‌ها، این امکان را فراهم آوردند تا شرکت‌های شاخص معلوم و مشخص شوند.

 

 

کرمان: خیابان آبنوس، نبش کوچه ۱۱، ساختمان۵۱، طبقه چهارم.

Www.Fardazesh.com

034– 32470010 – 32440324

Fardazesh@yahoo.com