سلاجقه، مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

اطلاع دقیقی از بانک آثار تجسمی کرمان نداریم

 

گروه فرهنگ‌وهنر: در مراسم اختتامیه‌ جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در محل کتابخانه موزه صنعتی کرمان برگزار شد، دکتر حسن سلاجقه رئیس دانشکده هنر دانشگاه باهنر و مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «جشنواره امسال برخلاف سنت همه ساله که در تهران متمرکز بود، به صورت استانی برگزار شد و چون اولین سال برگزاری آن به این شکل بود، به عنوان مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی در استان کرمان می‌گویم آن‌طور که می‌خواستیم نتوانستیم آن را برگزار کنیم؛ البته، از ظرفیت موجود نهایت استفاده را بردیم، ولی چون در شروع کار بود، کمبودهایی وجود داشت؛ به این دلیل که هنوز اطلاع دقیقی از بانک آثار تجسمی کرمان را نداریم».

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان با کارهای ارزشمند در جیرفت، سیرجان، بافت و سایر مناطق وجود دارند، افزود: «کرمان استعدادهای درخشانی در حوزه‌ی تجسمی دارد که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، ولی متاسفانه ما اطلاعی از آن‌ها نداریم».

به گزارش استقامت، سلاجقه یک‌شنبه پانزدهم اسفندماه با یادآوری این‌که از بین سه نفر که از سوی استان به تهران معرفی شدند، به‌عنوان مدیر جشنواره انتخاب شده و حضورش در این رویداد به‌عنوان رئیس دانشکده هنر نبوده است، ادامه داد: «کاری که در جریان این جشنواره شده از نظر بنده، نمره‌ی قبولی می‌گیرد، اما نمره‌ی کامل را نمی‌گیرد، چرا که هنوز اشراف کاملی بر وضعیت هنرهای تجسمی استان نداریم».

وی توضیح داد: «در جلسات اولیه با مسئولان اداره ارشاد بنا بر این شد فراخوان داده شود و هنرمندان استان کارها را ارسال کنند. به برخی از هنرمندان سیرجان و رفسنجان دسترسی داشتیم یا از طریق دانشجویانی که قبلا در دانشکده به عنوان معلم آن‌ها بودم، ارتباطاتی داشتیم و از آن‌ها کمک گرفتیم، ولی متاسفانه این امر مقدور نشد که ظرفیت کل استان را به خدمت بگیریم».

سلاجقه گفت: «چندین جلسه با مسئولان وزارت‌خانه و ستاد جشنواره در تهران داشتیم و تصور بنده این است که رویه‌ی ارشاد و موزه تهران به این سمت حرکت می‌کند تا افرادی که صاحب تخصص در حوزه‌ی تجسمی هستند تقویت شوند و افرادی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، شناسایی شده و در سطح ملی و جهانی معرفی شوند».

وی ادامه داد: «تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود، با کسانی که بیش‌ترین ارتباط با هنرمندان داشتند جلساتی گذاشتم. یک لیست از افرادی که با آن‌ها ارتباط داشتیم و می‌شناختیم تهیه کردیم و با کسانی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، تماس گرفتیم».

وی با بیان اینکه کسانی که تفننی کار می‌کنند مخاطب ما نبودند، بلکه افراد دارای سابقه و رزومه مدنظر بودند، افزود: «هر نقدی که به این رویداد باشد را می‌پذیرم، ولی این موضوع را در نظر داشته باشید، که سال اول برگزاری آن بود».

سلاجقه اظهار کرد: «افراد برجسته‌ای اهل کرمان داریم که اینجا سکونت ندارند و ستاد شرط سکونت در کرمان را مطرح کرده و جشنواره، فرصتی بود تا هنرمندان در سطح ملی معرفی شوند».

وی سپس گفت: «موضوع بعدی سطح کارهاست. در نظر گرفته بودیم آلبوم و مجموعه‌ی خیلی خوبی تهیه کنیم، ولی برخی دوستان گفتند تمایلی نداریم که در این رویداد شرکت کنیم. با برخی حتی دو بار تماس گرفتم، اما موافقت نکردند و بنده هم نخواستم اصرار بیش از حد داشته باشم.

وی با بیان این‌که یکی از مولفه‌هایی که در وبینار رویداد جشنواره مطرح شد و جزو مولفه‌های اصلی مدنظر قرار داشت، تاکید بر بیان هنری بود، افزود: « این روزها، خیلی‌ها کار مبتذل و سخیف انجام می‌دهند و اسم آن را کار جدید می‌گذارند؛ در حالی که این کار دیگر شفاف شده و وجه فرافکنی و آشنازدا را از دست داده و اثری نیست که هیچ جنبه‌ی هنجارگریزی در آن باشد که بخواهیم به آن، کار جدید و غیرمتعارف بگوییم».

سلاجقه توضیح داد: «با توجه به شناختی که بنده نسبت به این وجوه داشتم، توجه داشتیم کاری را انتخاب کنیم که در مسیر خودش، حرکت درونی و سیری برای هنرمند باشد و یک کار مقلدانه از این همه جریانات، کپی و تقلیل‌آمیز نباشد، که سراسر هنر، نه کشور ما، بلکه تمام دنیا را در بر گرفته است».

مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر درکرمان ادامه داد: «در این دوره، تاکید بر مفهوم و بیان هنری بود و این را سرفصل و مولفه‌ی اصلی رویداد گذاشتیم و تمام آثار بر همین مبنا انتخاب شده است. اگر عکس یا نقاشی یا چیدمانی انتخاب شده، این وجه در آن غالب بوده است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «در محیط‌های کوچک و شهرستان‌ها، نقادی‌هایی که توام با سواد منتقدانه نباشد زیاد مشاهده می‌کنیم. منتقدین در تهران حداقل چند کتاب در حوزه‌ی نقد خوانده‌اند، ولی بدبختانه در کرمان، در حوزه‌ی تجسمی، فرد بدون هیچ آشنایی با فلسفه و زیبایی‌شناسی و نقد هنری و … به خود اجازه می‌دهد در مسائلی که تخصصی ندارد اظهارنظر کند».

سلاجقه سپس گفت: «نمایشگاهی از آثار منتخب ۱۰ هنرمند که سال‌ها در کرمان کار می‌کنند برپا شد».

وی اضافه کرد: «خوشحالم این فرصت فراهم شد، و امیدوارم هنرمندان ما در فرایندهای حرفه‌ای‌تر نیز بتوانند کار خود را عرضه کنند، که این به تلاش و همت شخصی هنرمند و اهتمام دولت برای تامین منافع و ترغیب این هنرمندان بستگی دارد».