گزارشی از آخرین وضعیت ساخت کارخانۀ پلاسمای خون در کرمان؛

زمین‌گیر شدن سرمایه‌گذاری در پلاسمای خون

پروین میرزاحسینی: کلنگ احداث کارخانه‌ی پلاسمای خون در کرمان، ۲۲ بهمن‌ماه سال ۹۵ توسط رئیس وقت مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد تا این کارخانه، با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار، توسط بخش خصوصی در جاده‌ی ماهان به کرمان احداث شود.

در آن زمان، از سوی سرمایه‌گذار وعده داده شد که بخش پلاسمای این کارخانه دو سال بعد یعنی تا سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد. سال ۱۴۰۰ رو به پایان است اما کار در حد «اجرای فونداسیون» باقی مانده است.

تاکنون در استان، جلسات متعددی برای تعیین‌تکلیف این پروژه برگزار شده اما دستاورد چندانی نداشته است. گفته می‌شود که مشکل اصلی، عدم توانایی سرمایه‌گذار است.

حالا تصمیم جدیدی برای آن گرفته شده: تا بیستم دی‌ماه اگر سرمایه‌گذار قدمی برداشت، که ادامه می‌دهد؛ اگر نه، سرمایه‌گذار جدیدی وارد پروژه خواهد شد. این تصمیمی است که در جلسه‌ی اخیر کارگروه رفع موانع تولید به ریاست دکتر مهرابی معاون اقتصادی استاندار گرفته شده است. اما آیا این‌بار، گره کور این پروژه باز می‌شود؟ تا بیستم دی‌ماه همه چیز مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری فردای‌کرمان، شنبه هفته جاری، ۱۱ دی‌ماه، جلسه‌ی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به موضوع پروژه‌ی پلاسما اختصاص داشت و به همین دلیل با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که دبیری این کارگروه را برعهده دارد درباره‌ی مشکلات این پروژه و آخرین تصمیمات اخذ شده برای روند اجرای آن صحبت کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بهمن‌ماه سال گذشته خبر داد که پروژه‌ی پلاسما کرمان با وجود پیگیری‌های زیاد هنوز سرمایه‌گذار ندارد و معطل مانده است.

اکنون، مهدی حسینی‌نژاد به فردای‌کرمان می‌گوید که در کارگروه رفع موانع تولید، به سرمایه‌گذار اولیه‌ی طرح که پروژه را تا مرحله‌ی فونداسیون پیش برده، تا ۲۰ دی‌ماه جاری فرصت داده شده تا وضعیت خود را برای ادامه‌ی کار پروژه یا انصراف از آن اعلام کند.

 

سرمایه‌گذاران جایگزین آماده‌اند

حسینی‌نژاد از آمادگی تعدادی از سرمایه‌گذاران کرمانی برای ورود به این حوزه نیز خبر داد و افزود: «تعدادی از استان‌های دیگر در تلاش برای کسب این پروژه هستند و دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تاکنون سه مرحله، مجوز را تمدید کرده و اگر تا فرصت تعیین شده، سرمایه‌گذار فعلی اعلام کند امکان ادامه‌ی کار را ندارد، پروژه به سرمایه‌گذاران دیگری که اعلام آمادگی کرده‌اند و توانایی مالی دارند، واگذار خواهد شد».

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» درباره‌ی پروژه‌ی پلاسما کرمان، توضیحاتی بیش‌تری داد.

وی گفت: «از روزی که در استان پیگیری این موضوع مطرح شد، به لحاظ یک بانک اطلاعات خونی و دانش‌بنیان که نیاز استان و کشور است، همه‌ی ارکان استان تلاش کردند تا این واحد در استان ایجاد شود».

حسینی‌نژاد با اشاره به روند اجرای پروژه و معطلی آن به دلیل عدم توانایی سرمایه‌گذار، افزود: «در آخرین جلسه‌ای که هفته‌ی جاری با حضور سرمایه‌گذاران و مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی برگزار شد، بحث بر سر این بود که چرا این پروژه که سال‌هاست مورد درخواست همه‌ی ارکان‌ استان، کشور و مردم استان است، به نتیجه نمی‌رسد؟ البته دانشگاه علوم‌پزشکی در آن جلسه مطرح کردند که حتی سه نوبت هم تمدید مجوز پیگیری شده و با پیگیری‌هایی که استاندار محترم و نمایندگان محترم داشتند، فرصت به سرمایه‌گذار قبلی داده شده که پروژه را تکمیل کند که آن سرمایه‌گذار به دلیل مشکلات مالی که در جلسه هم به آن اشاره کرد، نتوانسته این سرمایه‌گذاری را تکمیل کند. البته یکسری کارهای اولیه را انجام داده و تا مرحله‌ی فونداسیون هم پیش رفته ولی به دلیل کمبود منابع مالی، که درخواست تسهیلات داشت، نتوانسته این کار را به نتیجه برساند».

 

مهلت آخر به سرمایه‌گذار

وی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه‌گذار جدید به این حوزه ورود نمی‌کند؟، توضیح داد: «از بحث‌هایی که مطرح شده و هست، این است که چون این طرح یکی از موارد مورد نیاز کشور است و در حوزه‌های مختلف مانند امنیتی و دانش‌بنیان اقتصادی روی آن نظراتی مطرح است، اما به دلیل این‌که زمان‌بر شده و کار آن‌چنانی به لحاظ پیشرفت فیزیکی انجام نشده بود، ارکان اصلی استان، دنبال سرمایه‌گذاران جدید هم در این رابطه هستند که در حال پیگیری است که اگر این سرمایه‌گذار نتواند کار را انجام دهد، سرمایه‌گذاران جدیدی در این حوزه ورود کنند».

حسینی‌نژاد افزود: «در جلسه‌ی روز شنبه، خواسته شد که سرمایه‌گذار حداکثر تا ۲۰ دی‌ماه مشخص کند که می‌تواند این کار را ادامه دهد یا نه؟ تا سرمایه‌گذارانی که از سمت استان در حال پیگیری هستند و تمایل به این کار دارند آن‌ها ورود کنند».

وی درباره‌ی امکان ورود سرمایه‌گذار خارجی به این پروژه نیز توضیح داد: «صحبتی که مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی در این نشست داشتند و پیگیری‌هایی که در حال انجام است، ظاهرا سرمایه‌گذاران دیگری هم در این زمینه داریم که تمایل دارند به این موضوع ورود کنند. این مسئله توسط دانشگاه مطرح شد که در صورتی‌که سرمایه‌گذار فعلی امکان و توان انجام پروژه را نداشته باشد، آن‌ها ورود کنند. به همین دلیل مهلت تعیین تکلیف به سرمایه‌گذار داده شد».

 

موضوع انتقال پروژه هم مطرح شده است

رئیس سازمان صمت استان کرمان درباره‌ی علت کُندی روند تصمیم‌گیری برای این پروژه، اظهار کرد: «یکی از مباحثی که در نشست اخیر هم مطرح شد این بود که خود این مجوزهایی که صادر می‌شود به لحاظ اهمیت موضوع، اخذ مجوز، پروسه‌ای که دارد، نظرخواهی و استعلامی که باید در حوزه‌های مختلف انجام شود، خیلی مهم است و مجوزهایی هم که صادر شده به گام دوم می‌رود تا سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری را انجام بدهد و به نظر می‌رسد که بحث مالی که سرمایه‌گذار نتوانسته آن را تامین کند، پروژه را دچار چالش کرده بود و به همین دلیل سه نوبت تاکنون این مجوز با پیگیری‌هایی که استان انجام داده، تمدید شده و حتی صحبت بود که پروژه انتقال پیدا کند اما با پیگیری‌هایی که دانشگاه علوم‌پزشکی انجام داده خوشبختانه پروژه هنوز در استان است».

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد عمده‌ی مشکل همان بحث تامین منابع مالی بود که پروسه نتوانسته بود به نتیجه برسد و حالا با توجه به این‌که سرمایه‌گذار نیز پیگیری‌هایی در این زمینه داشته، قرار شد نهایتا تا ۲۰ دی‌ماه وضعیت را تعیین تکلیف کند و با توجه به این‌که سرمایه‌گذار جدید هم وجود دارد به سمت سرمایه‌گذاری برود که توان مالی در این زمینه دارد».

 

مجوز محیط زیست را گرفته‌ایم

حسینی‌نژاد در پاسخ به این سوال که پروژه‌ی پلاسما مجوز محیط زیست دارد؟؛ بیان کرد: «طبیعتا همه‌ی مجوزهایی که صادر می‌شود، پروسه‌های اداری و قانونی را طی کرده است. وقتی از صدور مجوزها صحبت می‌کنیم بحث استعلام از منابع طبیعی عموما در حوزه‌های صنعتی وجود دارد و ما استعلام‌ها را می‌گیریم. در حوزه‌های بهداشتی هم طبیعتا همه‌ی این‌ها وجود دارد، البته بهتر است این موضوع را از دانشگاه سوال کنید. اما در حوزه‌ی صنعتی و بر اساس مجوز صنعتی، مجوزهای محیط‌زیستی را دارد و چون بخشی از آن در حوزه‌ی صنعت و معدن دنبال می‌شد، این قسمت مجوز محیط زیست را دارد».

وی درباره‌ی تامین آب و برق پروژه نیز گفت: «همه‌ی استان تلاش کرده که همه‌ی زیرساخت‌ها را فراهم کند و تاکنون بحث این‌که آب، برق و یا گاز دچار چالش شده باشد مطرح نشده و همه تلاش کردند اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را برطرف کنند».