نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

بازار آزاد آب شاه کلید بحران آب کرمان

گروه اقتصاد- نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در کنفرانس خبری خود در پاسخ به استقامت که از افزایش حق انتفاع از معادن آهن  و توقف طرح‌های توسعه‌ی معدنی در نتیجه آن می پرسید، گفت: برای عدم تصویب این طرح در مجلس تلاش کردیم. اما فضای صحن به گونه‌ای بود که تصویب شد. باید قانون معادن اصلاح شود .

محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به سوال دیگر استقامت مبنی بر این‌که به عنوان نماینده برای آب استان  و طرح‌های انتقال آب چه کرده‌اید، افزود: در بحث آب باید اقدامات فرادولتی صورت گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی  به طرح انتقال آب از خلیج فارس اشاره  و اذعان کرد: براساس آخرین گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است، هر متر مکعب آب ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.

پورابراهیمی که در بخش اول صحبت‌های خود بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره و تاکید کرده بود، در برابر این سوال قرار گرفت که با انرژی به قیمت بین المللی آیا پمپاژ آب تا ارتفاعات ۲هزارو ۸۰۰ متری توجیه اقتصادی دارد، و او پاسخ گفت: سوال خوبی است اما خود سرمایه‌گذاران باید پاسخ بدهند.

او با بیان این که باید برای آب کار ویژه‌ای انجام داد، خاطر نشان کرد: بازار آزاد آب راهگشا و شاه‌کلید مقوله آب است و باید یک مطالبه‌ی ملی شود.

پورابراهیمی ادامه داد: باید بخش خصوصی در پروژه های تامین آب شرب سرمایه گذاری کند.

او با تاکید بر این که هزینه صرفه جویی بسیار کم‌تر از هزینه‌ی طرح های انتقال آب است، تصریح کرد: باید برای کشاورزی تصمیم بگییم.

او در پاسخ به خبرنگاری که از تدوین سند توسعه استان می‌پرسید، گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده، و این رویکرد وجود داشته و سند آمایش تهیه شده است. اما برای اجرایی شدن لازم است متناسب با رویکرد مدیریت فعلی استان تغییر کند. چرا که استاندار اعلام کرده است که باید این برنامه‌ها عملیاتی تهیه شوند.

 

نقشی نداشتم

پورابراهیمی در پاسخ به خبرنگاری که از نقش او در شکل‌گیری شرکت پسته ایرانیان، کشت و صنعت جنوب و شرکت توسعه و آبادانی استان و فرجام آن سرمایه‌ها می‌پرسید، مدعی شد: من نقشی نداشتم. در استانداری از همه‌ی بنگاه‌ها حمایت می‌شد. از این سه شرکت هم مثل هر بنگاه دیگری حمایت می شد. وگرنه ما نه در انتخاب مدیرعامل نقش داشتیم و نه سهام داشتیم.

او ادامه داد: شرکت توسعه و آبادانی چند طرح اقتصادی دنبال کرده است که مهم‌ترینش جهان فولاد در سیرجان است. شرکت پسته ایرانیان هم بدهی به مردم ندارد و همه‌ی بدهی اش به یک بانک بوده که تسویه شده است. بر خلاف تعاونی پسته که سال‌ها به مردم بدهکار بود.

او ادامه داد: ما بسترسازی برای کار اقتصادی کردیم، هیات مدیره‌شان باید جواب بدهد. ضمن آن که الان مشکلی ندارند و نرخ بازده‌شان مثل سایر بنگاه های استان است.

پورابراهیمی افزود: در زمان‌های قبل مجوز چند چاه را به گروهی از افراد داده بودند . اما آبش هدر می‌رفت. قراردادی با شرکت توسعه و آبادانی استان برای بهره‌وردی از این آب بسته شد. اما عملکردشان هم باید از صاحبان مجمع پرسید.

 

باید اصل تفکیک قوا را رعایت کنیم

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از دخالت نمایندگان استان در انتصابات می‌پرسید، گفت: ما باید اصل تفکیک قوا را رعایت کنیم. در غیر این صورت استان ضرر می‌کند. دولت باید برای عملکردش پاسخگو باشد. اگر در انتصابات دخالت کنیم، نمی‌توانیم نظارت و پرسش کنیم. اما این دلیل نمی شود که نظر هم ندهیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: پیشنهاد فرد، پیگیری و انتصاب به عهده نمایندگان نیست، اما نظر می‌دهیم. یعنی وزیر باید مدیرش را خودش انتخاب کند، اگر از نمایندگان نظر خواست، ما نظر می‌دهیم.

او در خصوص حاشیه‌های انتخاب مدیرکل ارشاد دراستان هم گفت: شکل انجام کار خوب نبود. نباید ما نمایندگان دخالت کنیم.

پورابراهیمی این را هم اضافه کرد: وزارت اطلاعات گزینه‌ی مطرح شده را تایید کرده بود، اما اداره کل اطلاعات  کرمان نظرش چیز دیگری بود. ما قایل به اجرای قانون هستیم. این را هم فراموش نکنیم ممکن است یک نفر صلاحیت یک کار را نداشته باشد اما صلاحیت کار دیگری را داشته باشد. از این موارد کم نداشته‌ایم.

او در پاسخ به خبرنگاری که از طرح‌های پتروشیمی استان می پرسید، خاطر نشان کرد:  قبل از سال ۸۴ درخواستی در خصوص راه اندازی مجموعه پتروشیمی در استان کرمان داده شده بود. شرکتی ثبت و مکاتباتی صورت گرفته بود. زمانی که بنده معاون استاندار بودم در دولت نهم پیگیری هایی انجام شد . جلسه ای با حضور معاونین استاندارهای یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان در کرمان برگزار شد  که مصوب شد  خط پتروشیمی جنوب شرق احداث شود.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: احداث ۴ مجتمع پتروشیمی؛ ۲ واحد پلی اتیلن و ۲ واحد pvc در استان کرمان در شهرستان های جیرفت ، بم ، بردسیر و بافت  در سال ۸۶ مصوبه دولت شد که آن روز حدود ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز بود.

پورابراهیمی با بیان این‌که عده‌ای چون فکر می‌کردند طرح به نام من ثبت می‌شود با آن مخالفت کردند و گفتند توجیه اقتصادی ندارد، خاطر نشان کرد:  من در گفت‌وگو با نشریه “استقامت” که این طرح ها را پیگیر می‌کرد، به صراحت گفتم که به استان خیانت شد.  او به دیدار اخیر استاندار  و محمدمهدی زاهدی دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: وزیر به صراحت گفت: برای کل استان مذاکره شد نه شخص خاص. یعنی وزیر گفته چون آن مصوبات عملیاتی نشد، حالا به جایش این طرح پتروشیمی در استان اجرا شود. اما متاسفانه شکل انعکاس این خبر منطقی نبود.  پورابراهیمی در خصوص اظهار نظر مدیرعامل شرکت مس در خصوص مازاد نیروی انسانی  در این شرکت هم گفت: فضای سرمایه‌گذاری مس قابل توسعه است. باطله برداری‌های جدید صورت بگیرد. انتظارمان این است که شفاف توضیح دهند برنامه‌ی توسعه‌شان چیست؟