اولین جلسه شورای اداری استان کرمان در سال جدید برگزار شد

تشریح برنامههای ۱۴ گانه دولت در کرمان

رزمحسینی: استان با پول دولتی سرفراز نمیشود! 

اسما پورزنگی‌آبادی:

اولین جلسه‌ی شورای اداری استان کرمان در سال جدید با انتقاد امام جمعه از توجیه کم‌کاری‌ها توسط برخی از مدیران شروع شد و با ارایه‌ی برنامه‌های مدیر ارشد استان برای سال پیش‌رو و گلایه‌ نماینده‌های مجلس از کمبودهای شهرستان‌هایشان ادامه و، پایان یافت.

در این جلسه، آیت‌الله سید یحیی جعفری، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در ابتدا یاد روان‌شاد باستانی‌پاریزی را گرامی داشت. او سپس با خواندن حدیثی از امام علی (ع)، منشا تمام خیرات و برکات عالم را عقلانیت دانست و ریشه‌ی تمام جنایات و بدی‌هایی که در دنیا به وقوع می‌پیوندد را بی‌عقلی خواند. وی با بیان این‌که اگر همه‌ی ما عاقلانه عمل می‌کردیم، یک‌نفر هم در سطح کشور در تصادفات نباید کشته می‌شد، گفت: مسوولین امر می‌گویند امسال در مقایسه با سال گذشته، تلفات تصادفات کم‌تر بود؛ ما خیلی هنر کنیم این چنین نتیجه‌ای حاصل می شود.  باز هم صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آیت‌ا… جعفری با بیان این‌که هر معلولی علتی دارد؛ این سوال را مطرح کرد که، چرا عده‌ای جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند؟. وی سپس اظهار کرد: چون به قانون عمل نشده است.

امام جمعه کرمان در ادامه، با اشاره به شروع سال جدید، مواردی را به عنوان اولویت به مدیران متذکر شد. وی، بر رعایت نظم و انضباط برای همه‌ی قشرها به ویژه مدیران دولتی تاکید و بیان کرد: در ساعاتی که مشخص است،؛ مدیران، اگر عذری نباشد، باید در سر کار حاضر باشند و جواب مردم را چه مثبت و چه منفی، به خوبی بدهد. نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان همچنین گفت: یکی از ایراداتی که مردم به مسوولین دارند، مساله نظارت بر امور است. چه ارگانی چه نهادی باید بر انواع مسایل نظارت کند؟ مردم به ویژه در ایام عید بسیاری چیزها را می‌خرند؛ حرف مردم این است که نظارت نیست. دو مغازه کنار هم، قیمت‌های جنس‌هایشان متفاوت است. برای یک‌بار هم که شده، مسوولین امر باید تصمیم اساسی و همه‌جانبه و جدی اتخاذ کنند برای حل این‌گونه مشکلات. تا کی ما می‌توانیم سر مردم را گرم کرده و کارها را توجیه کنیم؟

وی با بیان این‌که ممکن است در راس همه‌ی این مسایل جناب استاندار باشد که حتما هم این‌گونه است، گفت: ممکن است خود من هم مسوول باشم در حد کاری که بر عهده‌ی من است. امام جمعه کرمان اذعان کرد: مردم شاکی هستند و ما جواب قانع‌کننده‌ای نداشتیم به آنها بدهیم. خودتان باید جواب بدهید.

وی افزود: اگر ما ملت و مردم را خدای نکرده یک روزی از دست بدهیم، کار ما تمام است. دارید می‌بینید چه‌قدر دشمنی علیه نظام صورت می‌گیرد. دیدید پارلمان اروپا چه مزخرفاتی را علیه ایران مطرح کرد؛ همان چیزهایی که رهبری پیش‌بینی می‌کردند و می‌گفتند که مساله هسته‌ای حل بشود، مسایل دیگری را بهانه می‌کنند، کما اینکه الان حقوق بشر را عنوان کرده‌اند.

آیت‌ا… جعفری ادامه داد: این‌ها حرف‌هایی می‌زنند که آدم شرم می‌کند آن را به زبان بیاورد. می‌گویند در ایران آزادی نیست چون هم‌جنس‌بازی ممنوع است. وی تصریح کرد: اینها با اسلام و جمهوری اسلامی دشمنی دارند و هر چه که مطرح می‌کنند بهانه‌جویی است.

وی با بیان اینکه رهبری نظام، عاقل و فرزانه و، ملت، متحد هستند، اظهار کرد: تاکنون جواب این‌ها داده شده بعد از این هم داده می‌شود.

در ادامه، علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان، ضمن گرامیداشت یاد استاد باستانی‌پاریزی، وی را عالم تاریخ کرمان و ایران خواند و، از برگزاری مراسم یادبودی برای ایشان، طی پنج‌شنبه جاری در مسجد جامع شهر کرمان خبر داد.

وی سپس به مروری بر آنچه که طی چند ماه فعالیت دولت تدبیر و امید در کشور و استان رخ داده است پرداخت. آرامش سیاسی، وحدت قوا، کاهش تورم، امیدواری در جامعه و رشد اقتصادی؛ از جمله این موارد بود.

اولویت اول استان، آب است

رزم‌حسینی به بارندگی‌های چند ماه اخیر در کرمان هم اشاره و بیان کرد: سال خوب و پر آبی بود؛ ما با ثبت ۱۳۴ میلی‌متر بارش در استان، شاهد افزایش ۵۶ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. کما این‌که نسبت به میانگین ۲۰ ساله گذشته هم، ۲۷ درصد رشد داشتیم. مخازن سدی ما امسال بی‌سابقه افزایش یافته است حدود ۵۵ درصد. از ۱۹۱ میلیون مترمکعب، آب چهار سد استان به ۳۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر ارشد استان کرمان در ادامه؛ در ۱۴ بند، برنامه‌هایی که برای امسالِ استان دارد، را تشریح کرد. وی با بیان این‌که پروژه‌های سال گذشته را پیگیری می‌کنیم، افزود: اولین مساله، آب است. در جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم، مقرر شد تکلیف آب کرمان در اردیبهشت امسال حل شود؛ البته بخشی از مشکلات! در شورای عالی آب تکلیف می‌شود که ۱۸۳ میلیون مترمکعب انتقال حوزه به حوزه برای تامین آب شرب صورت بگیرد که این شورا، در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

متولی کویر مشخص میشود

در ادامه، رزم‌حسینی می‌خواست گردشگری را به عنوان اولویت دوم خود در سال جاری مطرح کند که پیش از آن، به حادثه‌ای که اخیرا در کویر اتفاق افتاد و در راستای آن، یک نفر گردشگر جان باخت، اشاره و اظهار کرد:  این اتفاقی که در کویر افتاد؛ ربطی به کرمان نداشت. اینها از خراسان آمده بودند. وی گفت: ما طی امسال، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه کویر را راه‌اندازی کرده و متولی کویر را مشخص و، جذب گردشگر در مسیر کویر را به عنوان یک پروژه اصلی دنبال می‌کنیم.

وی از احیای باغات تاریخی از جمله باغ فتح‌آباد نیز خبر داد و اظهار کرد: بحث حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را با توجه به پیش‌بینی ۶۷ میلیون تن جابه‌جایی مواد، به طور جدی دنبال خواهیم کرد. مجوز پروژه‌ی برق برای تامین انرژی صنعت را هم  گرفته ایم. وی همچنین با اشاره به توجه‌ی ویژه به بافت فرسوده در همه‌ی شهرهای استان، بیان کرد: بحث حاشیه‌نشینی کرمان  هم معضلی جدی است که به ما به ارث رسیده است و باید ساماندهی و بعد هم از گسترش آن، جلوگیری کنیم.

چابکسازی سیستم اداری در دستور کار استانداری

مقام عالی دولت در استان کرمان همچنین، اصلاح ساختار اداری استانداری و فرمانداری‌ها و همه‌ی ادارات دولتی را یکی از برنامه‌های خود طی سال جاری دانست و گفت: چابک‌سازی سیستم اداری را دنبال می‌کنیم. برخی‌ها به من می‌گویند تو از سیستم اداری چابک‌تر هستی! من می‌گویم کل سیستم اداری باید این‌گونه باشد!

وی افزود: بحث پتروشیمی فجر کرمان که در آستانه‌ی ثبت شرکت است به طور جدی پیگیری می‌شود کما این‌که توسعه‌ی فرش و صنایع‌دستی را هم مدنظر داریم؛ در صنعت فرش با ۱۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود در صورتی که  در سایر صنایع حداقل ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه لازم است.

رزم‌حسینی ادامه داد: برای اینکه جوانان ما در بخش غیردولتی مشغول شوند باید کارگاه‌های کارآفرینی و آموزش کسب و کار را راه‌اندازی کنیم که، می‌کنیم. ما می‌گوییم اگر در کوتاه مدت نمی‌توانیم شغل راه بیاندازیم، آموزش که می‌توانیم بدهیم و این را در برنامه‌های امسال داریم.

وی ابراز کرد: جلسات مثلث توسعه را به طور جدی دنبال می‌کنیم. این مثلث توسعه، یک ایده است. نظرات‌تان را بدهید تا کامل بشود. ما این را عملیاتی می‌کنیم. اگر مثلث توسعه اجرایی شود، بخشی از مشکلات را حل می‌کند. من تاکید دارم ائمه محترم جمعه و، روحانیت معظم بر این مثلث نظارت کرده و، در امر توسعه، پشتوانه‌ی روحی و معنوی ما باشند.

انتخاب فرماندههای دولتی برای پیگیری پروژهها

وی با اشاره به این مطلب که معادن، به جای پیشرفت، مانع توسعه‌ی استان شده است، اظهار کرد: امسال موانع دولتی در مسیر توسعه صنعت و معدن استان را باید مرتفع کنیم؛ بدنه‌ی دولت که ما خودمان هم جزو آن هستیم، سنگینی می‌کند برای امر توسعه که؛ باید سبک شود. استاندار کرمان با تاکید بر این‌که در امر توسعه، مانع‌تراشی و مانع‌گذاری نکنیم، گفت: دولت همچنین امسال توجه جدی به امر سلامت دارد که در این زمینه، در کرمان نیز اقداماتی را در راستای سیاست‌های دولت و با تامین اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها انجام خواهیم داد.

رزم‌حسینی در ادامه، با بیان این جمله که از حاج آقا جعفری، که همیشه تاکید دارند سخن خود را کوتاه کنیم، اجازه می‌خواهم تا مطالبم را به طور مفصل‌تری ارایه دهم، به توضیحات خود ادامه داده و، اظهار کرد: برای ۱۴ موردی که در پیش داریم راهی به ذهنم نرسید جز اینکه از هر اداره‌ای یک مسوول تعیین کنیم تا مورد به مورد  مسایل را پیگیری کنند. این‌گونه نمی‌شود که شورای اداری بگذاریم، مصوبه‌ای باشد و اجرا نشود یا این‌که اصلا نباشد. فرمانده‌ای می‌گذاریم پروژه پروژه کار را پیش برده و موانع را شناسایی کند تا آن را رفع کنیم.

استاندار کرمان افزود: برای اجرایی کردن کارها، باید پیگیری و پشتکار داشت. مدیریت جهادی، مدیریت دولتی نیست. ما فکر می‌کنیم مدیر کل بودن یا استانداری، شغل است در صورتی که این، یک وظیفه شرعی است. من وظیفه‌‌ی شرعی دارم برای توسعه و آبادانی استان. خدا وکیلی وقت بگذارید. بعضی‌ها فکر می‌کنند شعار می‌دهیم. این‌ها شعار نیست چه بسا این که، شعار خوب هم که بد نیست. ما داریم وقت می‌گذاریم باید همه همت کنیم؛ مدیریت جهادی، مدیریت دولتی نیست.

کار فرهنگی، عزاداری و برگزاری نمایشگاه نیست

وی به نام‌گذاری امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ و عزم ملی و مدیریت جهادی نیز اشاره و بیان کرد: ما نباید به انحراف برویم. نباید بحث فرهنگ را ببرند به مراسم عزاداری و نمایشگاه و اقداماتی از این دست. به نظر، من نگاه فرهنگی به اقتصاد باید عوض شود.

مقام عالی دولت در استان کرمان افزود: من مطالعه کردم و می‌دانم که نگاه فرهنگی به اقتصاد زیربناست؛ نگاهمان را نسبت به کار، باید عوض کنیم. ما عقب افتاده نگه داشته شده‌ایم. باید نگاه فرهنگی نسبت به بهره‌وری داشته باشیم. بهره‌وری نداریم. سازمان آمار می‌گوید که؛ بهره‌وری دستگاه‌های دولتی ما نیم‌ساعت در روز است. این عدد را با بهره وری ژاپن مقایسه کنید!

وی ادامه داد: نگاه فرهنگی این نیست که دم و دستگاهی درست کرده و باری بر دوش دولت بگذاریم؛ اگر یک فرد شاغل باشد، منزلت فرهنگی و اجتماعی دارد. باید به دنبال توسعه‌ی اقتصادی باشیم. امسال را که مقام معظم رهبری به این عنوان نام‌گذاری کرده‌اند باید جدی بگیریم.

رزم‌حسینی با بیان این مطلب که، مدیریت جهادی یعنی همان‌گونه جهاد نظامی داشتیم، جهاد اقتصادی هم داشته باشیم، با طرح این سوال که؛ آیا در جنگ، مثل مدیران دولتی کار می‌کردند؟ به ادامه‌ی صحبت‌های خود پرداخت. وی خطاب به مدیران استان تاکید کرد: تا آنجا که برایتان امکان دارد کار مردم را راه بیاندازید.

مخالف دولت نیستم، مخالف سیستم بیمار دولتیام

استاندار کرمان سپس گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دولتی نیست. اقتصاد مردمی است. دولت فقط مسوول برنامه‌ریزی و بسترسازی است. این رویکرد،کلیدی است که؛ قفل عدم توسعه استان را باز می‌کند. مگر ما نگفتیم فرش قرمز جلوی سرمایه‌گذاران می‌اندازیم؟ یعنی همین اقتصاد مردمی!

وی اظهار کرد: دولت! پایت را از اقتصاد بکش بیرون! دولت معادن را در اسارت خود گرفته است. من به وزیر کشور گفتم که وقتی تنه به تنه دولت می‌زنم ناراحت نشود. این توصیه رهبری است که اقتصاد مردمی شود. من اگر بخواهم مسایل را باز کنم می‌گویند مخالف دولت هستی! من مخالف سیستم بیمار دولتی هستم. در دولت گذشته سیستم اداری ما سه برابر سنگین شده؛ چرا استانداری با ۳۵۰ نفر نیرو تبدیل به یکهزار و ۵۰۰ نفر شده است؟

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های سنگینی در استان داریم. در روز معارفه گفتم کرمان می‌تواند خودگردان باشد. من شعار ندادم. معادن را آزاد کنند ما خودگردان می‌شویم. درآمد میراث را به خودمان بدهند، ما استان را اداره می‌کنیم. استاندار کرمان با بیان این‌که باید مسایل را ریشه‌ای حل کنیم، گفت: تا این‌گونه نشود ده تا دولت دیگر را تجربه می‌کنیم و این روند عدم توسعه ادامه خواهد یافت. پایه‌های عدم توسعه گذاشته شده که رشد نکنیم. آب و خاک و زمین و هوا داریم اما فقیریم. کجای دنیا این‌گونه است؟ بارندگی اخیر، چندین میلیارد برای ما می‌ارزد. خداوند  میلیون‌ها مترمکعب مجانی بدون یک ریال ظرف چند ماه داده معلوم است که از رحمت خدا به دور هستیم با استفاده بی‌رویه از کشاورزی و بی‌توجهی به این مواهب. رزم‌حسینی تصریح کرد: ما باید دنبال اقتصاد مردمی باشیم. هر کس از دولتی‌ها مشکلی داشت بیاید سراغ من. چرا بعضی‌ها مانع‌تراشی می‌کنند؟ معلوم است که با مانع‌تراشی، سرمایه‌گذار نمی‌آید.

بلندگوی سرمایهگذاران برای رفع موانع دولتی هستم

مقام عالی دولت در استان کرمان ادامه داد: من در خدمت شما هستم؛ من بلندگوی سرمایه‌گذاران غیردولتی برای مبارزه با موانع دولتی بر سر راه توسعه هستم. من اگر فردا بگویند در  این مسوولیت نباش، خدا را هم شکر می‌کنم. اما تا هستم، استانداری را نه پست دولتی، که وظیفه شرعی می‌دانم.

 وی بیان کرد: اواخر سال گذشته، با دکتر جهانگیری رفتیم بازدید از بیمارستان باهنر؛ گفتند ۴۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ی توسعه‌ی بیمارستان نیاز است. سالی هم دو میلیارد تومان اختصاص دولتی دارد. یعنی ۲۰ سال طول می کشد تا این پروژه تمام شود! رزم‌حسینی با بیان این‌که شما نمی‌توانید با پول دولتی استان را سرفراز کنید، گفت: چهار هزار و ۲۰۰  پروژه در استان هست کی می‌خواهد آن را تمام کند؟ راه را باید آسان و یک شاهراه برای سرمایه‌گذاران باید باز کنیم. باید التماس کنیم سرمایه‌گذاران بیایند.

چرا وزیر باید مدیر استان را انتخاب کند؟

وی اضافه کرد: در حال حاضر، نمایندگان استان، همدل هستند اگرچه هم جناح نیستند؛ این فرصت خوبی است تا برای توسعه‌ی استان کرمان اقدام کنیم. مهم این نیست که مثلث توسعه به نام من است یا نیست من به دنبال شهرت نیستم. اگر این طرح مثلث توسعه، درست است به آن عمل کنید.

مدیر ارشد استان کرمان همچنین گفت: من با این صراحت با وزرا حرف می‌زنم؛ وزیری که سالی یک بار به کرمان می‌آید چرا مدیر کل را او انتخاب می‌کند؟ این را به خانم ابتکار و دیگران هم گفتم و می‌گویم.

وی همچنین به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره و بیان کرد: مردم از دریافت یارانه انصراف نخواهند داد. باید بگوییم بیایند پولشان را سپرده کنند. دیروز جلسه‌ای با رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا داشتیم. به ایشان گفته‌ایم تا بیایند با ایجاد یک صندوق، پول یارانه را برای فرزندان‌شان سرمایه‌گذاری کنند. بازاریان و اقشار دیگر هم باید این کار را انجام دهند.

درآمد بالا شهر نباید پایین شهر خرج شود!

رزم‌حسینی همچنین گفت: چون دولت از مردم مالیات می‌گیرد، باید نوکر مردم باشد. کسی که امروز مالیات می‌دهد، فردا باید ببیند جلو خانه‌ی خودش آسفالت شده است. من به شهردار گفته‌ام که عوارضی را که محله شهر و شاه عادل و …می‌دهند چه قدر است؟ آیا آن قدری عوارض می دهند برایشان خدمت می کنید؟ وی تصریح کرد: شهر باید براساس درآمد واقعی خود اداره شود؛ دلیلی ندارد درآمد بالاشهر را بیاورند پایین شهر خرج کنند!

وی مجدد به استفاده‌ی مدیران از فرصت مسوولیتی که برعهده دارند تاکید و بیان کرد: شغلی که دارید فکر نکنید پست است. نام نیک و اثر ماندگار از خودتان بگذارید. هر مدیری عوض شده که هیچ، هرکس نشده کارش را ادامه بدهد. مدیر ارشد استان کرمان افزود: باید امروز پیمان ببندید برای توسعه‌ی استان. اگر یهودی هم هست او را بیاورید در کرمان سرمایه‌گذاری کند و بیاید فقری را از جامعه مسلمان رفع کند؛ حاج آقا جعفری! هر جا غیرشرعی صحبت می‌کنم به من تذکر بدهید.

دکّان بیتاثیر فرهنگی برای تحقق شعار سال راه نیفتد!

رزم‌حسینی در پایان صحبت‌های خود، بار دیگر به دغدغه‌ی جدی خود برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: نگاه فرهنگی به اقتصاد یعنی راستگو باشیم. دروغ به مردم نگوییم و، وعده بی خود به مردم ندهیم. وی تصریح کرد: نباید دکان و دستگاه بی تاثیر فرهنگی راه بیفتد؛ حاج آقاجعفری و ائمه محترم جمعه! خواهش می‌کنم شما نظارت کنید تا این اتفاقات نیفتد. مدیر ارشد استان کرمان گفت: دولت و به ویژه دکتر روحانی به جد دنبال اقتصاد مقاومتی است. من ایشان را می‌شناسم. دکتر روحانی یک ولایتمدار واقعی است. تظاهر نمی‌کند. راستگوست. تا الان هم با عقلانیت عمل کرده است. وی با بیان این‌که بر بازرسی مردمی تاکید کرده و اعتقادی به بازرس دولتی ندارم، ادامه‌ی جلسه‌ی شورای اداری را به نمایندگان مجلس سپرد.

نماینده کرمان و راور در خانه ملت عنوان کرد

کمک نکردن به دولت خیانت است

محمد جواد زاهدی، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در جلسه‌ی شورای اداری، با بیان این‌که رزم‌حسینی رزمنده‌ی دیروز و جهادگر عرصه‌ی اقتصاد امروز است،گفت: بسیاری از برنامه‌های ایشان مورد تایید و حمایت مجمع نمایندگان استان است. وی افزود: ما نمایندگان در مثلث توسعه نقش خود را ایفا خواهیم کرد و با دولت تعامل لازم را خواهیم داشت. زاهدی اما از دولت خواست این تعامل دو طرفه باشد. نماینده کرمان و راور در مجلس، با بیان این‌که در سال گذشته موفقیت‌های خوبی کسب شده است، اظهار کرد: ما برای دولت آرزوی توفیق داریم. هرچند جمع زیادی از نمایندگان از لحاظ تفکر سیاسی با دولت اختلاف دارند اما همه ما کمک مسوولانه می‌کنیم دولت موفق شود چون دولت جمهوری اسلامی ایران است. خیانت است اگر برای موفقیت دولت کمک نکنیم.

وی با بیان این‌که دولت کار سختی در پیش دارد به ویژه در اجرای اقتصاد مقاومتی، گفت: ما به عنوان نمایندگان قول می‌دهیم تعامل خوبی با استاندار و مدیران داشته باشیم و متقابلا این انتظار را از مدیران و استاندار داریم. تعامل دو طرفه باشد و همه دست به دست هم دهیم تا استانی آباد را برای چند سال آینده رقم زده و همه خوشحال باشیم.

نماینده رفسنجان در خانه ملت اذعان کرد:

رفسنجان بیشترین مالیات، کمترین عایدات را دارد

بعد از زاهدی، حسین آذین، نماینده رفسنجان در مجلس، در ابتدا از استاندار کرمان خواست در انتخاب مدیران خود، شایسته‌سالاری را مد نظر قرار دهد.  وی بدون اشاره به جزییات بیش‌تر در این‌باره، با بیان این‌که یکی از معانی اعتدال، شایسته‌سالاری است، اظهار کرد: مدیران باید با نگاه علاج‌جویانه مسایل را پیگیری کنند؛ سوتدبیر و سو مدیریت مشکل اصلی ما در کشور است.

 وی سپس،  به برخی از مشکلات رفسنجان اشاره کرد و گفت: ما در رفسنجان بیش‌ترین مالیات را پرداخت می‌کنیم اما کمترین عایدات را داریم. وی اظهار کرد: نگاه منفی به رفسنجان وجود دارد.مردم می‌گویند ما مثل کریمه از استان کرمان جدا شده و برویم به یزد بپیوندیم! نماینده‌ی مردم رفسنجان در مجلس  افزود: انتقال اردوگاه افاغنه از زمان استانداری آقای رئوفی‌نژاد مطرح شده اما هنوز اجرا نشده است. کیفیت آب ما نامناسب است. من اینها را به که بگویم؟ دو حلقه چاه را رفسنجانی‌ها پول دادند، خریدند؛ دارند در بردسیر می‌دهند به فولاد. ما شمر که نیستیم. آب برای شرب است و در شهرستان به آن نیاز داریم. وی ادامه داد: در شهرستانهای تازه تاسیس مثل انار هنوز وضعیت نیروی انسانی بر زمین است. آذین ابراز کرد: ما هر زمان با استاندار جلسه می‌گذاریم شما می‌گویید شما مس دارید. الان یک‌هزار و ۲۰۰ قلم کالا مصرفی مس است. می شود هزار و ۲۰۰ کارگاه کوچک راه‌اندازی کرد. اینها را عملیاتی کنید. گفتنی است اشاره‌ی آذین برای پیوستن رفسنجان به یزد، مزاح حجت‌الاسلام  عرب‌پور، امام جمعه موقت کرمان را به دنبال داشت که گفت: حالا که آقای حسن‌پور هستند، به جای یزد، می توانید به سیرجان بپیوندید!

نماینده سیرجان و بردسیر در خانه ملت:

استاندار، نمایندهها را خلع سلاح کرد

در ادامه‌ی  اولین جلسه شورای اداری استان کرمان، شهباز حسن پور، نماینده سیرجان و بردسیر صحبت‌هایی را ارایه کرد.

وی اظهار کرد: با فرمایشات جناب استاندار، همه‌ی ما نماینده‌ها خلع سلاح شدیم.

وی گفت: آنچه نماینده‌ها می‌گویند از سر بغض و کینه نیست. از سر دلسوزی برای استان است. ما ده نماینده خدمتگزار در خدمت استاندار هستیم. چون ایشان در خدمت مردم برای کسب رضای خدا هستند. نماینده سیرجان و بردسیر  با بیان این‌که استاندار رویکرد بسیار ارزشمندی دارد، اظهار کرد: ایشان هفته‌ای یک بار با وزرا و مسوولین در تهران جلسه می‌گذارد.

۸۵ درصد بودجه دست وزرا است و تنها ۱۵ درصد آن دست استان. این جلسات کمک خوبی به استان می‌کند. وی با اشاره به سفر دکتر شریعتمداری و نوبخت به شهرستان سیرجان در آیندهای نزدیک، از دعوت استان از دکتر روحانی برای سفر به کرمان نیز خبر داد.

نماینده شهربابک در خانه ملت مطرح کرد

مس زیر سایه فولاد نرود

در ادامه‌ی جلسه‌ی شورای اداری استان کرمان، حسین فتاحی، نماینده شهربابک، با بیان این‌که تا مدیران ما دلسوزی نکنند برای مردم، مشکلات ما حل نمی شود، گفت: یک سال ونیم دویدیم دنبال وزیر، ریش گرو گذاشتیم گفتیم گاز می‌خواهیم. وزیر قبلی دستور داده آقای فلانی، شروع کن. آمد در استان، خاک‌مالی شد رفت. وزیر بعدی را با خواهش و التماس گفتیم. قبول کرد و الان امیدواریم مدیرعامل جدید شرکت گاز،کار را به آخر برساند.

وی افزود: شهر ما آب خوردن ندارد. چقدر دویدیم آب بیاورند. آب نیست. جمعیت شهر ما رسیده به هزار نفر. مردم دارند می روند یزد! برای این، باید فکری بشود. فتاحی با بیان این‌که در واگذاری اعتبارات و مسوولیت‌ها تبعیض است، صراحتا اعلام کرد: شهربابک یک مدیر در استان ندارد. معاون رییس جمهور و وزیر می رود در شهرستانی؛ پول می‌گذارد برای احداث بیمارستان، مردم به ما می خندندکه وزیر پول برای بیمارستان فلان جا داد شما یک آی.سی.یو نتوانستید راه بیاندازید. نماینده شهربابک در مجلس بیان کرد: با یک امضا ۶۰۰ نفر می‌توانند مشغول شوند. ما سه تا معدن داریم. نمی دانیم متولی صنعت ما کیست؟ متولی معدن ما کیست؟ وی با طرح این سوال که؛ خانه‌ای که سه نفر بیکار دارد می‌خواهید انقلابی و دیندار و طرفدار دولت باشد؟ گفت: همه فشار را در استان گذاشتیم روی فولاد؛ مس را می خواهید چه کار کنید؟ نماینده شهربابک در خانه ملت اضافه کرد: اگر گیرهای دولتی که در ادارات هست حل شود، ۵۰ درصد اشتغال را امسال می‌توانیم حل کنیم. اما هر چه تلاش می کنیم نمی‌شود.

گاهی می‌خواهیم به خاطر این وضعیت، بنشینیم گریه کنیم. فتاحی همچنین با بیان این‌که من خودم را شاگرد استاندار می دانم، ایشان در جنگ فرمانده ما بود، اظهار کرد: ایشان باید مدیرانی انتخاب کند که پاچه شان را وربمالند و دنبال کار مردم برود. نگاه جناحی نکند. ما همه چیز داریم فقط همت نداریم. در همین حال، رزم‌حسینی در پاسخ به فتاحی اذعان کرد: برخی معادن ما در اختیار دولت یا شرکت ملی مس است مدیر عامل مس باید درباره‌ی آن توضیح بدهد. نکتهای که گفتند، درست است در مورد خریدهایی که گفتند، ما هفته دوم حضور در استانداری، نامه دادیم که مس و گل‌گهر، خریدهای خود را از کرمان داشته باشید. ابلاغ کردیم اما این‌که عمل نمی‌کنند بحث دیگری است.

نماینده زرند و کوهبنان در خانه ملت:

از خشکسالی مالی رنج میبریم

حسین امیری، نماینده زرند و کوهبنان نیز در جلسه‌ی شورای اداری استان، بر تامین زیرساخت‌ها در استان و به ویژه در شهرستان‌های زرند و کوهبنان تاکید و اظهار کرد:  بنده نیز از فضای کسب وکار موجود گلایه دارم، برای جذب بخش خصوصی باید این فضا درست شود.

وی افزود: من به دنبال راه‌اندازی خودروسازی در زرند بودم، برای اینکه اسم آن چه باشد، ۲۰ روز سرمایه‌گذار باید صبر می‌کرد. او هم به من تلفن زد و گفت که من نمی‌آیم وقتی برای انتخاب یک اسم، ۲۰ روز باید معطل بشویم  در مورد سایر اقدامات چه تاخیر و تعللی خواهد بود!

وی گفت: باید از پروژه‌هایی که تعریف شده شاخص‌ها مشخص شود تا آمایش سرزمینی استان و هدایت درست منابع را به دنبال داشته باشد.

امیری با تاکید بر این مساله که؛ مدیران برنامه‌های سال ۹۳ خود را اعلام کنند، اظهار کرد: خشکسالی مالی در کشور و استان است. هر جا دست می‌گذاریم هر نامه‌ای را می‌نویسیم بحث مالی را مطرح می‌کنند. وی سپس به ضرورت تامین زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرستان زرند اشاره و بیان کرد:  در استان کرمان، ۷۰ میلیون مواد اولیه باید حمل شود که ۳۰ میلیون تن آن در زرند است. با این شرایط، مسیر دشتخاک تا زرند را یک روز فیلمبرداری کنید ببینید چه مشکلاتی ما داریم. وی ادامه داد: زغالسنگ ما در تولید مشکل دارد؛ تمام زغال کشور نیاز زرند را تامین نمی‌کند. هجدک و باب نیزو و چشمه پودنه تعطیل شده است. امیری با بیان این‌که واگن‌سازی هم در حال تعدیل نیرو است، اظهار کرد: ما نقشه‌ی راه شهرستان زرند را به استاندار محترم ارایه کرده‌ایم. پیشنهاد من این است که؛ کارگروهی در استانداری به ریاست استاندار تشکیل و تک تک پروژه‌ها بیایند بگویند مسایل و مشکلات را. اگر پروژه‌های زرند پیش برود در شمال استان به خصوص زرند و کوهبنان می توانیم کار را پیش ببریم. وی تصریح کرد: کوهبنان در شمالی‌ترین نقطه استان قرار دارد اما از جنوب استان محروم‌تر است. زیرساخت ندارد و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. هر سرمایه‌گذاری می‌آید چون می‌بیند امکانات نیست، حاضر نمی‌شود کاری انجام بدهد. وی اذعان کرد: شهر زرند و شهرهای اطراف آن، چهره‌ی روستا دارد. باید نهضت آسفالت ایجاد شود.

آفرینِ نماینده بافت به مدیران دولت دهم

در ادامه‌ی شورای اداری استان، پس از امیری، علیرضا منظری‌توکلی، نماینده بافت، رابر و ارزوییه در مجلس، با بیان این‌که از طرف مردم این سه شهرستان، از مهندس نجار، استاندار سابق و مهندس رزم‌حسینی، قدردانی می‌کنم، گفت: مجموعه اداری استان کرمان، سال گذشته، با دست خالی خیلی کار کردند. به شما آفرین می‌گویم. حتی پول بنزین برای رفت وآمد نداشتند اما کارها را پیش می‌بردند.

وی افزود: در نوروز؛ استاندار کرمان شب و روز در حال کار کردن بود و بر ستاد تسهیلات سفر استان نظارت می‌کردند.

وی با بیان این‌که بافت و رابر و ارزوییه عقب نگه داشته شده و محروم هستند، گفت:یکی اساسی‌ترین مشکلات ما وضعیت راه‌های شهرستان‌ها است. من دیشب در مجلس عزای پنج نفری بودم که تصادف کردند به دلیل نبود جاده استاندارد. منظری توکلی اظهار کرد: مهندس مقبلی یک مدیر جهادی است اما نیاز به توجه بیش‌تر در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: مردم ما تشنه هستند، آب را باید تامین کرد. سه شهر ما گاز ندارند. پارسال اما مدیران اداراتی که در ارتباط با بخش خصوصی بودند خوب کار کردند.

نماینده بافت و رابر و ارزوییه با اشاره به این مطلب که؛ مدیریت جهادی باید به بدنه‌ی دولت منتقل شود، گفت: در استان، بحث مهارت آموزی را که شروع کردید پسندیده است. در بدنه دستگاه‌ها هم باید این باور ایجاد شود که راه توسعه، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

ثروتمندان دست رد به سینه یارانه نقدی بزنند

در جلسه‌ی شورای اداری، محمد تلکوزاده، معاون برنامه‌ریزی استاندار کرمان توضیحاتی در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها داد. وی ضمن انتقاد از عدم پرداخت یارانه تولید در دولت گذشته، از پرداخت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی یارانه نقدی به کرمانی‌ها طی سال ۹۲ خبر داد و گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی داشتیم. این ۱۹۰ میلیارد با یک‌هزار و ۵۰۰، نسبت یک به هشت دارد. این می‌توانست معضلاتی ایجاد کند که کرد. وی افزود: یارانه بخش تولید هم داده نشد، شرکت‌های آب و برق و گاز باید درآمدی که داشتند بخشی به خودشان برگردد که برنگشت. وی ادامه داد: در فاز دوم دولت بنا دارد که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی با یک شیب بسیار ملایم، بحث را پیگیری کند و درآمدی که با افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود را در تولید و توسعه حمل و نقل عمومی و بهداشت هزینه خواهد کرد. وی اظهار کرد: در حال حاضر، ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی را مردم باید پرداخت کنند که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، این میزان کاهش می‌یابد. وی از پرداخت یارانه نقدی و سبد کالا به دهک‌هایی پایینی جامعه نیز خبر داد و گفت: از ۲۰ فروردین ماه افراد نیازمند بیایند بر اساس کد ملی خود، درخواست دریافت یارانه کنند  و کسانی که نیاز ندارند، با دست رد زدن بر سینه‌ی یارانه‌ی نقدی، به توسعه‌ی کشور کمک کنند. گفتنی است در این جلسه، طی بخشنامه‌ای از سوی مدیر کل حوزه‌ی استانداری، ، دولتی‌ها موظف شدند تا موانع قانونی بر سر راه سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فعالیت خود را به استانداری اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم برای رفع آن صورت بگیرد. در این جلسه، محمد رضا پورابراهیمی، نماینده مجلس نیز با پخش  یک فایل الکترونیکی، توضیحاتی در خصوص وضعیت فضای کسب و کار در استان داد و ضمن اعلام وضعیت نامطلوب استان در این زمینه، ارایه‌ی راهکارهای مدنظر خود را منوط به جلسه‌ای دیگر دانست. بدین ترتیب، اولین جلسه‌ی شورای اداری استان کرمان در سال جدید، به کار خود پایان داد.