شهردار کرمان:

شهردار گروه و جناح خاصی نیستم

 

گروه جامعه: مراسم معارفه‌ی شهردار جدید کرمان «سعید شَعرباف‌تبریزی» و تقدیر از شهردار سابق کرمان «سیدمهران عالم‌زاده»، هشتم آبان‌ماه در مسجد ابوالفضل علیه‌السلام شهرک قمر بنی‌هاشم با حضور استاندار کرمان، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان، فرمانده سپاه ثارالله، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد.

 

پروژه‌های عمرانی شهر، جهادی و سریع پیش برود

به گزارش فردای کرمان، استاندار کرمان در این مراسم اظهار کرد: «شهر کرمان که باید نماد تمدن و در تراز پایگاه و مرکز مقاومت اسلامی مطرح شود، با کرمانی که در ذهن جهانیان و ایرانیان است خیلی فاصله دارد. بنابراین، شورا و شهردار کار سختی دارند و باید در این راستا بسیار تلاش شود».

علی زینی‌وند افزود: «کرمان امروز مورد توجه دنیاست و از اقصی‌‌نقاط دنیا کسانی و آزادگانی می‌آیند تا ببینند کرمانی که سردار سلیمانی در آن رشد یافته چگونه استانی است».

وی بیان کرد: «علاوه بر شهرسازی و زیباسازی، در حوزه‌ی گلزار شهدا و گردشگری اسلامی و تاسیس مرکز بزرگ بین‌المللی مبتنی بر فرهنگ، باید اقدامات ویژه صورت گیرد».

زینی‌وند اضافه کرد: «شهرداری می‌تواند محور و پیگیری در سطح ملی باشد تا مثلا در زمینی ۱۰۰ هکتاری، مرکز بین‌المللی فرهنگی اسلامی در دل پایتخت مقاومت شکل بگیرد».

وی در ادامه، با بیان این‌که کرمان باید شهری آرام برای همه‌ی ساکنان باشد، گفت: «شهر هم باید طوری ساخته شود که احساس تعلق و هویت با آن ایجاد شود. پس نیاز است نمادهای کهن و تمدنی شهر بازسازی شوند».

استاندار کرمان سپس تاکید کرد: «ساخت‌وسازهای عمرانی باید جهادی و سریع پیش برود تا مشکلی برای مردم پیش نیاید».

وی به‌عنوان نمونه به پروژه‌ی فاضلاب شهر اشاره و اظهار کرد: «این پروژه ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری نیاز دارد و بخشی از آب صنایع را حل می‌کند، اما باید به‌سرعت برای حفاری قطعات مختلف آن، مجوز محدود بگیرید، سریع انجام و آسفالت شود و بعد سراغ قطعه‌ی بعدی بروید».

 

عملکردم با اولویت‌های هشت‌گانه‌ام ارزیابی شود

سعید شعرباف‌تبریزی، شهردار جدید نیز اظهار کرد: «بنا دارم عهدی با خودم و مدیران شهری ببندم و هشت اصل کلیدی که مدنظر مدیریت شهری آینده قرار خواهد گرفت را عرض کنم و همین اصول مبنای ارزیابی ما باشد».

وی با بیان اینکه شفافیت حداکثری با مردم اصل اول خواهد بود، ادامه داد: «هیچ چیزی پنهان از مردم نداریم و این، حقیقتی است که جمهوری اسلامی بر آن بنیان نهاده شده است. هرجا توانستیم را می‌گوییم و هرجا نتوانستیم هم عرض می‌کنیم. بنده معتقدم که هیچ چیزی به اندازه‌ی مردم و شفافیت به ما کمک نمی‌کند. اصل و عهد اولیه‌ی ما و مردم، تعهد به شفافیت و صراحت و صداقت با آن‌ها خواهد بود».

وی افزود: «اصل دوم آن است که حرکت به سمت احیای هویت جهان‌شهری کرمان داشته باشیم. کرمان مهد تمدن و پهلوانی و مقاومت است و در تمام ژنوم این شهر مفهوم مقاومت تنیده شده است. از تاریخ باستانی تا اسم و کالبد این شهر و تا تاریخچه‌ی پهلوانی و بچه‌های لشکر ۴۱ ثارالله تا چهره‌ی بین‌المللی مقاومت شهید سپهبد سلیمانی. مقاومت اسمی نیست که ما دوست داشته باشیم بر این شهر بگذاریم بلکه ماهیت و شالوده شهر بر آن است».

شعرباف‌تبریزی اظهار کرد: «اصل سوم، اولویت‌دهی به محرومان و مستضعفان در تمام برنامه‌‌هاست؛ نگفتم افراد کم‌برخوردار بلکه کسانی که به دلیل سیاست‌های ما به استضعاف کشیده شده‌اند».

وی با بیان اینکه تلاش برای مدیریت عالمانه و نخبگانی و استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل نیروی انسانی اصل بعدی است، گفت: «این شهر در همه‌ی عرصه‌های سرمایه‌های مالی و انسانی و ادبیات و حوزه‌ی خیّران ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و ما از آن برای پیشرفت شهر استفاده خواهیم کرد».

شهردار کرمان به‌عنوان نمونه، از زنده‌یاد دکتر منوچهر ارجمندکرمانی یاد کرد و یادآور شد: «ایشان، زندگی در سوئیس و آمریکا را کنار گذاشته و به کرمان آمدند و موقوفه‌ای بسیار فاخر را طراحی کرده است. این سرمایه‌های انسانی باید قدر دانسته شود و از آن‌ها برای مدیریت عالمانه شهر کمک بگیریم. چه آن‌ها کرمان هستند و چه آن‌ها که خارج از کرمان زندگی می‌کنند».

وی گفت: «تلاش برای تسهیل امور مردم به ویژه در حوزه‌هایی که مرتبط با زندگی و رفاه آنان باشد و مواردی از جمله مسائل تفریح و زنان و کودکان و ورزش‌ باید تسهیل و گسترش یابد».

شعربا‌ف‌تبریزی با تاکید بر اینکه استقبال از حضور همه‌ی صاحبان سرمایه خواهیم داشت، تصریح کرد: «با درآمدهای موجود نمی‌توان کار بزرگ روی زمین انجام داد».

وی اظهار کرد: «همچنین، تعامل حداکثری با تمام موثران در مدیریت شهری و هرکس در هر جایگاهی که برای پیشبرد امور شهری به حمایت او نیاز باشد خواهیم داشت».

شهردار کرمان با بیان اینکه مدیریت شهری و شهردار، متعلق به همه‌ی مردم کرمان است، همچنان که حاج‌قاسم متعلق به همه‌ی مردم ایران بودند، اعلام کرد: «شهردار ِیک گروه و جناح و جریان نیستم و شهردار همه‌ی شهر با تنوع و تکثر آن خواهم بود».

 

خدمت صادقانه، نگاه جناحی ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز با اشاره به اینکه از نزدیک شاهد زحمات، دغدغه‌ها و فعالیت‌های دوره‌ی پیشین مدیریت شهری بودم، بیان کرد: «مدیریت شهری کاری همه‌جانبه و حساس است».

به گزارش کرمان آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی با بیان این‌که شهردار سابق کرمان شهر را به خوبی اداره کرد و کارهای ارزشمندی انجام داد، ضمن تشکر از توجه مهندس عالم‌زاده، شهردار سابق کرمان به حوزه‌ی فرهنگ و هنر، گفت: «در مدت مدیریت ایشان در شهرداری کرمان، هرگاه طرح و تقاضایی در حوزه‌ی فرهنگ، هنر و ادبیات ارایه می‌شد، به مرحله‌ی اجرا می‌رسید».

امام جمعه کرمان همچنین ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر به‌واسطه‌ی انتخاب شهردار جدید، انتخاب شورای ششم را مناسب دانست و یادآور شد: «اعضای شورای شهر در انتخاب دکتر شعرباف، شهردار کرمان، تلاش کردند تا با نگاه علمی و دقیق به نتیجه برسند».

وی توفیق برای تصدی مسئولیت‌ها را به‌نوعی آزمایش الهی برشمرد و گفت: «آنچه بر آن تأکید می‌شود، داشتن نگاه مدیریتی براساس آموزه‌های دینی است».

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان افزود: «داشتن نگاه دینی، مسئولیت‌پذیری را به کاری بسیار سنگین و حساس تبدیل می‌کند، اما  اگر کسی این‌گونه عمل کند، در حوزه‌ی کاری خود موفق خواهد بود».

وی نکته‌ی مهم دوم در مسئولیت‌پذیری را خدمت به مردم دانست و گفت: «در احادیث و آموزه‌های دینی بر این رویه‌ی بسیار ارزشمند تأکید شده است».

علیدادی‌سلیمانی کار کردن در راه خدا را بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: «باید برای خدا کار کرد؛ زیرا خدمت صادقانه، نگاه جناحی ندارد و شایسته‌سالاری را ملاک قرار می‌دهد».

 

اولویت‌های شهر و اقدامات به‌صورت شفاف به مردم گفته شود

فرمانده سپاه ثارالله کرمان نیز با تأکید بر اینکه در مدیریت شهری و ارائه‌ی خدمات شهری، نباید نگاه سیاسی، قومی و مذهبی را لحاظ کرد، افزود: «در مدیریت شهر باید نگاه مؤمنانه، انسانی و انقلابی داشته باشیم و با الگو قرار دادن شخصیت سردار دل‌ها، خدمت‌مان مؤمنانه، انقلابی و جهادی باشد».

سردار حسین معروفی، فرصت خدمت به مردم را از بزرگ‌ترین الطاف خداوند توصیف کرد و یادآور شد: «اگر مثلث «انقلابی، مکتبی و مردمی» بودن را در یک مدیر مشاهده نکنیم، باید او را کنار بگذاریم».

وی بیان کرد: «ما معتقدیم شهر کرمان، پایتخت مقاومت است و با پیگیری‌های انجام‌شده، این موضوع در دومین سالگرد سردار دل‌ها به‌طور رسمی اعلام خواهد شد تا از این پس همه‌ی دنیا، کرمان را با این عنوان بشناسند؛ ضمن این‌که همه‌ی اقدامات ما در شهر کرمان باید در همین راستا و زیبنده‌ی پایگاه مقاومت باشد».

فرمانده سپاه ثارالله کرمان خاطرنشان کرد: «باید کارها را اولویت‌بندی کنیم، اولویت‌های شهر و اقدامات را به‌صورت شفاف به مردم بگوییم و به سوالات و ابهامات آن‌ها پاسخ دهیم؛ چراکه مردم اگر صداقت ببینند، مشارکت می‌کنند».

وی با تأکید بر ضرورت عدالت در توزیع خدمات شهری، خاطرنشان کرد: «طرح جامع گلزار شهدای کرمان قدیمی شده و نیاز به بازنگری و طراحی مجدد دارد؛ ایجاد گذر «حاج‌قاسم» و بهسازی میدان «آزادی» نیز باید در دستور کار ویژه‌ی مدیریت شهری قرار گیرد».

معروفی ادامه داد: «از زحمات مهندس عالم‌زاده و شورای پنجم تشکر می‌کنم، انصافاً در برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهید سلیمانی، مردانگی کردند، با نگاه اعتقادی در صحنه بودند و کار ارزشمندی در کرمان انجام شد».

وی افزود: «موضوعاتی درخصوص حوزه‌ی گلزار شهدا مطرح می‌شود که ما مخالف هرگونه اقدام بی‌برنامه و احساسی در این زمینه هستیم و معتقدیم اصلاح و بهسازی گلزار شهدا نیازمند طرح جامع است که این طرح توسط قرارگاه خاتم در حال برنامه‌ریزی است و شاید اجرای آن ۱۰ سال زمان ببرد».

فرمانده سپاه ثارالله کرمان یادآور شد: «خوشبختانه صحبت‌ها و نگاه شهردار و شورای جدید، امیدبخش است و امیدوارم موفق باشند؛ ما نیز در مجموعه‌ی سپاه ثارالله کرمان در هر زمینه‌ای که متعلق به مردم باشد، هر خدمتی که از دست‌مان برآید، انجام می‌دهیم».

 

اجرای شش پروژۀ بزرگ در دورۀ پیشین مدیریت شهری

شهردار سابق کرمان نیز با بیان این‌که شهر کرمان به‌دلیل گسترش بی‌رویه و وسعت بیش از حد، متناسب با شأن این شهر و مردم آن پیشرفت نکرده است، گفت: «آنچه در شورای پنجم و شهرداری تحویل گرفتیم، شامل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام بود که تلاش کردیم این پروژه‌ها تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد».

سیدمهران عالم‌زاده افزود: «همچنین مجموع درآمد شهرداری در سال ۹۶، حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بود که در سال گذشته به هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و البته همه‌ی اقدامات، نتیجه‌ی تصمیماتی بود که شورای پنجم و شهرداری با هم گرفتند».

وی با بیان اینکه ساختمان شهرداری مرکز به‌عنوان ساختمانی که امروز آبروی کرمان است، در دوره‌ی قبل به بهره‌برداری رسید، گفت: «پروژه‌ی پایش تصویری هم که با همت آقای دکتر فدایی، استاندار سابق، شروع شد، به سرانجام رسید».

عالم‌زاده افزود: «۲۰ دستگاه اتوبوس پس از سال‌ها خریداری و ۴۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شد؛ همچنین ۲۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز باید ظرف یک ماه آینده به‌روزرسانی و به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی اضافه شود».

وی با اشاره به راه‌اندازی اتوماسیون اداری، اصلاح لوایح درآمدی را نیز از اقدامات مطلوب دیگر برشمرد و گفت: «برخی از لوایح درآمدی ۱۲ تا ۱۴ سال عوض نشده بود».

شهردار سابق کرمان با بیان اینکه حدود ۶۰ پارک محله‌ای به بهره‌برداری رسید، یادآور شد: «آرامستان جدید شهر کرمان که یکی از نیازهای شهر بود هم، در دوره‌ی گذشته به بهره‌برداری رسید».

عالم‌زاده ادامه داد: «تهاتر ۱۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با شهرداری کرمان از دیگر اقدامات مهم در دوره‌ی گذشته بود».

 

مسئولیت شهرداری کرمان کاری بسیار حساس و مهم است

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه امروز در آیین تکریم و معارفه شهردار کرمان آمده‌ایم تا دست یاری در دست خدمت‌گذاری دیگر بگذاریم، افزود: «هم‌اکنون، شاهد آن هستیم که خدمت به شهر و خدمت‌گذاری به مردم کرمان به‌عنوان امانت به شهردار دیگری سپرده می‌شود».

علیرضا نادری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون با واگذاری این مسئولیت خطیر لازم است مردم و مسئولان برای ادای حق امانت، مطالبه‌گری کنند، گفت: «بر عهده گرفتن مسئولیت شهرداری کرمان کاری بسیار حساس و مهم است».

وی با تأکید بر اینکه با توجه به اهمیت این مسئولیت تمام توان خود را در انتخاب شهردار به‌کار گرفته‌ایم تا شخص اصلح را انتخاب کنیم، ادامه داد: «در ادای این وظیفه‌ی خطیر تلاش کردیم تا بهترین را برای تصدی شهرداری کرمان به وزیر محترم کشور معرفی کنیم».

نادری بیان کرد: «در انجام وظیفه از عیب و نقص مصون نیستیم؛ بنابراین، از مردم و مسئولان می‌خواهیم تا انتقادات و پیشنهادات خود را در جهت بهتر شدن امور به ما ارائه کنند».

 

ساماندهی حاشیۀ شهر، یکی از مسایل بسیار مهم کرمان است

نمایندۀ مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تشکر از خدمات شهردار و شورای شهر در دوره‌ی پیش و خوش‌آمد به تیم جدید مدیریت شهری، بیان کرد: «از شهرداران گذشته به‌ویژه مهندس عالم‌زاده تشکر می‌کنم که با جدیت، پیگیر موضوعات کلان مرتبط با کرمان در کمیسیون اقتصادی مجلس بودند و اقدامات خوبی ازجمله تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده که از محورهای مهم تصمیم‌گیری در حوزه‌ی شهرداری‌هاست، با همراهی و پیگیری افرادی همچون مهندس عالم‌زاده محقق شد».

محمدرضا پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «با اجرای این قانون از دو ماه آینده، میزان درآمدهای شهرداری‌ها نسبت به گذشته ۳۳ درصد افزایش پیدا می‌کند».

وی گفت: «ساماندهی حاشیۀ شهر، یکی از مسایل بسیار مهم در شهر کرمان است و به همین منظور، طرحی را با شهردار جدید کرمان پیگیری کردیم که از محله‌ی صنعتی شروع خواهد شد که طرح بسیار جامعی است و نقش شهرداری در آن بسیار پررنگ است و بخشی از اعتبارات حوزه‌ی ساماندهی شهری، به این سمت گسیل خواهد شد».

پورابراهیمی ادامه داد: «یکی دیگر از مسایل مهم شهر کرمان که پیگیر آن هستیم، اجرای طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری است که هم منابع شهر را تأمین می‌کند و هم از این طریق می‌توانیم تحول ایجاد کرده و خدمات گسترده‌تری ارائه دهیم».

وی خاطرنشان کرد: «در همین راستا از شهرداری و اعضای شورا تقاضا داریم در زمینه‌ی اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی که هم خدمت ارائه می‌کنند و هم اشتغال‌زا و درآمدزا هستند، اقدام کنند و همچنین دلایل توقف طرح‌های این‌چنینی که در سال‌های گذشته آغاز شده اما به دلایل مختلف، متوقف شده را بررسی و اعلام کنند».