گام بلند کرمان در موسیقی نواحی

 

محمد لطیف‌کار

دیروز دوشنبه بیست‌وپنجم آبان‌ماه یک اتفاق خوب در حوزه‌ی فرهنگ و هنر استان کرمان رقم خورد و تفاهم‌نامه‌ی تاسیس و بازگشایی دبیرخانه‌ی دائمی، و برگزاری سالانه‌ی جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در کرمان به امضای محمود شالویی معاون هنری وزیر ارشاد و علی زینی‌وند استاندار کرمان رسید.

این تفاهم‌نامه خروجی با ارزش مراسم اختتامیه‌ی جشنواره چهاردهم موسیقی نواحی بود که چند هفته پیش، به میزبانی کرمان برگزار شد.

در شامگاه یک‌شنبه دوم آبان‌ماه پس از آن‌که معاون وزیر ارشاد یک‌صدا درخواست بخش دولتی و غیر دولتی کرمان را شنید که روی ماندگاری جشنواره در کرمان اصرار می‌‌کنند، پشت تریبون قرار گرفت و بدون آن‌که مساله را بغرنج و پیچیده کند، با مهر اعلام کرد: «با تاسیس دبیرخانه دائمی در کرمان موافقم و از همین فردا این دبیرخانه تاسیس بشود».

این رویداد با اهمیت است، چو موافقت ایشان در آن روز شفاهی بود، و حالا در قالب یک تفاهم‌نامه کتبی و رسمی به ثمر نشسته است، و البته معتقدم چابکی اداره کل ارشاد را هم برای پیگیری این موضوع باید ارج نهاد.

با این‌حال، چنان‌که پیش‌تر هم گفته‌ام، به‌نظر من ساده‌انگاری است اگر فکر کنیم با تاسیس دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، دیگر همه‌ی موانع از سر راه برداشته می‌شود و این جشنواره در دوره‌های بعد، خود به خودی با کیفیت تمام برگزار خواهد شد. به‌ویژه آن‌که فکر نکنیم این تفاهم‌نامه یک حکم قطعی و لایتغیر برای کرمان است، و این میزبانی مادام‌العمر است. چراکه اطمینان دارم از همین حالا به بعد، رفتار کرمان در مورد تمام فعالیت‌های مرتبط با موسیقی نواحی ایران، بیش از پیش رصد خواهد شد، و همه‌ی فعالان این حوزه انتظار دارند دبیرخانه‌ی کرمان با دست پر و طرح‌های شایسته‌تر به میدان بیاید.

می‌خواهم بگویم وقت آن رسیده است‌ کرمان از تجربه‌ی سال‌ها برگزاری این جشنواره، به یک جمع‌بندی دقیق و کارآمد برسد تا بتواند یک دبیرخانه‌ی دائمی در مقیاس ملی و بلکه بین‌المللی تدارک ببینند. چنین دبیرخانه‌ای مسلما نمی‌تواند محدود به تصمیم‌گیری ارشاد و استانداری باشد؛ باید از تجربه و دانش اهل نظر و حضور تشکل‌های مدنی و صنفی در جهت شکوفایی مورد انتظار جشنواره بهره برد.