رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان خبر داد

تولید مرغ در کرمان مازاد بر نیاز استان است

پروین میرزاحسینی: بازار مرغ در کرمان با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده و افزایش تولید، روزهای آرامی را سپری می‌کند و کاهش تقاضا برای خرید مرغ حتی سبب شده تا با مازاد مرغ در استان مواجه شویم.

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان می‌گوید با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و افزایش تولید، در آستانه‌ی نوروز، بازار مرغ استان با کمبود مواجه نخواهد شد.

به گفته‌ی منصوری‌نیا در حال حاضر قیمت مرغ در استان کرمان از قیمت مصوب کشوری پایین‌تر است.

عبدالرضا منصوری‌نیا روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به وضعیت بازار مرغ در کرمان، بیان کرد: «در حال حاضر با توجه به افزایش تولید و کاهش تقاضا با مازاد مرغ در استان روبه‌رو هستیم».

وی قیمت مرغ در بازار کرمان را ۲۹ هزار و ۸۳۰ تومان اعلام کرد و افزود: «قیمت مصوب کشوری ۳۱ هزار تومان است اما قیمت مرغ در کرمان پایین‌تر است».

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان ادامه داد: «همیشه در این بازه‌ی زمانی تقاضا برای خرید مرغ کاهش می‌یابد و خانواده‌ها بیشتر خرید خود را نزدیک نوروز و روزهای پایانی سال انجام می‌دهند. بازار گوشت نیز در حال حاضر راکد است».

وی با بیان این‌که برای تامین مرغ شب عید اقدامات لازم انجام شده است، گفت: «بر اساس آمارهایی که اتحادیه مرغداران و جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مشکلات سال گذشته تکرار نشود».

منصوری‌نیا همچنین با اشاره به عدم جذب سهمیه‌ی مرغ در شهرستان‌های جنوبی استان، توضیح داد: «این موضوع نیز به دلیل کاهش تقاضا در جنوب است ضمن این‌که پس از وقوع سیل در جنوب استان، مقداری مرغ منجمد بین سیل‌زده‌ها توزیع شد و این مساله نیز سبب شده که تقاضا بیشتر کاهش پیدا کند».

وی بیان کرد: «مرغ مازاد توسط پشتیبانی امور دام خریداری و منجمد می‌شود تا در روزهایی که بازار با کمبود مواجه می‌شود، توزیع شود».

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان با اشاره به مازاد مرغ و همچنین قیمت پایین مرغ در استان‌های مجاور، گفت: «تعدادی از فروشگاه‌ها، مرغ مورد نیاز خود را از استان‌های مجاور تامین می‌کنند اما از امروز به دلیل این‌که در کرمان مرغ وجود دارد، تعداد بسیار کمی برای خرید از استان‌های مجاور اقدام کردند».

وی درباره‌ی احتمال کاهش قیمت مرغ تا شب عید به  دلیل مازاد مرغ، بیان کرد: «این پیشنهاد از سوی ما مطرح شده اما بستگی به قیمت مرغ زنده دارد. اگر قیمت مرغ زنده کاهش پیدا کند، به تبع آن مرغ هم ارزان می‌شود. البته با توجه به هزینه‌های بالای تولید برای مرغدار به صرفه نیست که قیمت کاهش پیدا کند».

منصوری‌نیا یادآور شد: «اگر تولیدکننده با کاهش قیمت مرغ، متضرر شود، توان جوجه‌ریزی نخواهد داشت و مجددا با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر جهاد و اتحادیه مرغداران بتوانند قیمت مرغ زنده را کاهش دهند و از سوی دیگر هزینه‌های تولید را جبران کنند امکان کاهش قیمت وجود دارد».