پاسخ رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان به اظهارات امینی‌زاده:

تامین نیمی از درآمد شهرداری از طریق فروش زمین اشکالی ندارد

 از برنامۀ بودجه عقبیم ولی جای نگرانی نیست

در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی ضعف جدی داریم

 

اسما پورزنگی‌آبادی

در جریان اولین نشست خبری شورای ششم شهر کرمان که هفته‌ی گذشته و با حضور چهار نفر از اعضا برگزار شد، امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت و ارزیابی، با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل شهر کرمان، منابع مالی و بودجه است، نسبت به بودجه‌ای که شورای پنجم برای امسال مصوب کرده انتقاداتی را مطرح کرد و گفت که نیمی از این بودجه باید از طریق فروش زمین تامین شود و پرسید چرا باید سرمایه‌های شهر را بفروشیم؟ و البته این ادعا را مطرح کرد برای اینکه چنین شرایطی تکرار نشود در این دوره از شورا، برنامه‌هایی دارند.

شورای شهر کم‌کم به زمان تدوین و تصویب بودجه‌ی سال آینده نزدیک می‌شود و قبل از اینکه ببینیم این ادعای امینی‌زاده چگونه در جریان بودجه نمایانده می‌شود، از حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا درباره‌ی زمین‌فروشی ۵۰ درصدی برای تامین هزینه‌های شهرداری پرسیدم. او معتقد است که این رویه در همه‌ی بودجه‌های گذشته‌ی شهر کرمان و در همه‌ی شهرهای کشور وجود دارد و درباره‌ی شهر پرزمین کرمان هم نه تنها یک ضعف به‌شمار نمی‌رود بلکه باید به زمین‌فروشی به چشم یک فرصت نیز نگریست. گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

 

هفته‌ی گذشته، در کنفرانس خبری شورای شهر، همکارتان دکتر امینی‌زاده انتقادی جدی نسبت به بودجه‌ریزی داشتند و گفتند که ۵۰ درصد بودجه‌ی امسال و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آن از طریق فروش زمین تامین می‌شود. با توجه به اینکه شما به‌عنوان رئیس کمیسیون بودجه شورای قبل در این بودجه‌ریزی نقش مهمی داشتید، این ادعا را درست می‌دانید؟ این حجم زمین‌فروشی در بودجه‌ی امسال دیده‌اید؟

اصل این صحبتی که ایشان مطرح کردند درست است. در بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی امسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به فروش دارایی‌های غیرمنقول است که شامل مواردی از جمله قدرالسهم تفکیک و فروش لچکی و … و در واقع، عوارض مربوط به زمین است و این ردیف بودجه، بخشی از درآمدها و دارایی‌های شهرداری است و این‌طور هم نیست که فقط امسال چنین اتفاقی افتاده باشد؛ اگر بودجه سال‌های گذشته را بررسی کنید از زمانی که بودجه ۳۰۰ میلیارد بوده تا الان که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن تحقق یافته، تقریبا حدود ۵۰ درصد و برخی سال‌ها بیش‌تر از این مقدار، از همین محل ردیف بودجه، درآمد شهرداری تامین شده است؛ این هم فقط مربوط به شهر کرمان نیست بلکه بیش‌تر شهرهای کشور از این محل درآمد کسب می‌کنند. همین‌جا نکته‌ای را مطرح می‌کنم و تقاضا دارم به آن توجه بیش‌تری شود؛ همواره گفته می‌شود وسعت شهر کرمان نسبت به جمعیتی که دارد از نقاط ضعف است. من اما قبلا گفته‌ام و الان جدی‌تر می‌گویم که این وضعیت، یک فرصت برای شهر است. وقتی ۱۳ هزار هکتار وسعت و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم؛ یعنی دارایی عظیم بالقوه‌ای در اختیارمان است که می‌توانیم با مدیریت درست این سرمایه را که خیلی از شهرها از آن بی‌‌نصیب هستند، به ثروت و موقعیتی تبدیل کنیم که به نفع شهر باشد. تاکید بنده این است حالا که بخش عمده‌ای از وسعت شهر را زمین‌های خالی فرا گرفته، با استفاده از ابزارهای مناسب مدیریت شهر زمینه‌ای فراهم کنیم که مالکان بیایند و سرمایه‌گذاری کنند؛ هم ساخت‌وساز شهری را افزایش دهیم و هم وسعت خالی شهر که جز هزینه چیزی برای شهرداری ندارد را به یک منبع درآمد و ثروت تبدیل کنیم. بنابراین اینکه نیمی از درآمد شهرداری را از طریق فروش زمین تامین می‌کنیم، ایراد و اشکال نیست بلکه نقطه قوت مدیریتی است و بهتر است مابقی ۱۳ هزار هکتار شهر که خالی از سکنه است و خدمات شهری به آن ارائه می‌شود را نیز تبدیل به موقعیت و سرمایه و ثروتی برای شهرداری و پیشرفت آینده شهر کنیم. بنده معتقدم به جای اینکه با افزایش عوارض‌های صنفی و غیرصنفی، به جیب مردم فشار بیاوریم بیاییم از طریق تفکیک و مدیریت زمین‌ها درآمد کسب کرده و بودجه شهرداری را به نقطه‌ی مناسبی برسانیم و این، اقدامی است که شهرداری باید آن را در دستور کار قرار دهد.

 

آقای امینی‌زاده که از فروش بالای زمین انتقاد می‌کرد بحث منابع و درآمد پایدار را مطرح می‌کرد. موضوعی که شورای پنجم هم خیلی روی آن مانور می‌داد. با توجه به تجربه‌ای که وجود دارد و اختیارات قانونی و شرایط اقتصادی شهر؛ آیا کسب درآمدهای پایدار یک شعار است یا واقعا می‌توان در کرمان به آن دست یافت؟

ببینید؛ کاری که ما در شورای پنجم انجام دادیم اصلاح ساختار بودجه‌ای و افزایش بودجه به ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از آن، درآمدهای پایدار بوده است. در واقع، بیش از ۷۰ درصد از سرفصل‌های اخذ درآمد ما، لوایحی هستند که اصلاح شده و به سمت منطقی شدن رفتند و درآمد پایدار هستند ولی ضعف مشهود ما مشارکت پایین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که به دلیل اتفاقاتی که در گذشته در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری رخ داده، خیلی استقبالی از آن نمی‌شود. اگر در این دوره از مدیریت شهر، بتوانیم مشارکت در سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم، تامین درآمدهای پایدار بیش‌تر محقق می‌شود. همان‌طور که عرض کردم، زمین هم می‌تواند به یک درآمد پایدار تبدیل شود. متاسفانه به دلایل مختلف و چون شهرداری کرمان نقدینگی کافی نداشته، قادر به تامین بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها نبوده است و بخش خصوصی ورود نکرده است.

 

اشاره کردید که در جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی «به دلیل اتفاقات گذشته» موفق نبوده‌ایم. منظورتان شرایط اقتصادی شهر است یا حواشی‌ای که حول سرمایه‌گذاری‌های گذشته در کرمان رخ داده است؟

بیش‌تر منظورم حواشی‌ای است که ایجاد شده است. می‌توان گفت که تاکنون، تقریبا هیچ پروژه‌ی سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد موفقی در شهر کرمان نداشتیم که بخشی از آن به دلیل ضعف در تنظیم قراردادها بوده و بخشی هم این بوده که منافع سرمایه‌گذاران به خوبی تامین نشده است. به هر حال، سرمایه‌گذار باید بتواند سودی متناسب کسب کند و نباید شرایط طوری باشد که عقب‌نشینی کند.

 

لطفا بفرمایید وضعیت تحقق بودجه در نیم سال اول چگونه بوده است؟

حدود ۵۳۵ میلیارد تومان از بودجه تاکنون محقق شده است که چیزی معادل ۳۷ درصد کل آن است.

 

پس شهرداری در تحقق بودجه، خیلی از برنامه عقب مانده است. درست است؟

حدود ۱۳، ۱۴ درصد عقبیم ولی به نظر من طبیعی است. به هر حال، دوره‌ی تغییر شورا و شهرداری بود. ضمن اینکه در نیمه‌ی اول سال هم هیچ‌گاه ۵۰ درصد از بودجه محقق نمی‌شود و سال‌هایی که محقق می‌شده و اوضاع خوب بوده، ۴۰ درصد بوده است. بنابراین، در حال حاضر، خیلی جای نگرانی نیست و اگر به خوبی مدیریت کنیم، درصد قابل توجهی از بودجه امسال محقق خواهد شد.