سخنگوی شورای شهر کرمان:

دربارۀ پروژۀ فاضلاب تذکر و اخطار داده بودیم

گروه جامعه: شورای شهر کرمان صدور مجوز برای حفاری‌های جدید پروژه‌ی فاضلاب را برای برخی پیمانکاران ممنوع کرده است؛ چراکه اعضای شورا معتقدند کیفیت آسفالتی که انجام می‌دهند، مطلوب نیست و معابر شهر دارد آسیب می‌بیند.

روز یک‌شنبه سوم بهمن‌ماه، مدیرعامل آبفای استان، در گفت‌وگو با فردای‌کرمان مخالفت خود با این تصمیم شورا را اعلام کرد و گفت که اگر نیاز به اصلاحاتی باشد، باید تذکر داده شود چراکه تعطیلی پروژه‌ی فاضلاب، به نفع شهر و مردم نیست.

روز دوشنبه اما در صحن علنی شورا، برخی اعضا نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. از جمله، کمساری سخنگوی شورای شهر کرمان با ارائه‌ی توضیحاتی گفت که مردم از نحوه‌ی اجرای این پروژه نارضایتی‌هایی دارند و بررسی شورا نیز نشان داده که کیفیت آسفالت در برخی مناطق پایین است و داریم معابر شهر را از دست می‌دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: «وقتی دیدیم کار با کیفیت انجام نشده است، دو بار تذکر دادیم تا روند کار اصلاح شود و گفتیم در غیر این‌صورت، مجوز حفاری جدید نمی‌دهیم. بعد از آخرین اخطار، تصمیم بر این شد تا زمانی که شرکت‌های مربوطه کار خود را اصلاح نکردند اجازه‌ی حفاری داده نشود».

به گزارش استقامت، محمدرضا کمساری، دوشنبه چهارم بهمن‌ماه در صحن علنی شورای شهر در توضیح بیش‌تر در این‌باره گفت: «شورای ششم از روزی که کار را شروع کرده موضوع حفاری و اجرای سیستم فاضلاب را در اولویت گذاشته است. اعضای کمیسیون عمران دو بار از سطح شهر بازدید کرده‌اند».

وی افزود: «وقتی که نارضایتی و گزارش‌های مردمی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم اجرای فاضلاب یکی از دغدغه‌های اصلی و نارضایتی‌هاست و همه هم، شهرداری را مقصر می‌دانند در حالی که شهرداری فقط ناظر است و باید مجوز حفاری بدهد».

وی ادامه داد: «شورا دغدغه داشت که آیا شهرداری وظیفه‌ی خود را درست انجام داده یا کوتاهی می‌کند؟ بررسی کردیم و دیدیم کار آسفالت معابر بعد از حفاری‌های فاضلاب، با کیفیت انجام نشده است. دو بار تذکر دادیم. حتی اعضای شورا مناطقی را مشخص کردند و گفتند کیفیت کار اینجا پایین است و داریم معابر را از دست می‌دهیم».

کمساری توضیح داد: «اخطار و تذکر داده شد که اگر رویه اصلاح نشود، مجوز حفاری جدید نمی‌دهیم. بعد از آخرین اخطار، تصمیم بر این شد تا شرکت‌های مربوطه کار خود را اصلاح نکردند اجازه‌ی حفاری داده نشود».

وی خطاب به همکاران خود گفت: «اگر اعضای شورا نظر دیگری دارند مطرح کنند. مصاحبه‌هایی در این زمینه انجام شده و مردم باید نظر شورا را بدانند».

وی با تاکید بر اینکه گفتیم تا معابر را اصلاح نکنند، مجوز حفاری نمی‌دهیم، اظهار کرد: «حتی آقای دکتر نکویی اخیرا گفت که به شرکتی مجوز داده، گفتیم آن را باطل کنند».

علیرضا نادری رئیس شورای شهر نیز گفت: «اینکه مجوز حفاری داده شود یا نه؛ باید مصوبه‌ی شورا باشد. اینکه معاون شهرداری مجوز داده و بگوییم آن را باطل کن؛ درست نیست. تا مصوبه نباشد نمی‌توانیم به شهرداری اعلام کنیم که کاری را انجام بدهد یا خیر؟».

وی افزود: «کار بزرگی در سطح شهر دارد انجام می‌شود، تعداد زیادی نیرو و ماشین‌آلات در این پروژه حضور دارند؛ اینکه گفته می‌شود مردم ناراضی هستند؛ اگر کار خوب هم باشد نارضایتی وجود دارد، چون به هر حال در رفت‌وآمد خلل ایجاد می‌شود».

وی با بیان اینکه این پروژه تبعاتی دارد ولی باید تبعات منفی از بین برود، ادامه داد: «بنده با مسئولان این شرکت‌ها و پیمانکار و کارفرما صحبت داشتم و تمام نکات اشتباه را گوشزد کرده‌ام و گفته‌ام این اشکالات باید رفع شود ولی در کنار آن، به مواردی که کار خوب انجام می‌شود، باید اجازه دهیم پیش برود و به پیمانکارانی که کار را بد انجام می‌دهند، بگوییم اصلاح کنند اما نباید تصمیم را عمومی (برای کل پروژه) بگیریم چرا که پیامدهایی دارد».

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه فاضلاب پروژه‌ی بسیار مهمی در شهر است، گفت: «در جلسات کمیسیون عمران پیمانکار پروژه‌ی فاضلاب حضور داشت اما همه‌ی متولیان از جمله شرکت آبفا نبود».

وی افزود: «سال‌ها تلاش می‌شد که فاضلاب کرمان با سرعت انجام شود که برای تحقق آن مشکلاتی وجود داشت. الان اما چرا مسئولان مسائل را رسانه‌ای می‌کنند؟ در این خصوص، از شرکت آبفا گلایه‌مندیم. مصاحبه کردن و گلایه کردن کار درستی نیست».

وی اضافه کرد: «همه‌ی عوامل پروژه‌ی فاضلاب عملکرد نادرستی ندارند. تاکید ما بر این بود که مجوزها در مرحله‌ی اول برای گروهی که عملکردشان خوب نیست داده نشود.».

وی با تاکید بر اینکه کار پیمانکارانی که خوب عمل نمی‌کنند متوقف شود، اظهار کرد: «ولی اصل پروژه متوقف نشود چون پروژه‌ای ملی و بزرگ است».

متن کامل اظهارات مدیرعامل آبفا را در همین شماره‌ی استقامت بخوانید.