افزایش نگران‌کنندۀ مبتلایان به ویروس جدید در کشور؛

کرمان در محاصرۀ اومیکرون

 

گروه جامعه: شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا (اومیکرون) در ایران در فاصله‌ی کوتاهی پس از شناسایی اولین بیمار، به ۱۹۴ مورد تا صبح روز سه‌شنبه رسید. معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده که روند ابتلا به این ویروس همچنان افزایشی و البته «نگران‌کننده» شده است.

البته، برخلاف دلتا، این ویروس، خشونت کم‌تری علیه سیستم ایمنی بدن روا می‌دارد و بیماران خود را، کم‌تر روانه‌ی بیمارستان می‌کند. تعداد کودکانی که به کرونای اومیکرونی مبتلا می‌شوند اما بیش‌تر از قبل شده و حتی به گفته‌ی معاون وزیر بهداشت، در کشورهایی که اومیکرون شیوع شدیدتری دارد، بستری در اطفال نیز نسبت به گذشته ۳۰ درصد بیش‌تر شده است.

وزارت بهداشت اما امیدوار است با تاخیری که در واکسیناسیون در ایران صورت گرفته، اومیکرون چندان قتل‌های گسترده‌ای در کشور را رقم نزند چراکه بسیاری از افراد، در شرایطی هستند که از مدت تزریق نوبت دوم واکسن‌شان خیلی نگذشته و سیستم ایمنی بدن در برابر اومیکرون دست بالا را دارد. با این وجود، تاکید بر این است افرادی که سه ماه از نوبت دوم واکسن‌شان گذشته، هرچه زودتر دوز سوم را بزنند. این در حالی است که برخی کشورها از جمله ترکیه، این روزها، در حال تزریق دوز پنجم واکسن کرونا به شهروندان خود است.

آنچه که مشخص است اینکه دنیا دیگر نمی‌خواهد مغلوب پاندمی شود. در دو سال گذشته، شیوع بیماری خسارات گسترده‌ی اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته است. با ورود واکسن‌های مختلف اما، سپر دفاعی بشر در برابر این ویروس قوی‌تر شد اما هنوز هم، نبرد ادامه دارد.

اگرچه اومیکرون در استان‌های مختلف کشور در حال گردش است اما کرمان همچنان هیچ مورد قطعی‌ای از ابتلا به این ویروس را نداشته است. البته تاکید همگان بر این است که عدم شناسایی مبتلایان قطعی به‌معنی نبود اومیکرون نیست. همسایگان استان یکی پس از دیگری بیماران اومیکرونی خود را شناسایی کرده‌اند و هرمزگان اکنون بالاترین آمار این بیماران را دارد.

کرمان در محاصره‌ی ویروس جدید کروناست و پیک سنگینی‌ را پشت سر گذرانده است (پیک پنجم) و همین شرایط، نگرانی نسبت به وقوع پیک جدید با اومیکرون آن هم در آستانه‌ی سال نو خورشیدی را تشدید و همزمان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط همگان را ضروری‌تر کرده است. تجربه‌ی دو سال زندگی زیر سایه‌ی کرون نشان داده که ماسک، واکسن و رعایت فاصله از دیگران می‌تواند سلامتی افراد را تا حد زیادی تضمین کند. بنا به اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، تا عصر دوشنبه ۱۳ دی‌ماه، در استان، دو میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۰۵ نفر نوبت اول واکسن را زده‌اند. این آمار، برای کسانی که دو نوبت زده‌اند، یک میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۰۰ نفر است.

تزریق‌کنندگان دوز سوم در کرمان ۲۴۱ هزار و ۵۱۷ نفر هستند.

با افزایش شمار مبتلایان در کشور و از آنجا که اومیکرون سرایت‌پذیری بالایی نسبت به پدر و پدربزرگان خود دارد، هفته‌های پرالتهابی در انتظار ایران و استان است. کافی است عده‌ای، عادی‌انگاری پیشه کنند. آن وقت همه، بازی را به ویروس جدید خواهیم باخت؛ ویروسی که قرار بود نام «نوو» داشته باشد اما سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از اشتباهاتی که ممکن بود به دلیل تشابه تلفط نوو با new اتفاق بیفتد از این حرف صرف‌نظر کرد.

گفته می‌شود اومیکرون بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک یا شاخک خود داشته است. متخصصان این تعداد جهش را غیرطبیعی می‌دانند و این فرض را مطرح کرده‌اند که احتمالا این جهش در یک بیمار منحصر به‌فرد شکل گرفته که بدنش توانایی پاکسازی ویروس را نداشته و مدت بسیار طولانی‌تری از سایر بیماران ویروس در بدنش باقی مانده است. هرچه که باشد، اکنون، اومیکرون میهمان ناخوانده‌ی جامعه‌ی جهانی است.

گفته می‌شود علائم اومیکرون به سرماخوردگی شباهت بیش‌تری دارد و بیماری خفیفی را موجب می‌شود و همین، باعث شده که برخی از خودکشی ویروس سخن به میان آورند. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی کرونا اما آینده‌ی پاندمی کرونا را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: «آینده امیدوارکننده نیست،‌ ویروس کرونا مدام تغییر ماهیت می‌دهد و حتی قوی‌تر هم می‌شود و این مسئله نگران‌کننده است».