در نشست خبری به مناسبت روز جهانی HIV مطرح شد

افزایش نقش تماس‌های جنسی در انتقال ایدز!

ایدز یک بیماری تهدیدآمیز و رو به افزایش است

نیمی از افراد مبتلا به ایدز زیر ۳۵ سال سن دارند

 

پروین میرزاحسینی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با تاکید بر افزایش آگاهی جامعه درباره‌ی بیماری HIV و ایدز، گفت: «ابتلا به HIV، وابسته به رفتار افراد است و اگر مردم بدانند در قبال فعالیتی که می‌کنند چه تهدیدی وجود دارد، بسیاری از اتفاقات رخ نخواهد داد».

به گزارش خبرنگار استقامت، دکتر حسین صافی‌زاده، دوشنبه هشتم آذرماه در نشست خبری مجازی به مناسبت روز جهانی HIV و ایدز با بیان این‌که نیاز است آگاهی و اطلاعات درباره‌ی بیماری ایدز و راه‌های انتقال آن افزایش یابد، اظهار کرد: «بحث ایدز وابسته به رفتارها است، اگر رفتارها مدیریت شود یا آگاهی بدهیم یا اتفاق نمی‌افتد و یا در شرایط مطمئن صورت می‌گیرد».

وی با بیان این‌که مردم باید بدانند در قبال فعالیتی که می‌کنند چه تهدیدی وجود دارد، افزود: «ایدز یک بیماری رفتاری است و می‌توان خیلی از کارها را انجام داد که مبتلا نشد، بنابراین اگر همه‌ی جوانب را رعایت کنیم تهدیدی وجود ندارد».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان یادآور شد: «با توجه به اینکه ایدز یا HIV یک انگ اجتماعی محسوب می‌شود افراد کمتر مراجعه می‌کنند البته نیاز است ما روی مراکز مشاوره دانشگاه بیشتر کار کنیم تا افراد آگاهی داشته باشند که در این مرکز همه‌ی اطلاعات افراد مخفیانه باقی می‌ماند تا افرادی که احساس خطر می‌کنند، بتوانند با خیال راحت مراجعه کنند».

وی ادامه داد: «بیماریابی در گروه‌های پرخطر صورت می‌گیرد اما بحث غربالگری فعال به هیچ‌وجه در دستور کار کشور نیست و این برمی‌گردد به این‌که آگاهی‌ها را به نحو مناسبی در جامعه توسعه بدهیم که افراد از سلامت خود محافظت کنند زیرا بیشترین بخش ایدز به رفتارهای پرخطری مانند تزریق مشترک، استفاده از وسایل مشترک در تاتو و یا رفتار جنسی برمی‌گردد و اگر از این‌ها پرهیز شود و کار درست انجام شود، راه انتقال از این حیث باعث نگرانی نخواهد بود».

صافی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که کدام رفتارهای پرخطر بیشتر باعث انتقال بیماری می‌شود؟؛ گفت: «در شش ماهه‌ی اول امسال در سطح کشور موارد شناسایی شده نشان داده ۱۵٫۵ درصد بر اثر تزریق مشترک، ۵۴ درصد بر اثر تماس جنسی محافظت‌نشده، ۲٫۱ درصد از طریق مادر به جنین و ۲۸ درصد به دلیل نامشخص مبتلا شده‌اند».

وی افزود: «متاسفانه در سال‌های اخیر نقش تزریق مشترک کمتر شده و نقش تماس جنسی افزایش یافته است».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان این‌که تجویز متادون سبب شده با کاهش تزریق سهم ابتلا به این دلیل کاهش یابد، تاکید کرد: «در سال‌های اخیر ابتلای خانم‌ها نسبت به مردها در حال افزایش است و نمونه‌ی آن در انتقال مادر به جنین کاملا مشخص است».

وی همچنین انجام فعالیت‌های آرایشی در مکان‌های غیربهداشتی، توسط افرادی که صلاحیت ندارند و ابزارهایی که استاندارد نیست را یک تهدید دانست و اظهار کرد: «بسیاری از این کارها به صورت غیررسمی و بدون مجوز و در خفا صورت می‌گیرد و افرادی که قصد دارند این کارها را انجام دهند بهتر است به مراکز معتبری مراجعه کنند که مجوز دارند».

صافی‌زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی تصویب «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که یکی از موارد آن، ممنوعیت فروش وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری است و تاثیر آن بر گسترش بیماری ایدز، گفت: «این موضوع دغدغه‌ی ما هم هست. با توجه به شرایطی که در بحث جمعیت مطرح است، وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری در مراکز بهداشت ارائه نمی‌شود اما در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها وجود دارد که مقداری هزینه‌بر است و امیدواریم افرادی که در روابط‌شان احساس خطر می‌کنند حتما از این وسایل استفاده کنند».

صافی‌زاده ادامه داد: «ما هم پیگیر هستیم تا بر اساس قوانین راهکاری پیدا کنیم اما در جاهای خاص برای افراد خاص، امکاناتش را داریم و در مرکز مشاوره، کاندوم رایگان به آن‌ها داده می‌شود».

 

 

نیمی از افراد مبتلا به ایدز زیر ۳۵ سال سن دارند

کارشناس مسئول بیماری HIV دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز در این نشست با اشاره به تاثیر کرونا بر برنامه‌های مقابله با ایدز، بیان کرد: «متاسفانه با پاندمی کرونا برنامه‌های ایدز مثل بسیاری از برنامه‌ها بسیار تحت‌الشعاع قرار گرفت. البته افرادی که تحت درمان بودند متضرر نشدند ولی در شناسایی با مشکل مواجه بودیم و اثراتی که کرونا بر برنامه‌های ما گذاشت سال‌ها ادامه خواهد داشت».

دکتر نسیم نصیری‌مقدم در پاسخ به سوالی درباره‌ی تعداد افراد HIV مثبت در استان، توضیح داد: «با توجه به این‌که آمارهای کشوری سالیانه منتشر می‌شوند تقریبا ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر مبتلا در کشور وجود دارد و به همان نسبت هم مطالعاتی در استان انجام می‌شود اما بیماریابی در استان متاسفانه بسیار پایین است و اگر بخواهیم آمار اجمالی داشته باشیم حدود ۶۵۰ نفر در حوزه‌ی دانشگاه کرمان شناسایی شدند اما شاید بیشتر از این هم مبتلا به ایدز در کرمان وجود داشته باشد».

وی با بیان این‌که هدف اصلی ما در برنامه‌ها اطلاع‌رسانی است، گفت: «ما غربالگری برای شناسایی بیماران نداریم، فرد باید خودش مراجعه کند و این مسائل سبب می‌شود نتوان آماری از روند ابتلا ارائه کرد».

نصیری‌مقدم با اشاره به این‌که آمار ارائه شده درخصوص میزان افراد مبتلا تخمینی است، افزود: «با توجه به آمارهایی که ارائه می‌شود، روند ایدز رو به افزایش است و اگر از راه‌های انتقال این بیماری مردم را آگاه نکنیم، این روند رو به افزایش خواهد بود».

وی بیان کرد: «آن‌چه موجب نگرانی است این است که بیماری هم در جنس افراد تغییر کرده و در خانم‌ها در حال افزایش است و هم راه‌های انتقال در حال تغییر است و اگر در گذشته ایدز بیش‌تر از طریق تزریق‌های مشترک بود الان به دلیل تماس‌های جنسی رخ می‌دهد».

نصیری‌مقدم خاطرنشان کرد: «آمار شش ماهه‌ی اول امسال همچنین نشان می‌دهد بیشتر از نیمی از افرادی که ما شناسایی می‌کنیم در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند».

 

برای ایدز درمان داریم

مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع کرمان نیز با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر مبتلایان به ایدز و مرگ‌ومیر در بین این بیماران، بیان کرد: «در ابتلا به کرونا فقط یک مورد فوتی داشتیم».

دکتر ابراهیم رنجبر با اشاره به وجود یک مرکز مشاوره‌ی مرجع در حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، افزود: «تمام خدمات این مرکز رایگان و محرمانه است و هیچ محدودیت جمعیتی برای افراد قائل نمی‌شود».

وی با اشاره به خدمات ارائه شده به بیماران در مرکز مشاوره، گفت: «پس از آن‌که شناسایی مشاوره و آزمایش داوطلبانه انجام شد، اگر افرادی رفتار پرخطر جنسی و یا تزریق مشترک دارند، کاندوم رایگان یا سرنگ رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و اگر واکسیناسیونی لازم باشد برای آن‌ها انجام می‌دهیم».

رنجبر با بیان این‌که افراد HIV مثبت شناسایی شده تا پایان عمر تحت پوشش مرکز مشاوره هستند، اظهار کرد: «تمام خدمات بهداشتی و درمانی این افراد در مرکز رایگان است و سایر خدمات بیمارستانی این افراد که در رابطه با بیماری ایدز باشد نیز در سایر مراکز درمانی رایگان خواهد بود».

وی از ارائه‌ی رایگان خدمات مامایی و دندانپزشکی در مرکز خبر داد و افزود: «استثنائا در مرکز کرمان بسیاری از داروهای اعصاب، فشار خون و بیماری‌های قلبی نیز به‌صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود».

رنجبر در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع و درمان ایدز در استان کرمان در قیاس با کل کشور چگونه است؟؛ اظهار کرد: «برنامه مراقبت HIV به سه بخش شناسایی، مراقبت‌ها و نتیجه‌ی درمان تقسیم می‌شود که در بحث مراقبت و درمان، کرمان در سال‌های اخیر جزو سه مرکز اول کشور بوده است».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا با توجه به  پیشرفت‌های زیادی که در مقابله با ایدز طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، ایدز همچنان یک بیماری تهدیدآمیز و نگران‌کننده‌ی جامعه‌ی ما است؟»؛ گفت: «قطعا بله، اما ما برای ایدز درمان داریم. اگر که مردم آگاهی نداشته باشند می‌تواند تهدیدکننده باشد اما خود ایدز قابل کنترل و درمان است و درمان آن خیلی راحت‌تر از درمان یک فرد دیابتی است و  فرد مبتلا HIV می‌تواند به جامعه و اشتغال برگردانده شود و می‌تواند ازدواج کند و بچه‌ی سالم به دنیا بیاورد».

وی تاکید کرد: «افراد برای تشخیص محرمانه و رایگان ایدز در کرمان می‌توانند به تنها مرجع تشخیص HIV، مرکز بیماری‌های رفتاری واقع در خیابان احمد غربی روبه‌روی کوچه ۲۷ مراجعه نمایند و یا ضمن تماس با شماره‌ی چهار رقمی ۳۶۵۵ سوالات خود را درباره‌ی این بیماری مطرح کنند».