رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان:

در برخی نقاط شهر هر سه، چهار ماه یک بار فرونشست داریم

باید مطالعه‌ای جامع بر روی قنوات شهر انجام شود

پیشرفت پروژۀ روگذر شهدای خلبان بسیار کُند است

گروه جامعه: رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان دربارۀ آخرین وضعیت پروژۀ ساخت تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان (در بلوار هوانیرز) گفت که پیشرفت پروژه بسیار کُند است که یکی از دلایل آن، عدم تزریق منابع مالی به پیمانکار است و از شهردار می‌خواهیم موضوع را پیگیری کند.

منصور ایرانمنش همچنین، از نامه‌ای خبر داد که از سوی استانداری دربارۀ فرونشست قنوات در شهر ارسال شده است و اظهار کرد: «در این نامه، به قنوات در شهر به خصوص در شهرک مطهری اشاره شده که بر روی آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و همین، باعث فرونشست شده است. در این نامه، خواسته بودند شهرداری با هماهنگی زمین‌شناسی موضوع را بررسی کند. اما رسیدگی به این امور در حوزۀ وظایف راه و شهرسازی است نه شهرداری. برای خود ما هم جای تعجب بود که چرا این نامه به شهرداری ارجاع شده است».

وی با بیان اینکه اگر قرار است کاری انجام شود، اداره کل راه و شهرسازی باید انجام دهد، افزود: «در کمیسیون تاکید کردیم که شهرداری موضوع را بررسی کند و اگر نیاز است با دستگاه‌های مربوطه جلسه برگزار شود و مطالعات جامعی در تمام شهر انجام و وضعیت مشخص شود».

وی همچنین اظهار کرد: «در برخی نقاط شهر هر سه، چهار ماه یک بار فرونشست داریم که شهرداری آن را اصلاح می‌کند ولی دوباره تکرار می‌شود».

وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه با اجرای پروژۀ فاضلاب فرونشست بیش‌تری داریم در شهر مشاهده می‌کنیم و این در آینده ممکن است بیش‌تر از این، خود را نشان دهد؛ نیاز است مطالعات جامعی در این خصوص انجام و از پیشرفت آن پیشگیری شود».

وی در نشست عمومی شورای شهر کرمان در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه اضافه کرد: «باید بروی روی کل قنوات شهر مطالعه‌‌ای جامع صورت گیرد. چند سال پیش در شهرداری بررسی اجمالی شد و جمع‌بندی این بود که بسیاری از قنوات مسدود و مدفون شده و از برخی دیگر، هنوز آب وارد شهر می‌شود و حتی این گمانه‌زنی بود که بالا بودن آب زیرسطحی شاید به‌دلیل همین قنوات بوده باشد».

وی تاکید کرد: «شهرداری و راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط در این خصوص مطالعات جامعی انجام دهند».

ایرانمنش همچنین دربارۀ پل شهدای خلبان گفت: «کار در حال انجام است ولی به نظر می‌رسد سرعت اجرا پروژه پایین است و نیاز به پیگیری دارد تا زودتر اجرا شود».

وی ادامه داد: «قرار شد پروژه به صورت فازبندی اجرا شود و شورای ششم اعلام کرد که فاز اول اجرا و فاز دوم به آینده موکول شود. پروژه در کل ۳۸ درصد و در فاز یک ۲۴ درصد پیشرفت دارد. خیلی عقب هستیم که یکی از دلایل آن، عدم تزریق منابع مالی به پیمانکار است که از شهردار می‌خواهیم پیگیری کند».

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر دربارۀ پل ایثار نیز گفت: «کارهای خوبی در این‌باره صورت گرفته و به نظر می‌رسد کار به زودی سروسامان بگیرد. یک منزل مسکونی در مسیر است که توافق نکرده و باید از طریق حقوقی پیگیری و در نهایت تملک شود». وی افزود: «سال‌های زیادی پل اجرا شده ولی رمپ و لوپ‌ها کامل نشد و مشکلات زیادی ایجاد کرده است».

ایرانمنش در ادامه، با اشاره به ضرورت اجرای پل عابر پیاده روبه‌روی شهرک امام حسن (ع)، مقابل پارک ریحانه و ورودی خیابان شهید قدوسی اظهار کرد: «خیلی وقت است این موضوع مطرح شده است. اینجا محل تردد دانش‌آموزانی است که از شهرک باید وارد عرض بزرگراه شوند و بارها در این نقطه، تصادف منجر به فوت و جرح داشته‌ایم».

وی بیان کرد: «به نظر می‌رسد اجرای این پل با مشکلاتی مواجه است و نیاز است شهردار ورود کند. دوستان شهرداری می‌گویند اگر پل‌هایی که از دیگر نقاط جمع‌آوری شده، امکان استفاده دارد، اینجا به کار گرفته شود. تقاضا داریم که هرچه زودتر این کار انجام شود».

وی همچنین گفت: «جابه‌جایی پل روبروی دانشکده فنی نیز مطرح و قرار شد این موضوع پیگیری و انجام شود».

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان به شروع پروژۀ اصلاح میدان بیرم‌آباد نیز اشاره و اظهار کرد: «پیمانکار برای اصلاح هندسی ورودی‌ها به میدان کار را شروع کرده و تاکید داریم زودتر انجام شود. طبق قرارداد، در زمان کوتاهی این پروژه باید تمام شود ولی دوستان خیلی خوش‌بین نیستند».

ایرانمنش همچنین، با اشاره به توقف پروژۀ ساخت روگذر در سه‌راهی شرف‌آباد گفت: «قرار شد پروژه فعلا متوقف باشد و روز بعد، خاتم پیگیری و کارگاه را جمع کرد. اما مسائل حقوقی پروژه مطرح است که نباید پروندۀ آن باز بماند. اینکه تجهیز کارگاه شده و قراردادی منعقد شده شامل مروز زمان نشود و یک سال دیگر بیایند و جرایمی تعلق بگیرد». وی خطاب به شهردار تاکید کرد: «بحث‌های حقوقی خاتمۀ پیمان پیگیری شود».