در نشست شورای موسسان مدارس غیردولتی ناحیه۲ کرمان عنوان شد

مدارس غیردولتی نیازمند حمایت دولت هستند

گروه جامعه – در حالی‌که مدارس غیردولتی در دهه‌های اخیر نقش بسیار مهمی در نظام آموزشی کشورمان برعهده دارند و به موفقیت‌های چشمگیری هم رسیده‌اند، این روزها بدلیل بالا بودن هزینه‌ی ارائه‌ی خدمات به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، این مدارس دچار چالش‌های جدی و نگران کننده‌ای شده‌اند. در همین راستا، شنبه‌ی گذشته هفدهم اردیبهشت‌ماه، شورای موسسان مدارس غیردولتی ناحیه دو آموزش و پرورش کرمان طی نشستی با حضور مدیر آموزش و پرورش این ناحیه به طرح و بررسی این مشکلات پرداختند و از دولت خواستند تا به منظور حفظ و ارتقاء کمیت و کیفیت این مدارس، از آن‌ها حمایت شود.  ‌

به‌گزارش خبرنگار استقامت، در این نشست ابتدا آقای احمد حسن‌نژاد رنجبر رئیس شورای هماهنگی موسسان ناحیه۲ و استان کرمان، اظهار کرد: ناحیه۲آموزش و پرورش استان کرمان با داشتن بیش از ۲۸۰ مدرسه و مرکزغیردولتی از لحاظ فراوانی مدرسه، دومین شهرستان کشور است.

 

با پشتیبانی موسسان شهرکهای بزرگ آموزشی ایجاد کنیم

وی اعلام کرد مدارس غیردولتی افتخار دارند تا در جهت اجرای اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب و قانون تاسیس مدارس در جهت تربیت نسلی مومن و در تراز ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی با تمام توان طی بیش از سی سال گذشته اعتماد عمومی جامعه را به خود جلب و امروز از جمع ۹۲۳۹۲ دانش‌آموز ناحیه ۲ کرمان ۲۸۱۷۰ نفر در مدارس و مراکز غیردولتی مشغول به تحصیل هستند یعنی ۳۲ درصد پوشش دانش‌آموزی در این مدارس می‌باشد

وی گفت: با فرض عدم پوشش آمار فوق در مدارس غیردولتی، ما در ناحیه ۲ دست‌کم احتیاج به ۶۰ مدرسه‌ی ۵۰۰ نفره داریم. موسسان بی‌ادعا و پرتلاش و مخلص ناحیه ۲ کرمان توانسته‌اند با جلب اعتماد آحاد جامعه، پوشش ۳۲درصدی دانش‌آموزی را خلق نمایند.

طبعاً ۳۲ درصد از منابع مالی آموزش و پرورش در حوزه‌ی ساخت و ساز و سخت‌افزار‌های لازم و همچنین نیروی انسانی لازم برای خدمت‌رسانی به این تعداد دانش‌آموز آزاد گردیده و توانسته در جهت ایجاد عدالت آموزشی در خدمت ۶۸ درصد مدارس دولتی هزینه شود .

وی با اشاره به این نکته که تعداد  ۴۲۵۰ نیروی شاغل در بخش دولتی  و ۳۷۰۰ نیروی شاغل در مدارس غیردولتی ناحیه ۲ داریم گفت: مسیر به گونه‌ای تعریف شده که مدارس غیردولتی عملا هم در خدمت عدالت آموزشی و هم به ایجاد اشتغال کمک نموده است. ضمن این‌که اکثر نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی از جوانان تحصیلکرده و توانمندی هستند که در این حوزه مشغول می‌باشند. ایجاد اشتغال برای این تعداد لطف و عنایت الهی به موسسان مدارس غیردولتی است.

وی با اشاره به ماده ۱۰، ۱۱،۱۲، ۱۳ و … قانون تاسیس گفت:  طی سال‌های گذشته قرار بوده قسمتی از حق بیمه‌ی نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی از محل صندوق توسعه مدارس غیردولتی  پرداخت گردد. همچنین بر اساس ماده ۱۰ و ۱۱ مقرر گردیده قسمتی از سرمایه‌گذاری موسسین را که کارمند آموزش و پرورش هستند، دولت با تسهیلات کم بهره تامین نماید  که در عمل مورد توجه قرار نگرفته‌اند .

وی ادامه داد یکی از معضلات مهم ما در بخش تامین نقدینگی برای خرید یا ساخت زمین و مدرسه است. متاسفانه علی‌رغم پیش‌بینی قانون، موسسان همچنان به دلایل مختلف گرفتار این مورد مهم هستند. علاوه بر آن، زمین با کاربری آموزشی محدود است.

رنجبر بیان کرد: با اینکه قانون تکالیف قانونی ما را در حوزه‌ی شهری مشخص کرده است، اما متاسفانه ورود بعضی از ادارات، موسسینی را که باید همه‌ی هم و غم خود را صرف تربیت و تعلیم دانش‌آموزان نمایند، در این امور سرگرم نموده است.

وی افزود: براساس ماده ۱۹ قانون مدارس غیردولتی در کلیه‌ی تخفیفات و ترجیحات قانونی، همچون مدارس دولتی هستند، پس باید نرخ تعرفة گاز و برق و آب «آموزشی» حساب شود، اما هنوز خیلی از مدارس ما با این چالش روبه‌رو هستند که هزینه‌ها تجاری محاسبه می‌شوند .

وی بالاترین مشکل فعلی موسسین مدارس غیردولتی را «خانه مدرسه»‌ها عنوان کرد و گفت: ما به عنوان شورای موسسان، اولین مدعی«خانه‌مدرسه» هستیم، اما واقعا چرا «خانه‌مدرسه» امروز این‌قدر زیاد است؟

رنجبر گفت: اگر موسسین بتوانند از حقوق قانونی خود در مواد ۱۰ ، ۱۱ و ۱۳ قانون تاسیس بهره‌مند شوند، طبعا راه برای استانداردسازی فضاهای آموزشی هموار خواهد شد .

وی با بیان این‌که در حوزه‌ی مسکن و شهرسازی تقاضای تعامل، همدلی و همیاری بیشتری از متولیان داریم.وی افزود طبق آئین‌نامه واگذاری زمین باید بر اساس  اولویت‌های آموزش و پرورش باشد، اما طی سال‌های اخیر، بعضا افرادی تنها با داشتن یک موافقت اصولی زمین گرفته و در حال حاضر هیچ عملیاتی روی آن انجام نمی‌شود، این در حالی است که زمین به تعداد کافی برای ساخت‌وساز مدارس وجود ندارد. شورای موسسان همیشه تقاضای رسیدگی عاجل به این موضوع و قرار گرفتن مجدد زمین‌های  فریز شده برای واگذاری به موسسین واجد شرایط بر اساس معرفی آموزش و پرورش را دارد .

وی پیشنهاد داد که با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش و راه و مسکن و شهرسازی زیر نظر معاونت فنی استانداری و برای ایجاد یک فضای استاندارد آموزشی و پرورشی، زمین یا زمین‌های با تراز بالا، برای شهرک‌های بزرگ آموزشی آماده سازی کنیم، و با پشتیبانی موسسان، بتوانیم برای مثال در رینگ شهر، نسبت به احداث شهرک‌های بزرگ آموزشی اقدام نماییم.

وی افزود: با ایجاد شهرک‌های آموزشی رفت و آمد، سرویس‌دهی، خدمت‌رسانی و تامین امکانات بسیار راحت‌تر خواهد بود و این نکته مد نظر قرار بگیرد که ناحیه‌۲، دارای ۲۸۳ مدرسه است و می‌توان همین مقدار را نیز برای ناحیه یک در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: موسسین خود را موظف به تامین حقوق و مزایای قانونی نیروهای خود می‌دانند، اما این هزینه باید از شهریه‌های مدارس تامین شود، اگر دبستانی را با ۱۰۰ دانش‌آموز در نظر بگیریم، حداقل پرسنل مورد نیاز ۱۲ نفر خواهد بود که شهریه‌‌های فعلی از عهده‌ی پرداخت حقوق ۱۲ نفر نیرو برنمی‌آیند و طبعا موسسین را دچار چالش‌های قانونی می‌کند .

وی افزود: راهکار قطعی برای حل این مسئله، اجرای ماده ۱۳ قانون تاسیس مدارس غیردولتی و کمک به این مدارس مطابق ماده فوق است. بنابراین به نظر می‌رسد دولت محترم باید طی سال جاری و آتی، قوانین حمایتی را اجرایی نماید .

رنجبر این را هم اضافه کرد: با وجود جذب و اشتغال تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیکرده دانشگاهی در مدارس غیردولتی، این مجموعه‌های کارآفرین محروم از مهمترین و موثرترین تبصره بودجه(تبصره ۱۸) در توسعه اشتغال و کارآفرینی هستند. وی تصریح کرد: تقاضای ما اصلاح آیین‌نامه تبصره ۱۸ و قرارگرفتن مدارس در بخش خدمات برای استفاده از این تبصره است تا بخش قابل توجهی از مشکلات موسسان در خرید و ساخت و توسعه مدارس بر طرف گردد. وی افزود: اجرای مواد حمایتی قانون تاسیس مدارس غیر دولتی وتسری تبصر ۱۸ قانون بودجه سنواتی موثرترین راهکار برای حفظ کمیت وکیفیت وتوسعه متوازن مدارس غیر دولتی است. وی ضمن قدردانی از نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی اعم از نیروهای رسمی آموزش و پرورش، بازنشستگان فرهیخته و نیروهای آزاد دلسوز و توانمند ابراز امیدواری کرد نیروهای آزاد بتوانند در طرح‌های جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش به واسطه‌ی توانمندی‌های تخصصی و عمومی که کسب نموده‌اند مورد توجه قانون‌گذاران و مجریان طرح استخدام قرار گیرند. وی در پایان از تعامل سازنده و موثر رئیس محترم ناحیه ۲ و مدیر کل محترم و رئیس اداره مشارکت‌های مردمی استان و ناحیه، و حوزه تحت امر، همچنین اعضای همراه و پر تلاش شورای هماهنگی ناحیه  قدردانی و تشکر نمود.

 

مدارس غیردولتی خیلی خوب اعتماد مردم را جلب کردند

خانم فاطمه خزاعی نماینده دوره ابتدایی، رئیس کمیته آموزش و نیروی انسانی و دبیرشورای موسسان مدارس غیردولتی ناحیه۲ در این نشست گفت: مدارس غیردولتی خوشبختانه در بخش آموزش نیروی انسانی بسیار موفق عمل کرده‌اند و آموزش موفق را می‌توان یکی از شاخص‌های خوب این نوع مدارس دانست.

وی با اشاره به تامین و جذب نیروی کارآمد گفت: با توجه به اهمیت تعلیم، آموزش‌هایی برای مربیان و معلمان از سوی موسس این مدارس در نظر گرفته شده است و خوشبختانه آموزش‌ها با کیفیت عالی و بسیار کاربردی بوده است و نیروهای بسیار خوبی را برای مدارس پرورش داده‌ایم که انصافا ثابت کردند که از هر نظر لایق معلمی هستند.

خزاعی در ادامه تصریح کرد: به هیچ عنوان این مدارس، از طرف بخش دولتی حمایت نمی‌شوند و این در حالی است که در قانون آمده است تربیت نیروی انسانی به کمک آموزش و پرورش باید اتفاق بیافتد، اما خود مدارس به فراخور حالشان و شورای موسسان، از بهترین اساتید دعوت کرده و نیروها را آموزش داده‌اند.

وی افزود: مجددا در شرف برگزاری دوره‌ی جدید هستیم که انشاءالله به زودی اطلاع‌رسانی و اجرا خواهد شد.

خزاعی در ادامه با بیان این‌که آموزش و پرورش نیروهای ما را به رسمیت نمی‌شناسد اظهار کرد: در سامانه‌ای که برای مدارس دولتی تدوین کرده‌اند نیروهای ما نمی‌توانند آموزش ببینند و حتما باید در سامانه‌ی مشارکت‌ها که هزینه‌بر است بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند که این آموزش‌ها یک مقدار تصنعی است و سطح علمی بالایی ندارند؛ به همین جهت در کنار این کلاس‌ها مجبور شده‌ایم که برای بالا بردن سطح علمی کلاس‌ها، کارگاه‌هایی را نیز برگزار کنیم.

وی افزود: با همة این تفاسیر و مشکلاتی که داشتیم، در این دو سال که کرونا شیوع داشت، معلمان ما ثابت کردند که از بهترین‌ها هستند. خزاعی گفت: معلمان ما ضمن این‌که باسواد هستند در طول این دو سال که با ویروس کرونا درگیر بوده‌اند، هزاران محتوای الکترونیکی تولید کرده‌اند و کلاس‌ها را به گونه‌ای اداره کردند که ادعا می‌کنم در بسیاری از مدارس ما کمترین خدشه‌ای به آموزش و پرورش دانش‌آموزان وارد نشده است. وی افزود: این دو سال را در واقع می‌شود گفت که معلمان ما یک جهاد بزرگی را انجام داده‌اند و این موفقیت، نتیجه‌ی تلاش و از خود گذشتگی و توانمندی معلمین در مدارس غیردولتی بود که منجر به خلق افتخارات زیادی نیز از جمله ۸ نفر رتبه¬های برتر المپیاد، تعداد زیادی از قبولی‌های کنکور که ۱۴ نفر از آنان فقط قبولی پزشکی بودند و نیز ۸ نفر از دانش‌آموزان غیردولتی رتبة زیر ۱۰۰۰ داشتند.

خزاعی با بیان اینکه معلمان ما کار بسیار عظیمی را انجام دادند گفت: مدیریت یک کلاس از راه دور به صورت مجازی واقعا سخت است، اما معلمان ما با تلاش صادقانه کلامشان نغمه‌ی داوودی شد و کارشان فراگیر و تاثیرگذاربود.

وی افزود: در بخش آموزش ضمن خدمت همکاران و تلاشی که تا الان شده است با توجه به توانایی‌های معلمان و ظرفیت‌های موجود بهترین کلاس‌ها و اساتید را دعوت و آموزش را انجام می‌دهیم.

وی گفت: مدارس غیردولتی خیلی خوب توانستند اعتماد مردم را جلب کنند و حتی در شرایط تورم می‌بینیم مردم دغدغه‌ی پیشرفت بچه‌هایشان را دارند و آن‌ها را در این مدارس ثبت نام می‌کنند. به‌طوری‌که در مقایسه با سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۲۳ هزار نفر بود، امسال جمعیت مدارس به بالای ۲۸ هزار نفر رسید و طبق آمار رسمی ۳۵۱۳ نفر دانش آموزان اضافه شد.

خزاعی در ادامه با بیان این‌که«تنها چالش‌های برون سازمانی چون دارایی،سازمان آب، برق، گاز و… جلوی پای ما قرار ندارند» تاکید کرد، مشکلات درون سازمانی نیز داریم از جمله این‌که به ازای این همه خدمات ارزنده‌ی مدارس غیردولتی هیچ تقدیر و حمایتی از آن‌ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش انجام نشده، و درخواست می‌کنم که نگرش خود را نسبت به مدارس غیردولتی تغییر دهند.

وی همچنین گفت: مدارس غیردولتی برجستگی‌های زیادی نسبت به سایر مدارس در قسمت آموزش دارند.

وی افزود: قریب به‌اتفاق مدارس غیردولتی دارای آزمایشگاه و کارگاه هستند. کارگاه‌های خلاقیت و بزرگ بازی و همچنین امکاناتی برای پرورش دانش‌آموزان دارند.

وی تاکید کرد: مدارس غیردولتی در بحث فن‌آوری نیز پیشتاز هستند و مهارت محور می‌باشند و فقط تکیه بر درس تئوری ندارند و در این زمینه‌ها شایستگی‌های خود را نشان داده‌اند.

 

برای پرورش بچهها به کارگاه و فضای آموزشی مناسب نیاز داریم

خانم بتول مویدی عضو کمیته تربیتی شورای موسسان با اشاره به سخن امام راحل که اگر علم در قلب تربیت شده وارد شود عطرش عالم را می‌گیرد گفت: با توجه به مهم بودن بحث پرورش، ما به نیروهای پرورشی مجرب، متعهد، انقلابی، جهادی و با نشاط نیاز داریم که خود ساخته باشند تا دگرساز شوند.

وی افزود: مربیان و معلمان پرورشی باید یک الگو و اسوه‌ی خوبی برای فرزندان انقلابی ما باشند و برای تحقق این امر، نیاز به حمایت، نظارت و قدرشناسی بیشتری از مسئولین مافوق می‌رود.

مویدی با بیان این‌که فضاهای پرورشی برای برگزاری کارگاه مساعد نیستند گفت: برای پرورش روح و جسم بچه‌ها و کاربردی کردن آموزش‌ها و مهارت‌ها و این‌که بچه‌ها چگونه زیستن را در کنار هم بیاموزند نیاز به کارگاه و فضاهای آموزشی داریم و اگر این فضاها فراهم نشود، نمی‌توانیم به اهدافی که در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به آن اشاره شده است برسیم.

وی با بیان این‌که بچه‌های ابتدایی سرشار از گنجینه‌های استعداد هستند گفت: باید استعداد این بچه‌ها از قوه به فعلیت برسد، و این نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت دارد.

مویدی بیان کرد: در بازدیدهایی که از مدارس دولتی داشته‌ایم متاسفانه در یک کلاس بیش از ۴۵ نفر دانش‌آموز وجود دارد و این عدالت اجتماعی نیست. اگر امکانات بیشتر باشد مطمئنا ما می‌توانیم رتبه‌های بیشتری را در زمینه‌های مختلف کسب کنیم.

وی با اشاره به این‌که کیفیت آموزش مدارس غیردولتی بسیار خوب است گفت: چرا باید صندلی این مدارس خالی باشد، و باید در این زمینه راهکارهای مناسب، موثر و عملیاتی ارائه شود

وی با بیان این‌که نیروهای آزاد مدارس غیردولتی بدون قدرشناسی با کم‌ترین حقوق کار می‌کنند و بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند گفت: خود وزارت هم اعلام کرده است که نظارت و کیفیت کار معلمین در مدارس غیردولتی خیلی بهتر از دولتی‌ها بوده است خصوصا در کار فضای مجازی و دوران سخت کرونا.

 

نگاه جامعه باید به مدارس غیردولتی عوض شود

خانم فاطمه رهنده عضو شورای موسسان نیز گفت: در زمینه تامین نیرو، امنیت شغلی، تامین مکان و زمین و وام برای مدارس غیردولتی دچار مشکل هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلاتی که این مدارس با آن روبه‌رو هستند را نبود تعامل سایر ادارات با مدارس غیردولتی دانست و گفت: از آموزش و پرورش می‌خواهیم که با حمایت خود در حل مشکلات برون سازمانی و درون سازمانی ما را یاری دهد.

رهنده افزود: نگاه جامعه باید به مدارس غیردولتی عوض شود و به این مدارس به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه نکنند، چرا که همکاران ما برای برپایی این مدارس زحمات زیادی کشیده‌اند و از نظر اقتصادی زیاد خرج کرده‌اند و اینجا یک بنگاه فرهنگی است که بخشی از هزینه‌های آن برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مدرسه‌های حاشیه‌ی شهر هزینه می‌شود.

وی همچنین گفت: کاش نیروهایی که قرار است آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی استخدام کند، در همین مدارس غیردولتی به فعالیتشان ادامه می‌دادند و در همین مدارس آن‌ها را حمایت می‌کردند

 

قوانین به کارگیری نیروی انسانی باید اصلاح شود

آقای محمد افضلی عضو شورای موسسان گفت: باید اصلاحاتی روی قوانین مربوط به بکارگیری نیروی انسانی شکل گیرد که این قوانین برای به کارگیری نیروی مدارس غیردولتی نیز لحاظ شود

وی افزود: ما نیاز به فرصت و دوره و زمانی برای آموزش نیروهای به کارگرفته شده  داریم. دوره‌ای که اداره کار و سازمان تامین اجتماعی به آن به عنوان به کارگیری نیرو نگاه نکنند، چرا که فقط یک دوره‌ی کارورزی قلمداد می‌شود.

افضلی افزود: تامین اجتماعی و اداره کار باید بداند که هدف این نیست که از نیرویی برای زمان محدودی بهره کشی شود، بلکه هدف آموزش، و به کارگیری نیرو برای سازمان است که به نظر می‌رسد بایدیک بازنگری در این خصوص انجام گیرد.

وی افزود: از طرفی نیروهایی که در مدارس غیردولتی به کار گرفته می‌شوند هم انگیزه و علاقه‌ی کافی و هم تخصص لازم را تا حدودی با کامل کردن دوره‌های آموزشی دارند. وی همچنین گفت: نیروهای ما آموزش‌های رسمی را از کانال‌های غیررسمی می‌گیرند و چقدر خوب است که موسسه‌هایی باشند تا بتوانند نیروهای غیردولتی به صورت رسمی آموزش ببینند. مثلا دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در این امر، بسیار کمک دهنده باشد و یا سامانه‌ی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان می‌تواند این نیروها را به صورت رسمی قبول کند و کمکی باشد برای دوره‌ی آموزشی آن‌ها که هرچه بهتر انجام شود.

افضلی با بیان این‌که ما دو گروه نیرو داریم،یکی نیروهای پیشکسوت و بازنشسته که کوهی از تجربه هستند و ۳۰ سال تجربه را در فضای آموزشی و در کنار نیروهای جوان به اشتراک می‌گذارند که باید از این نیروها حمایت‌های لازم بشود،و نیروهای آزاد که در کنار بازنشستگان می‌توانند یک مجموعه‌ی کامل را بسازند.

وی یکی از دغدغه‌های نیروهای آزاد را امنیت شغلی اعلام کرد و گفت: اگر مدارس غیردولتی را بخواهیم تقویت کنیم و روز به روز بهره‌وری و کارایی آن‌ها بیشتر شود پایه‌ی اصلی آن‌ها نیروی انسانی است که باید به آن‌ها، به خصوص به امنیت شغلی‌شان توجه شود.

 

ناهماهنگی در بخش آموزش پیشدبستانی رفع شود

خانم ناهید نجفعلی‌زاده نماینده دوره‌ی پیش دبستانی نیز گفت: سال‌های قبل از دبستان به لحاظ این‌که دوره‌ی حساس و مهمی است، به سال‌های طلایی کودکان نامگذاری شده است. وی افزود: کودکان در این مقطع تحصیلی، باید یک سری مهارت‌های لازم را قبل از ورود به دبستان کسب کنند.

نجفعلی‌زاده همچنین بیان کرد: مهارت‌هایی که باید در این دوران به کودکان آموزش داده شود مهارت‌های زندگی، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های کنترل هیجان و… است که ازطریق بازی و نمایش و …  به این اهداف دسترسی پیدا کنیم. وی افزود: وقتی می‌گوییم بازی، یعنی به مکان‌های بزرگی نیاز داریم که متاسفانه در این زمینه، نوسازی مدارس یک سری مشکلات را برای ما به وجود آورده است و مکان‌هایی را برای بازی و ایجاد کارگاه برای آموزش نداریم.

نجفعلی‌زاده همچنین به آموزش‌های پیش‌دبستانی غیرمجاز اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی در بخش آموزش پیش‌دبستانی، یکی دیگر از مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم که هر شخصی بر مبنای آنچه خود برنامه‌ریزی کرده است، برای آموزش پیش‌دبستانی اقدام می‌کند.

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت این دوران تربیتی، تقاضا دارم که حداقل هماهنگی در بخش آموزش باشد و فقط از طریق یک ارگان این آموزش‌ها صورت پذیرد.

 

مدارس غیردولتی واقعا عالی کار میکنند

خانم مریم ابراهیم‌نژاد کارشناس مسئول مشارکت‌های مردمی ناحیه۲ نیز گفت: با توجه به آمار ارائه شده حدود ۳۲ درصد دانش آموزان ناحیه۲ در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل  و آموزش هستند.

وی افزود: مدارس غیردولتی واقعا عالی کار می‌کنند و امیدوارم همچنان با انرژی بتوانیم کار کنیم و در چارچوب قانون هرچه از دستمان بربیاید کمک خواهیم کرد.

 

تورم باعث بالارفتن هزینه هنرستانها شده است

آقای محمودرضا ارومیه‌ای نماینده دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز گفت: مدارس غیردولتی توانسته‌اند اعتماد مردم برای آموزش به فرزندانشان را جلب کنند.

وی افزود: مردم به کیفیت و امکانات و زمان برای آموزش فرزندانشان در مدارس غیردولتی ایمان دارند و این امر در واقعیت هم مشهود است.

ارومیه¬ای با بیان این‌که دانش‌آموزان متوسطه دوم از نظر سواد و علم در رتبه‌ی بالایی قرار دارند گفت: این امر به دلیل کیفیت مطلوب آموزش و  قوی بودن پایه‌ی آن‌ها در دوره‌های قبلی است.‌

وی با اشاره به تورم‌ ایجاد شده در سطح جامعه و بالارفتن هزینه‌های هنرستان‌ها از دولت درخواست کمک کرد و گفت: حداقل دولت می‌تواند دریافت وام را طبق ماده ۱۰ قانون تأسیس مدارس برای موسسین تسهیل نماید.

 

از مدارس غیردولتی در چارچوب قانون حمایت میکنیم

در انتهای این نشست آقای محمدرضا شکوهیان مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ عملکرد مدارس غیردولتی را ستود و تاکید کرد از آن‌ها حمایت می‌کند.

شکوهیان با اشاره به این‌که حدود ۳۲ درصد مدارس ناحیه‌۲را مدارس غیردولتی تحت پوشش داده‌اند گفت: از مدارس غیردولتی که کمک دهنده‌ی مدارس دولتی هستند متشکریم.

وی افزود: مدارس دولتی و غیردولتی همه در مباحث آموزش، پرورش، پژوهش و در راس آن‌ها تربیت، همه یک‌سان هستند.

شکوهیان بیان کرد: آموزش و پرورش از صفر تا صد، همه‌ی مواردی که برای مدارس دولتی در نظر گرفته است را برای غیردولتی‌ها هم در نظر گرفته و هیچ تفاوتی ندارند.

وی افزود:  پژوهشگران مدارس غیردولتی می‌توانند مثل مدارس دولتی از پژوهش‌سرا استفاده کنند و طرح‌ها و پژوهش‌های خود را به صورت رایگان در جشنواره خوارزمی شرکت دهند. وی افزود: امسال به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامیده شده است، لذا باید زمینه را برای فعالیت دانش‌آموزان در این حوزه فراهم نماییم.

شکوهیان گفت: کانون‌های پرورشی مدارس دولتی هم به صورت رایگان در اختیار مراکز غیردولتی است. وی با بیان این‌که «بالا بردن فرهنگ مطالعه به مراتب بهتر از گذاشتن کلاس‌های فوق برنامه است» تصریح کرد: خواهش ما از مدارس غیردولتی این است که حجم کلاس‌های فوق برنامه را در ابتدایی و …کاهش دهند و آن را در دل پژوهش و مطالعه بیاورند. وی گفت: براساس سند تحول بنیادین، ما باید روی شان دینی، شان زیستی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، حرفه‌ای و علمی و فناوری، زیباشناختی و هنری کار کنیم. وی همچنین گفت: ما حاضریم برای مدارس غیردولتی دفتر مرکزی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم و در آنجا کارهای ثبت‌نام را انجام دهیم.

شکوهیان تاکید کرد هدف آموزش و پرورش توسعه‌ی متوازن است و باید رشته‌های فنی و حرفه‌ای و ریاضی را تقویت کنیم. وی افزود: تا آنجا که در چارچوب قانون باشد هرگونه اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم و کمک می‌کنیم، و محکم پشت سر شما ایستاده‌ایم وی افزود: در بحث تربیت بدنی نیز باشگاه‌هایی داریم که می‌توانید به صورت نیم بها مثل مدارس دولتی از آن‌ها استفاده نمایید. وی تصریح کرد: هیچ تفاوتی بین مدارس دولتی و غیردولتی نیست. مگر این‌که مدرسه‌ای تخلف کند و قانون را در هر زمینه‌ای زیر پا بگذارد.