کانال ۱۰۰ هزار تومانی قیمت مجله‌ها!

محمد لطیف‌کار: شماره‌ی جدید ماهنامه بخارا ( بهمن و اسفند هزار و چهارصد)، با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده و مجله‌ی سمرقند هم ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

ماه گذشته هم مجله‌ی آنگاه با قیمت ۱۵۰ هزار تومان درآمد. مجله‌ی «حرفه هنرمند» و «آگاهی نو» به مرز ۱۰۰ هزار تومان نزدیک شده‌اند. سایر مجلات فرهنگی از قبیل «نگاه نو»، «وزن دنیا»، اندیشه پویا و … نیز بالای ۵۰ هزار تومان قیمت می‌خورند. این در حالی است که همین مجلات به‌خاطر مشکلات مالی اغلب به موقع هم منتشر نمی‌شوند و صفحات خود را کاهش هم می‌دهند. یعنی با همین قیمت‌های فعلی، باز هم انتشار آن‌ها صرف نمی‌کند.

گرانی مجله‌های فرهنگی و اجتماعی مسلما دسترسی اهل فرهنگ، به ویژه اساتید دانشگاه، معلمان، هنرمندان، دانشجویان و عموم اهل فرهنگ و مردم علاقه‌مند را به این محصول مهم فرهنگی به نازل‌ترین سطح خود می‌رساند و در نتیجه‌، می‌تواند ریشه‌ی مطبوعات را بسوزاند و در ادامه، فرهنگ و دانش اجتماعی را هم با چالش و تهدید جدی مواجه کند.

در حالی‌که گفته می‌شود میزان مطالعه در جامعه‌‌ی ما به شدت پایین است، با گرانی کتاب و مطبوعات و کاهش تیراژ آن‌ها باید نگران موج تازه‌ای از افت فرهنگی و پیامدهای ناگوار آن، در آینده‌ی پیش‌رو باشیم. ای‌کاش متولیان جامعه و فرهنگ از اهمیت این موضوع بیش از این غفلت نورزند که به گمان من، هزینه‌ی تامین نیازهای فرهنگی برای قشر کتابخوان که نوعا هم درآمد کمی دارند، به یک نقطه‌ی بحران‌زا رسیده است.