مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خبر داد

نقشه‌های هتل بام‌کرمان را در اختیار نداریم!

گروه جامعه: مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در پاسخ به استقامت دربارۀ سرنوشت هتل بام کرمان اعلام کرد: «هنوز نقشه‌های اجرایی برای بام‌کرمان به میراث فرهنگی ارجاع نشده است».

فریدون فعالی در پاسخ به پرسش دیگر استقامت دربارۀ اینکه مرمت عمارت شترگلو در ماهان فرسایشی شده است، گفت: «مرمت فرسایشی نشده و پروژه فعال است. مقداری شیوع کرونا بر روند پروژه تاثیر داشته و امیدواریم که امسال به بهره‌برداری برسد». وی در پاسخ به این سوال که این پروژه در نیمۀ اول امسال یا نیمۀ دوم تمام می‌شود؟ اظهار کرد: «در حوزۀ میراث‌فرهنگی نمی‌توانیم زمان دقیق اعلام کنیم».

به گزارش خبرنگار استقامت، وی ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه‌های هفتۀ میراث‌فرهنگی خبر داد که به این مناسبت، همایش پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث‌فرهنگی استان برگزار خواهد شد.

فریدون فعالی همچنین اعلام کرد که بازدید از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی کرمان در روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه رایگان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به جذب اعتبارات معدنی برای مرمت آثار میراثی در استان اظهار کرد که از اعتبارات سال گذشته برای پروژه‌هایی از جمله مرمت ساختمان شرکت فرش، باغ شازده ماهان، خانه اُشیدری، باغ موزه هرندی و روستای میمند هزینه می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی همچنین از افتتاح هتل پنج ستارۀ کاروانسرای وکیل با عنوان هتل کارمانیا در دهۀ اول خردادماه خبر داد و گفت که به اذعان کارشناسان، استان کرمان تا پنج سال آینده به عنوان یکی از مقاصد جدی گردشگری معرفی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: «بارها گفته‌ام کرمان دارای ظرفیت‌هایی بسیار خوب و از استان‌های غنی در حوزۀ گردشگری است. بیش‌ترین آثار تاریخی ثبت جهانی یونسکو، بیش‌ترین آثار ملی و بیش‌ترین ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی را دارد و همین که در یک جلسه، پنج شهر همزمان ثبت ملی می‌شود نشان از توان بالای استان دارد».

وی در ادامه، دربارۀ برنامه‌های هفتۀ میراث‌فرهنگی در استان کرمان اظهار کرد:«۲۸ اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه هفتۀ میراث‌فرهنگی است که شعار میراث‌فرهنگی، قدرت ملی و دولت مردمی برای این مناسبت انتخاب شده و هر روز عناوینی دارد که متناسب با آن، ۳۶ برنامۀ متنوع را در استان اجرا خواهیم کرد»

فعالی با بیان اینکه این برنامه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و سمن‌ها و بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی است، افزود: «۲۸ اردیبهشت‌ماه بازدید از موزه‌ها و سایت‌های تاریخی استان رایگان است».

وی گفت: «موزۀ سیم و زر را پیش از این با حضور وزیر میراث‌فرهنگی افتتاح کردیم که به دلیل کرونا فعال نشد و روز پنجشنبه بازگشایی این موزه را داریم. این موزه آن‌قدر جذاب است که هرکسی، ضمن بازدید از بازار کرمان از آن نیز بازدید خواهد داشت».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان ادامه داد: «روز دوم یا سوم خردادماه براساس زمانی که استاندار محترم داشته باشند، همایش پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث‌فرهنگی استان را با محوریت مشارکت خواهیم داشت».

وی بیان کرد: «نشست‌های علمی و تخصصی در حوزۀ میراث‌فرهنگی با گروه‌ها و اقشار مختلف و با هدف انعقاد تفاهم‌نامه خواهیم داشت تا مسیر مشخصی برای برنامه‌های سالانه تعریف کنیم».

فعالی در ادامه، دربارۀ اعتبارات حوزۀ میراث‌فرهنگی توضیح داد: «در سال گذشته، در کل استان از منابع ملی و استانی دولتی ۳۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان اعتبار داشتیم که در قالب ۳۹ پروژه باید هزینه می‌شد. از این میزان، هشت میلیارد و ۷۴۹ میلیون استانی و مابقی ملی بوده است».

وی اظهار کرد: «اعتبارات دولتی ما کفاف این همه آثاری که در استان داریم؛ به واسطۀ جغرافیای گسترده و ماهیتی که آثار دارد را نمی‌دهد. آثار استان کرمان خشت و گلی است و نیاز به رسیدگی بیش‌تر دارد و منابع محدود دولت پاسخگو نیست».

وی اضافه کرد: «اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داد، اینکه پروژه‌های میراث‌فرهنگی در ردیف حمایت منابع اعتباری معادن قرار گرفت».

فعالی گفت: «تا الان ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سال گذشته برای پنج پروژه اختصاص یافته است. عمارت شرکت فرش، باغ شازده ماهان، خانه اشیدری، باغ موزه هرندی و میمند از جمله این پروژه‌هاست».

وی با بیان اینکه قول دادند ۱۰ میلیارد تومان دیگر هم از اعتبارات سال گذشته به ما بدهند، ادامه داد: «اعتبارات استانی هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود و الان با حمایت بخش معدن، اعتبارات ملی و استانی توازنی پیدا کرده است».

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان افزود: «سال‌های گذشته هم رقم‌های اعتباری داشتیم اما پول مثلا به حساب شهرداری می‌رفت که از جمله در پروژۀ قلعه منوجان به این شکل عمل شد».

وی بیان کرد: «هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت چهار پروژه از جمله خانه صادقی و قلعه‌منوجان از این طریق اختصاص یافته است».

وی اعلام کرد: «کل اعتبارات سال گذشته، ۵۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان بوده که در قالب ۴۵ پروژۀ میراث‌فرهنگی در حوزۀ مرمت در حال انجام است».

وی خاطرنشان کرد: «با ۵۰، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نمی‌توان کار کرد اما با اعتبارات میلیاردی کارهایی رخ می‌دهد که قابل رویت است».

فعالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان ما فرابخشی است و با محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم کل نیازها را تامین کنیم، ادامه داد: «برای همین، یک‌سری از آثار تاریخی ما به بخش خصوصی واگذار می‌شود از جمله مرمت و احیای کاروانسرای وکیل که در دهۀ اول خردادماه با عنوان هتل کارمانیا افتتاح خواهد شد و یک هتل پنج ستاره در بافت تاریخی خواهیم داشت».

وی گفت: «به اذعان کارشناسانی که بازدید کرده‌اند، کرمان با توجه به توسعۀ  تاسیسات گردشگری، تا پنج سال آینده به عنوان یکی از مقاصد جدی گردشگری تعریف خواهد شد».

فعالی افزود: «در حال حاضر، ۱۳۶ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان در قالب ۱۳ پروژه با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است».