رییس اتاق اصناف استان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

بازار فعالیتهای صنفی در استان اشباع است

گروه اقتصاد ـ رییس اتاق اصناف استان کرمان گفت: «بازار فعالیت در واحدهای صنفی در استان اشباع و اکنون ورودی و خروجی به اصناف برابر شده است».

یوسف جعفری ظهر روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی اصناف در پاسخ به استقامت، اظهار کرد: «در سال گذشته چیزی حدود دو هزار واحد صنفی ابطال پرونده کسب داشتیم». وی افزود: «مثلا کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود، کار دولتی برایش وجود ندارد و مجبور است بیاید واحد صنفی ایجاد کند؛ وام می‌گیرد یا با حمایت مالی خانواده وارد بازار می‌شود؛ این افراد معمولا کاربلد نیستند و بعد از مدتی کسب‌وکارشان تعطیل می‌شود».

وی با بیان این‌که ورودی و خروجی ما به اصناف برابر شده است، ادامه داد: «ابطال پروانه‌های کسب به دلیل همین اشباع شدن بازار است؛ در گذشته نظام استاد ـ شاگردی وجود داشت و همین در موفقیت فعالان صنفی موثر بود». جعفری گفت: «متاسفانه قانون دست اتحادیه را بسته است؛ قانون قبلا می‌گفت اگر کسی خواست تراشکار شود باید حرفه تراشکاری را بلد باشد، سابقه کار داشته باشد، گواهی فنی از فنی و ‌حرفه‌ای بگیرد، یا امتحانی از او در اتحادیه گرفته شود. ولی الان قانون می‌گوید من که می‌خواهم تراشکاری بزنم و بلد هم نیستم، اگر یک فرد که تخصص فنی دارد در واحد کسب من حضور داشته باشد کافی است و اتحادیه وظیفه دارد به او جواز بدهد».

وی با بیان این‌که ممکن است این شخص فنی یک روز در آن واحد کسب حضور داشته باشد و یک روز نباشد، اظهار کرد: «در گذشته اما کسانی که واقعا فنی بودند باید وارد بازار می‌شدند اکنون اشکال از قانون است».

رییس اتاق اصناف استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد: «۱۵۰ هکتار زمین در شهرک خضرا برای انتقال صنوف آلاینده کرمان اختصاص یافته که ظرف دو ماه آینده این جابه‌جایی در مورد برخی صنوف از جمله درب‌وپنجره سازی، کابینت سازی، مکانیکی سنگین و سبک، نقاشی و صافکاری انجام می‌شود».

وی افزود: «انتقال صنوف به صورت کامل تا دوسال آینده صورت می‌گیرد». رییس اتاق اصناف استان کرمان به برخی از مهم‌ترین اقدامات سال ۹۴ نیز اشاره کرد و گفت: «بهره‌برداری از ساختمان جدید اتاق اصناف کرمان، ایجاد و راه‌اندازی وب سایت اتاق اصناف و تدوین چارت تشکیلاتی برای اصناف از جمله برخی از این فعالیت‌ها بوده است». جعفری همچنین از انجام ۱۲۱ هزار و ۲۴۳ مورد بازرسی از صنوف طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: «در جریان این بازرسی‌ها، سه هزار و ۶۵۰ مورد به تعزیرات معرفی شده‌اند».

وی افزود: «امسال در حال پیگیری هستیم تا زمینی برای احداث برج اصناف اختصاص یابد؛ با ساخت این برج تمامی اتحادیه‌ها در یک مکان جمع می‌شوند تا امور بهتر انجام پذیرد». رییس اتاق اصناف استان کرمان با بیان این‌که طی مکاتباتی که با استاندار محترم کرمان داشته‌ایم پیگیر رفع موانع و مشکلات صنوف هستیم، افزود: «با توجه با اجرای تقاطع‌های غیر همسطح در شهر کرمان پیگیری دریافت تسهیلات برای کسبه اطراف این پروژه‌ها هستیم».

جعفری همچنین گفت: «در شهرستان کرمان ۲۲ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و حدود دو هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم».

وی اظهار کرد: «از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها واحدهای تولیدی ضرر زیادی را متحمل شدند و علی‌رغم اینکه گفته شد از این واحدها حمایت می‌شود هنوز هیچ بسته حمایتی برای آن‌ها صادر نشده است».