رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان مطرح کرد

افزایش ۴۰ درصدی قیمت آجیل شب یلدا

پروین میرزاحسینی: با نزدیک شدن به شب یلدا، بازار خرید آجیل و خشکبار نسبت به سال قبل رونق بهتری گرفته و به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان اگرچه میزان وزنی خریدها کمتر شده اما مغازه‌ها فروش بیشتری دارند و مردم در حد وسع‌شان برای خرید انواع آجیل اقدام می‌کنند.

کیوانی‌مقدم افزایش قیمت آجیل را در مقایسه با تورم، زیاد نمی‌داند و می‌گوید که قیمت آجیل و خشکبار در مقایسه با سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده که بیشترین افزایش نرخ مربوط به تخمه‌ی هندوانه به دلیل کاهش تولید است.

مهدی کیوانی‌مقدم ۲۰ آذر ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به وضعیت بازار آجیل و خشکبار، بیان کرد: «هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، شرایط خوب و عرضه‌ مطلوب است».

وی ادامه داد: «سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، بازار در رکود به سر می‌برد اما امسال شرایط بهتر شده است».

کیوانی‌مقدم در ادامه با اشاره به افزایش نرخ انواع آجیل، اضافه کرد: «به دلیل خشکسالی و بالا رفتن هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی، قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است».

وی با بیان این‌که قیمت آجیل نسبت به نرخ تورم افزایش نداشته است، افزود: «به طور کلی عواملی مانند تولید و نرخ ارز، بر تعیین قیمت آجیل تاثیرگذار است. با توجه به این‌که مقدار زیادی از آجیل و خشکبار تولید داخل صادر می‌شود و نرخ ارز هم افزایش یافته، این شرایط بر افزایش قیمت‌ آجیل داخل نیز تاثیر می‌گذارد».

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از انواع آجیل نسبت به سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را داشته است، اظهار کرد: «تخمه‌ی هندوانه محبوبی حدود ۶۰ تا ۷۰ افزایش قیمت داشته که دلیل اصلی آن کاهش تولید هندوانه است. به علت این‌که هندوانه محصولی است که آب زیادی مصرف می‌کند، سطح زیر کشت آن در مناطقی که تولید می‌شد کاهش یافته و این کمبود سبب افزایش بیشتر قیمت شده است اما سایر محصولات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند».

وی ادامه داد: «قیمت تخمه هندوانه ژاپنی درجه یک نیز که سال گذشته هر کیلو ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید امسال به ۱۶۵ هزار تومان رسیده است».

کیوانی‌مقدم با اشاره به افزایش قیمت ۴۰ درصدی پسته نسبت به سال قبل، گفت: «کمبود تولید پسته و افزایش صادرات سبب افزایش قیمت پسته شده است».

وی با بیان این‌که خرید مردم امسال نسبت به سال قبل بهتر شده است، بیان کرد: «با توجه به این‌که شرایط کرونا بهتر شده، خریدهای مردم هم افزایش یافته است و بازار از حالت رکود خارج شده است. خریدها از نظر وزنی کمتر شده اما تعداد خریداران بیشتر شده است».

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان با اشاره به قیمت آجیل شب یلدا توضیح داد: «قیمت آجیل درجه یک شب یلدا بر اساس کیفیت و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن از ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود».

وی یادآور شد: «ممکن است آجیل با قیمت‌های پایین‌تر هم عرضه شود که بستگی به محتویات آن از نظر مغزها و انواع خشکبار دارد».

کیوانی‌مقدم ادامه داد: «آجیل مغز شامل مغز بادام هندی، پسته، بادام و فندق و بادام‌زمینی هم بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود».

وی با تاکید بر این‌که مردم برای خرید آجیل باکیفیت بهتر است از مغازه‌های دارای مجوز از اتحادیه‌ی آجیل و خشکبار خرید کنند، گفت: «بازرسان اتحادیه بر این مغازه‌ها نظارت دارند و کیفیت محصولات عرضه شده را رصد می‌کنند، در نتیجه مردم می‌توانند با خیال راحت آجیل باکیفیت را از این اصناف خریداری کنند».

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان درباره‌ی امکان افزایش قیمت آجیل تا عید نوروز، اظهار کرد: «این موضوع بستگی به نرخ ارز دارد اما افزایش قیمت چندانی نخواهیم داشت».