واکنش امین شول سیرجانی به مصاحبه ”استقامت“ با مهدی گنجی

میزبانی سیرجان با اتکا به فرهنگ بوده نه به مدد پول

گروه فرهنگ و هنر – هفته‌ی گذشته مقارن با پایان یافتن بیستمین جشنواره‌ی سراسری شعر رضوی در همین صفحه،  با مهدی گنجی گفت‌و‌گو شد. مهدی گنجی از شاعران شناخته شده‌ی استان، بازرس انجمن خواجو و از اعضای دبیرخانه‌ جشنواره‌ شعر رضوی است؛ آنچه می‌خوانید واکنش امین شول سیرجانی به مصاحبه‌ی مهدی گنجی است. امین شول سیرجانی،  نیز از روزنامه‌نگاران شناخته شده‌ی استان و دبیر کمیته‌ی اجرایی جشنواره سراسری شعر رضوی در سیرجان است. ”استقامت“ ضمن احترام به اختلاف سلیقه و نظر ایشان که هر دو از  فعالان عرصه‌ی فرهنگ استان به شمار می‌آیند، قضاوت در این باره را به مخاطبان فرهیخته‌ی خود وامی‌گذارد.  متن نامه‌ی امین شول را در ادامه بخوانید.

گفت‌وگوی هفته‌ی گذشته آقای مهدی گنجی با هفته نامه‌ی ”استقامت“ درباره جشنواره‌ی سراسری شعر رضوی حاوی نکاتی است که لازم می‌دانم به عنوان دبیر کمیته‌ی اجرایی جشنواره در سیرجان، توضیحاتی ارایه کنم.

۱   ابتدا باید سخنان جناب آقای مهدی گنجی؛ بازرس انجمن خواجو و از اعضای دبیرخانه‌ جشنواره‌ سراسری شعررضوی را مرور کنیم. ایشان در بخشی از سخنانشان با توضیح فرایند اعلام فراخوان جشنواره و فرایند جمع آوری آثار، همه چیز را سطح بالا و خوب توصیف کرده‌اند اما در ادامه گفته‌اند فقط تنها چیزی که قابل نقد است فاصله‌ی صد و هفتاد کیلومتری محل برگزاری جشنواره از شهر کرمان و مرکز استان بوده ‌است. و این فاصله به عقیده‌ی ایشان خوشایند نبوده و موجب نارضایتی شاعران شده است! ایشان در بخش دیگری از سخنانشان نیز، جشنواره را یک برند ملی معرفی کرده‌اند که نباید کمرنگ شود و بهتر است در‌‌ همان کرمان برگزار شود و در ادامه با اشاره به میزبانی سیرجان از جشنواره‌ شعر رضوی، گفته‌اند: «اگر یک شهرستانی می‌خواهد اسپانسر بشود، بیاید و این کار را در مکان جغرافیایی کرمان انجام بدهد نه اینکه که در مقابل پرداخت فلان مقدار هزینه این انتظار را داشته باشد که در شهر یا منطقه‌ی خودش جشنواره برگزار شود؛ مگر مثلا شرکت گل گهر سیرجان فقط متعلق به سیرجان است؟ شرکت‌هایی مثل گل گهر سیرجان یک شرکت ملی هستند یا شرکت مس سرچشمه جزو صنایع ملی است؛ ما که یک فدرال اقتصادی نداریم که هر کدام از شرکت‌ها برای خودشان جدا باشند و مرز بندی‌های اقتصادی جدا داشته باشند و اسپانسرهای مالی بخواهند در حوزه‌های اقتصادی خودشان تصمیمات فرهنگی بگیرند.»

۲  و اما باید از آقای گنجی پرسید به کجا چنین شتابان؟ و به ایشان گفت این اظهارات از بالا به پایین و مشعشعانه را بر چه مبنایی مطرح کرده‌اند؟ گفته‌اند که فاصله‌ی صد و هفتاد کیلومتری سیرجان از مرکز استان خوشایند نیست! کاش توضیح می‌دادند از چه نظر خوشایند نیست؟ اگر مسوولان ستاد جشنواره از کمی قبل‌تر به مسوولان سیرجان اختیار داده بودند، طوری شرایط ایاب و ذهاب شاعران و میهمانان فراهم می‌شد که اصلا لازم نباشد میهمانان به کرمان بیایند و بعد به سیرجان منتقل شوند. الحمدالله سیرجان هم ایستگاه راه آهن دارد، هم سیستم اتوبوسرانی بین شهری دارد و هم از یک فرودگاه فعال بهره‌مند است.

۳  جناب گنجی، سیرجان را به عنوان میزبان جشنواره تا سطح یک اسپانسر تقلیل داده‌اند و طوری وانمود کرده‌اند که چون قرار بوده شرکت گل گهر پول بدهد پس سیرجان میزبان شده‌است. بهتر است ایشان بدانند به جز شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شهرداری و شورای شهر، پایگاه آموزش شهدای وظیفه نداجا و چند سازمان و نهاد دیگر هم از برگزاری جشنواره حمایت مالی و معنوی کردند. و بعد هم اینکه آیا سیرجان فاقد یک هویت تاریخی و فرهنگی است که بخواهد با پول دادن برای خودش میزبانی جور کند؟ اگر آقای گنجی تاریخ و فرهنگ سیرجان را نمی‌شناسند به خودشان زحمت داده و کمی مطالعه کنند تا بدانند که چه شهری میزبان جشنواره بوده‌است. حتما می‌دانند که سیرجان دیار باستانی پاریزی و صفارزاده و مرتجا و دیگرانی است که برای اهل ادب و فرهنگ نام آشنایند. پس گرفتن میزبانی فقط به مدد پول داشتن نبوده‌است. تازه اگر استدلال آقای گنجی را بپذیریم پس باید بگوییم که مدیران محترم اداره کل ارشاد در بیان دلایل اعطای میزبانی به سیرجان خدای ناکرده صادق نبوده‌اند. زیرا آنان چند روز مانده به برگزاری جشنواره از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فرهنگی اجتماعی سیرجان سخن می‌گفتند!

۴   آقای گنجی توصیه کرده‌اند که اگر قرار است شهرستانی اسپانسر جشنواره شود، بیاید پول را دو دستی تقدیم ایشان و رفقایشان کند تا به مدد آزمون و خطا‌هایشان جشنواره‌ای در خور را در‌‌ همان کرمان بر پا کنند. عجب! یعنی هنرمندان و شاعران و اهالی فرهنگ ساکن شهرستان‌ها و از جمله شهرستان سیرجان اینقدر ناتوان هستند که دیگران بخواهند چنین جشنواره‌هایی را برگزار کنند؟

۵   نمی دانم نگرانی جناب گنجی و رفقایشان که در روز اختتامیه و بعد از آن دایم در حال تشکر از یکدیگر هستند، ناشی از چیست؟ ما که به چشم دیدیم چگونه عده‌ای با سفارش این و آن از کرمان آمدند و هر کدام گوشه‌ای از کار را در اختیار گرفتند. دوستان طوری عمل کردند که از طراحی دکور تا عکاسی و انتخاب مجری و نوشتن فهرست برنامه‌ی اختتامیه و افتتاحیه و کارگردانی برنامه ها و… در اختیار خودشان بود؛ پس دیگر ناراحتی‌شان از چیست؟ هرچند کوشش برای جشنواره‌ای که نام حضرت امام رضا بر آن است موجب افتخار ماست اما بهتر است جناب گنجی و رفقایشان بدانند که دست کم جوانان فعال سیرجانی از رفتار انحصار طلبانه و از بالا به پایین برخی کرمانی‌های عزیز – از جمله ایشان – دل خوشی ندارند.

۶  در پایان به اطلاع ایشان می‌رسانم که نتایج آنالیز فرم‌های نظرسنجی جشنواره نشان می‌دهد که شاعران در آیتم‌های مختلف رضایت نسبی خود را از جشنواره اعلام کرده‌اند که در زمینه‌ی آیتم میزبانی و پذیرایی از میهمانان شاخص کاملا رضایت بخشی را نشان می‌دهد. به زودی نتایج نظرسنجی‌ها همراه با مستندات آن به مسوولان هم ارایه می‌شود.

۷  ضمن عرض خسته نباشید و تشکر از مسوولان محترم ارشاد استان که به شهرستان سیرجان اعتماد کردند، امیدواریم مسوولان محترم به اعضای دبیرخانه تذکر لازم را بدهند که فقط در حوزه‌ی اختیارات و تخصص خودشان اظهار نظر
کنند.