قدردانی از دکتر زند رضوی استاد جامعه‌شناسی

محمد لطیف‌کار

برگزیده شدن دکتر سیامک زندرضوی برای جامعه‌ی علمی به ویژه حوزه‌ی جامعه‌شناسی در کرمان، قطعا خبر خوب و خوشحال‌کننده‌ای است. برای من هم که دانش‌آموز این رشته‌ام، مسرت‌بخش بود. متن کامل خبر را در همین ستون بخوانید. خلاصه‌‌اش این است: «پنج‌شنبه دوم دی‌ماه لوح سپاس و تندیس بیست‌ودومین دوره‌ی جایزه‌ی ترویج علم ایران به دکتر زندرضوی استاد جامعه‌شناسی اهدا شد».

اجمالا می‌گویم: ایشان، دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی سیاسی، تحلیل موانع مشارکت اجتماعی و استادیار بازنشسته‌ی گروه علوم‌اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان است. اما مهم‌تر از آن، او را مروج دانش جامعه‌شناسی‌ مردم‌مدار، و کنشگری تاثیرگذار در حوزه‌ی جامعه و فرهنگ می‌دانم. نقش کم‌نظیر او در کمک به مردم بم، پس از فاجعه‌ی زلزله که چندین سال به‌طول انجامید، سوادآموزی و حمایت از کودکان کار افغانستانی، حضور فعال در هیات مدیره‌ی انجمن جامعه‌شناسی ایران، برگزاری انواع دوره‌های آموزشی و پژوهشی، به ویژه در زمینه‌ی آموزش و پرورش و نیز به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات پربار خود در فضای رسانه‌ای کشور، از او استاد یگانه‌ای ساخته که جامعه‌ی علمی ایران، به ویژه کرمان باید قدردان او باشد.

نگاهی به عناوین کتاب‌های او از جمله: «جامعه شناسی و کار کودکان»، «فرصتی برای پرسشگرانه زیستن»، «جامعه‌شناسی و بحران منابع طبیعی تجدیدشونده»، «جامعه‌شناسی و مدیریت بحران تجربه بم» نشان می‌دهد که تالیفات یاد شده بر پایه‌ی تجربیات و رفتار جامعه‌شناسانه‌‌ای است که دانشجویان و کنشگران علاقه‌مند به جامعه‌شناسی مردم‌مدار و متعهد، آن را دنبال می‌کنند.

اردیبهشت سال نود و هفت مراسم تودیع بازنشستگی دکتر زندرضوی در دانشگاه باهنر برگزار شد، اما او پس از بازنشستگی از نظر علمی همچنان فعال است و نشان می‌دهد نه‌تنها زیر سایه‌ی عنوان استادی دانشگاه باقی نمانده، که به عکس با کارهای علمی و پژوهشی‌اش توانسته به این منصب و جایگاه عزت و منزلت بیشتری هم بدهد.

با آرزوی تندرستی و سرافرازی بیشتر، به‌نوبه‌ی خود این موفقیت را به ایشان و جامعه‌ی علمی کرمان تبریک می‌‌گویم.