رئیس اتاق کرمان:

کمبود گاز در زمستان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند

آیندۀ تولید انرژی الکتریکی در کرمان نگران‌کننده است

 

 

گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که انرژی با رفاه، امنیت و اشتغال استان کرمان عجین شده است، آینده‌ی مبهم تولید انرژی الکتریکی و تامین سایر نهاده‌های انرژی در کرمان را نگران‌کننده دانست و تاکید کرد که اگر به بحث تامین انرژی در استان پرداخته نشود، مشخص نیست در آینده، فعالیت صنایع معدنی اقتصادی خواهد بود یا خیر؟

وی گفت که استان کرمان منطقه‌ی برخوردار از شرایط تولید انرژی خورشیدی است اما همه‌ی تلاش‌ها و پیگیری‌ها فقط منجر به این شده که حداکثر ۶۳ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خورشیدی در استان ایجاد شود و محدودیت‌های موجود در سطح ملی و استانی باعث عدم پیشرفت شده است.

سیدمهدی طبیب‌زاده، عصر ۱۸ مهرماه در دومین نشست اقتصاد انرژی تنظیم‌گری و چالش‌های آن، با بیان این‌که انرژی قلب اقتصاد استان کرمان است، بیان کرد: «گرچه صنایع معدنی و فرآوری معدنی بسیار گسترده‌ای به لحاظ موقعیت جغرافیایی در استان کرمان داریم و پیشران اقتصادی استان در حال حاضر بخش معدن است، اما واضح است اگر انرژی دیده نشود و یا یارانه‌های انرژی روزی به هر دلیلی حذف شود، معلوم نیست این فعالیت‌ها اقتصادی باشند یا خیر؟».

وی توضیح داد: «یارانه‌ی انرژی بخش صنعت و معدن از سودی که شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در کشور می‌برند، بسیار بیشتر است و اگر این بنگاه‌ها سودی هم می‌برند این یارانه‌ی انرژی در درون آن‌ها پنهان شده است».

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «اگر به آینده‌ی استان فکر می‌کنیم باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهیم که اگر یک روزی اقتصاد انرژی درست شود و قیمت‌ها اصلاح شود چه بر سر صنایع استان خواهد آمد؟».

وی در ادامه با بیان این‌که انرژی با رفاه، امنیت و اشتغال استان کرمان عجین شده است، گفت: «در تابستان گذشته که در پیک مصرف برق مجبور شدیم در استان خاموشی به واحدهای صنعتی بدهیم، زیان‌های بسیار هنگفتی به صنعت وارد شد که غیرقابل جبران است و باید برای پیشگیری از تکرار این موضوعات به آن پرداخته شود».

طبیب‌زاده ادامه داد: «آینده‌ی مبهمی که برای تولید انرژی الکتریکی و تامین سایر نهاده‌های انرژی در کرمان وجود دارد، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، از همین حالا قابل پیش‌بینی است که کمبود گاز و یا دیگر مشتقات نفتی در کرمان و کشور، در زمستان، مشکلات زیادی را به‌خصوص برای بخش اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد».

وی اظهار کرد: «با توجه به این‌که استان کرمان بالاترین درصد میزان تولید برق را از محل نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی دارد، آینده‌ی تامین آب برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به لحاظ محدودیت‌های منابع آبی و محدودیت‌های تامین گاز، پیش‌بینی‌های غیرقابل انکاری را برای کمبود گاز در آینده ایجاد خواهد کرد و نمی‌دانیم تولید برق به چه سرنوشتی دچار خواهد شد».

رئیس اتاق کرمان یادآور شد: «تنیدگی انرژی و اقتصاد انرژی در زندگی کرمان و حتی کشور باعث شده تا اندیشکده تدبیر انرژی اتاق کرمان به این مباحث بپردازد و در خلال این مباحث به راهکارهایی برسد».

وی با اشاره به حضورش طی هفته‌ی جاری در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر نیرو، گفت: «در این نشست قرار است درباره‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر و ضرورت‌ها و محدودیت‌ها و برنامه‌ها بحث شود».

طبیب‌زاده با بیان این‌که استان کرمان منطقه‌ی برخوردار از شرایط تولید انرژی خورشیدی است، بیان کرد: «کرمان به عنوان ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی نامیده می‌شود اما همه‌ی تلاش‌ها و پیگیری‌ها فقط منجر به این شده که ما حداکثر ۶۳ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خورشیدی داشته باشیم و محدودیت‌های موجود در سطح ملی و استانی باعث عدم پیشرفت شده است».

وی همچنین خاطرنشان کرد: «قرار است در جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که ۲۹ مهرماه با حضور برخی نمایندگان مجلس، مدیران اجرایی و نمایندگانی از قوه قضائیه برگزار می‌شود، به بررسی راهکارهایی برای توسعه‌ی انرژی خورشیدی به‌عنوان یک راه برون‌رفت از کمبودهایی که در تولید انرژی در آینده خواهیم داشت، بپردازیم».

رئیس اتاق کرمان افزود: «همه‌ی این اقدامات و این تلاش‌ها منجر به این شده است تا گروهی گرد هم بیاییم و به عنوان اندیشکده تدبیر انرژی شاید بتوانیم مطالبی را مطرح کنیم و دغدغه‌ی کشور را در مجلس و دولت مطرح کنیم که خوشبختانه اتاق بازرگانی کرمان و کشور، این موقعیت را دارند که کارهای کارشناسی‌شده در این زمینه را در ارکان تصمیم‌سازی کشور مطرح کند».