در صحن علنی شورای شهر کرمان مطرح شد

نگرانی از خروج تدریجی انبوه‌سازان از شهر کرمان

 

استقامت ـ گروه جامعه: «انبوه‌سازان در حال ترک کرمان هستند و سرمایه‌های خود را به شهرهایی مثل اصفهان، تهران و مشهد می‌برند». این را رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان شنیده است و می‌گوید که نمی‌دانم چه‌قدر واقعیت دارد، اما از لحاظ روانی، فضایی در شهر ایجاد شده که با انبوه‌سازان همکاری نمی‌شود. پیشنهاد چناریان این است که شهرداری کرمان با انجام اقدامات رسانه‌ای و تبلیغاتی، موضع خود را در برابر فعالیت‌ انبوه‌سازان به‌طور صریح اعلام کند تا اگر از سوی نهاد دیگری مانع ایجاد می‌شود، توپ عدم همکاری را در زمین شهرداری نیندازند.

شهردار کرمان هم تایید می‌کند که فضای عمومی کرمان نسبت به انبوه‌سازی مثبت نیست. سعید شعربا‌ف‌تبریزی می‌گوید: «درست است که باید کار رسانه‌ای انجام دهیم ولی ضروری است بستۀ مشوق‌های انبوه‌سازی را تعریف کنیم. این اقدام در گذشته هم انجام می‌شده ولی بعضا تبدیل به رانت برای عدۀ خاصی شده است». او می‌گوید که از انجمن انبوه‌سازان خواسته تا پیش‌نویسی از بسته‌های تشویقی که مدنظر دارند را به شهرداری ارائه کنند تا بررسی شود.

به گزارش استقامت، موضوع انبوه‌سازان به این دلیل در صحن علنی شورای شهر کرمان مطرح شد که کمیسیون عمران و شهرسازی شورا این هفته با هیات مدیرۀ انجمن انبوه‌سازان کرمان جلسه‌ای داشته است.

منصور ایرانمنش رئیس این کمیسیون گفت: «در این جلسه، نگرانی و دغدغه‌های دوستان در حوزۀ ساخت‌وساز مطرح و قرار شد در سطح کارشناسی بین شهرداری و انجمن نشستی برگزار شود و اگر نیاز باشد، برای تسهیل امورات سازندگان، تفاهم‌نامه‌ای امضا شود».

در ادامه، حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورای شهر کرمان گفت که فضای روانی دربارۀ انبوه‌سازان و ساخت‌وساز گسترده و انبوه در کرمان ایجاد شده که می‌گویند با این گروه همکاری نمی‌شود. همیشه هم شهرداری مخاطب نیست بلک نظام مهندسی هم مطرح است.

وی با طرح پیشنهاد فعالیت رسانه‌ای شهرداری برای اعلام‌موضع در برابر فعالیت‌های انبوه‌سازان در کرمان افزود: «صحبت این است که اکثر انبوه‌سازان کرمان دارند سرمایه‌های خود را به تهران و مشهد و اصفهان می‌برند. نمی‌دانم چه‌قدر این ادعا واقعیت دارد ولی نیاز است در این خصوص تدبیری اندیشیده شود».

شهردار کرمان نیز با تاکید بر اینکه باید بسته‌های تشویقی انبوه‌سازی تعریف شود، اظهار کرد: «منتظریم تا پیش‌نویسی از طرف انجمن برای بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های احتمالی ارائه شود تا در شورا و شهرداری آن را بررسی کنیم و بگوییم مشوق برای ساخت‌وسازهایی که از حدی بالاتر است، برای همگان لحاظ شود».

شعرباف‌تبریزی افزود: «برای انبوه‌سازی پیشنهاد بنده این است که پروژه‌های بزرگ انبوه‌سازی توسط شهردار و نظام مهندسی و در بالاترین سطح بررسی شود و به شهرداری‌ها مناطق نرود. این جزو پیشنهادات است و منتظر پیش‌نویس انجمن انبوه‌سازان هستم».

در ادامه، فتح‌الله مویدی رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر نیز گفت: «همان‌طور که شهردار محترم می‌گویند انبوه‌سازی در کرمان  وضعیت خوبی ندارد. توپ هم نباید در زمین شهرداری و شورا بیفتد».

وی با بیان اینکه کلی نقشه در نظام مهندسی مانده است، افزود: «با پروانه‌های جزئیِ یک طبقه و دو طبقه کار چندانی در شهر پیش نمی‌رود. نظام مهندسی اما نقشه‌ها را به خاطر مجری ذی‌صلاح دپو کرده است».

سپس، ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های عمدۀ انبوه‌سازان مجری ذی‌صلاح است که هم الزامات قانونی دارد و هم آرای دیوان برای رد آن وجود دارد. قصد داریم در جلسه‌ای، مبانی قانونی و آخرین آرا را بررسی کنیم تا تکلیف مشخص شود».

وی با بیان اینکه مقداری مختل شدن کارها به همین دلیل است، ادامه داد: «موافقیم که بستۀ تشویقی باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند. این مسائل اما نیاز به پیگیری دارد و این‌طور نباشد صحبتی شود و چهار ماه دیگر خبری از آن نشود».