یادداشت تحلیلی؛ علی موذنی

مس دنیا به امید بهبود وضعیت چین

این روزها صنعت مس دنیا منتظر بهبودی حال اقتصاد چین است؛ اقتصادی که پس از رکود ۲۰۰۸ با اتخاذ تصمیمات درست و صحیح، پیشتاز بالا نگه داشتن رشد اقتصادی ۷ درصدی بود.

علی موذنی در مس پرس می‌نویسد: اما این روزها با انتشار داده‌های نامطلوب اقتصادی در چین و در پی آن تضعیف فضای روانی بازار قیمت مس با ۵۷/. کاهش به ۵۲۴۰ دلار بر تن رسیده است که با در پیش گرفتن روند نزولی  ۹ آبان به ۵۱۱۶ دلاررسید. داده‌های منتشر شده، خبر از این حقیقت می‌دهند که اقتصاد چین طی سه ماهه‌ی سوم سال جاری، با کم‌ترین سرعت خود از سال ۲۰۰۹ در حال رشد بوده است.

حال پرسش این است که آیا دولت چین خواهد توانست با اتخاذ سیاست‌های درست به سان سال ۲۰۰۸ از این بحران گذر کند و با روشن نگاه داشتن مشعل زیر ساخت‌های اقتصادی و صنعتی مانع از پایین آمدن تقاضای مس اژدهای زرد شود؟

موسسه Barclays در این خصوص، اعتقاد دارد که با وجود اقدامات سیاسی منقطع اخیر در چین، دولت این کشور اتخاذ سیاست‌های اصلاحاتی بیش‌تر را هم‌چنان در دستور کار خود می‌گذارد. به باور این موسسه مالی، استراتژی دولت چین، موجب بهبود مصرف و ثبات سرمایه‌گذاری در این کشور خواهد شد؛ هم‌چنین از صادرات حمایت خواهد کرد و تحقق رشد مورد هدف در چین را امکان پذیر خواهد ساخت.

اخیرا هم موسسه IWCC، اعلام کرده است که تقاضای واقعی مس در چین طی سال جاری به احتمال زیاد به ۰۵/۱۰ میلیون تن می‌رسد که رشد ۱/۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

این موسسه، در بررسی‌های خود به این تحلیل رسیده است که کشور چین در سال آینده با ریسک‌های نامطلوبی از سمت صنایعی شامل اتومبیل، ساخت‌وساز و صادرات رو به رو خواهد شد و به همین خاطر امکان رشد بالقوه‌ای به دلیل کاهش فشارهای جانشینی و افزایش مخارج در فعالیت‌های زیرساختی به وجود خواهد آمد. در نتیجه موسسه مذکور پیش‌بینی می‌کند که تقاضای واقعی مس در کشور چین طی سال آتی با نرخ ۳/۳ درصدی افزایش یابد.

افزون بر این IWCC در خصوص تقاضای جهانی مس، انتظار دارد که تقاضای جهانی با رشدی ۴/۲ درصدی به ۷/۲۲ میلیون تن طی سال ۲۰۱۶ دست یابد. از نظر این موسسه در نظر گرفتن تغییرات تقاضا در سایر کشورها که شامل افت سفارش‌ها در ژاپن و بهبود تقاضا در ایالت متحده و اروپا است، این رشد را به وجود خواهد آورد.

این موسسه پیش‌بینی می‌کند که تولید مس تصفیه‌ شده در سال آتی، با افزایشی ۸/۱ درصدی نسبت به سال گذشته به سطح ۱۳/۲۲ میلیون تن برسد. موسسه IWCC باور دارد که بازار مس طی سال جاری تا حد زیادی در تعادل خواهد بود و در سال آینده ممکن است کسری در حدود ۱۴۰ هزار تن به وقوع بپیوندد.

در مجموع باید گفت، درست است که اکنون نگاه‌های بدبینانه‌ای در خصوص آینده‌ی قیمت مس به خاطر کندی رشد اقتصادی چین که در حال حاضر مصرف نیمی از کل تولید دنیا را دارا است وجود دارد و پیش‌بینی‌های موجود در این خصوص باعث شده برخی تحلیل‌گران انتظار افزایش قیمت‌ها را در شرایط فعلی نداشته باشند، ولی نباید فراموش کرد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و سردمداران آن در زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ با اتخاذ سیاست‌های عملی و واقع‌گرایانه و تمرکز بر بالا بردن مصرف داخلی، رشد اقتصادی خود را بالای هفت درصد نگاه داشتند.

بنابراین و با تکیه بر نگاه خوش‌بینانه می‌توان انتظار داشت که چین با در پیش گرفتن سیاست‌های حمایتی از صادرات و مصرف داخلی، مشعل زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی خود را روشن نگاه دارد و به این ترتیب مانع از کاهش مصرف مس در قلمرو امپراتوری اقتصادی چین
شود.