رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان

محیط زیست مناطق حفاظت شدهی جدید را آزاد کند

گروه اقتصاد ـ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان این‌که ۱۴ درصد از مساحت استان، مناطق حفاظت شده محیط زیست است، گفت: «تعیین حدود پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت شده در محدوده‌هایی که طرح اکتشافی دارند باید بر اساس موافقت سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گرفت که متاسفانه در دوره‌ی گذشته این اتفاق نیفتاده است».

به گزارش خبرنگار استقامت، محمود سلطانی‌زاده در جلسه‌ای که با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور در کرمان برگزار شد، بیان کرد: «برای توسعه‌ی استان کرمان چاره‌ای جز اکتشاف و ایجاد صنایع فرآوری جدید نداریم. ۴۰ سال است که اکتشاف جدیدی در استان نداشته‌ایم».

وی افزود: «بر طبق قانون، تعیین حدود مناطق حفاظت شده در محدوده‌هایی که طرح اکتشافی دارد انجام می‌شود، باید بر اساس موافقت سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت بگیرد».سلطانی‌زاده گفت: «اما متاسفانه در سال ۸۹ به خاطر سفر هیات وزیران، مصوبه‌ای داده شده که بر اساس آن، مناطق حفاظت شده می‌تواند افزایش یابد؛ این اتفاق افتاده بدون این‌که هیچ موافقتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت وقت گرفته باشند».

وی با بیان این‌که در این مناطق در استان کرمان، ذخایری مثل روی، سرب، خاک صنعتی و به ویژه نقره را داریم، اظهار کرد: «تقاضای ما این است که روال قانونی رعایت و، این مصوبه که استان را از این ذخایر محروم کرده لغو شود».

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: «۱۵ منطقه حفاظت شده در استان داریم؛ بیش‌ترین میزانی که به این مناطق اضافه شد از سال ۸۹ در منطقه محروم راور است؛ اکنون ۶۰ درصد مناطق حفاظت شده استان در این شهرستان قرار دارد. استان از این ظرفیت محروم مانده است».

سلطانی‌زاده همچنین بیان کرد: «برای صنایعی از جمله کک‌سازی که خوراک فولاد را تامین می‌کنند باید استانداردهای خاصی تعریف شود؛ الان از استاندارد هوای پاک استفاده می‌شود که این ما را دچار مشکل کرده ما می‌گوییم استاندارد اروپا را در نظر بگیریم».

وی گفت: «سایر صنایعی هم که در رفع آلایندگی خود تلاش می‌کنند نیز باید مهلتی به آنها داده شود تا در شرایطی که کشور به این صنایع نیاز دارد، بتوانند سرپا بایستند».

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: «مثلا صنعت مس که مربوط به دوران جنگ است؛ یون مثبت مس که عنصر آلاینده است از ۵۶ ppm  به میزان خیلی کمی کاهش یافته با سرمایه‌گذاری مالی بسیار بالایی؛ اما محیط زیست در دوره‌ی گذشته این صنعت را شش میلیارد تومان جریمه کرده است».

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی، ضروری است به صنایعی که در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند، توجه‌ی ویژه‌ای شود».