علی زینلی مدیرعامل باشگاه مس رفسنجان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد:

انگیزه صعود به لیگبرتر داریم

نگفتم مدیرعامل مس کرمان نمیشوم

میلاد مقیمی زاده – شرط موسوی برای ماندن‌اش در باشگاه مس، رفتن مراد حاج جعفری از ترکیب هیات مدیره باشگاه بود. پس از جلسات متعدد موسوی ابقا شد. به نظر می‌رسید مرادحاج جعفری هم از ترکیب هیات مدیره حذف شده و شرکت مس فرد دیگری را جایگزین وی خواهد کرد. در همین حین مرتضی دلاوری پاریزی به دلایل شخصی از ریاست هیات مدیره استعفا کرد و همین مساله باعث شد به طبع از آن موسوی هم دیگر نخواهد به ادامه‌ی فعالیتش در باشگاه مس ادامه دهد. مدتی اوضاع باشگاه بهم ریخته بود. این درحالی بود که هر روز خبرهای نقل و انتقالات جدیدی از باشگاه خونه به خونه به گوش می‌رسید و این مساله مهم بیش از بیش هواداران نارنجی‌ها را نگران می‌کرد. پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اعضای هیات مدیره باشگاه معرفی شدند. اخلاقی، محمودی‌نیا و امجد مسعودزاده در اولین گام می‌بایست مدیرعامل باشگاه را انتخاب کنند. تنها گزینه‌ی مطرح شده و جدی، علی زینلی بود. مدیرعامل مستعفی باشگاه مس رفسنجان که شنیده‌ می‌شد کارش با مس کرمان تمام شده و حتی مشغول رایزنی با چند سرمربی برای هدایت تیم فوتبال مس کرمان است. زمزمه‌ی همین خبر کافی بود تا تعدادی در گروه‌های مجازی مخالفت‌ خودشان را از مدیرعاملی زینلی اعلام کنند. البته ناگفته نماند تعدادی دیگر نیز در پشت پرده دست بر تخریب زینلی زدند و با به راه انداختن بحث بومی گرایی و … خواستند تا سکان هدایت باشگاه به وی نرسد. اینها کافی بود تا هیات مدیره باشگاه از تصمیمش که انتخاب زینلی بود و حتی قرار بود چهارشنبه‌ای هم جلسه‌ی معارفه‌اش برگزار شود! برگردند و امجد مسعودزاده را به عنوان سرپرست موقت انتخاب کنند. حدس و گمان‌ها در آن برهه حکایت از این داشت که هیات مدیره باشگاه با انتخاب مسعودزاده قصد داشته فضا کمی برای ورود زینلی آرام شود که هیچگاه این اتفاق نیفتاد و مسعودزاده خودش(که البته مدیر توانایی هم هست) سکان هدایت باشگاه را عهده‌دار شد تا زینلی بازهم به باشگاه مس رفسنجان برگردد و به مدیریت ده ساله‌اش در این باشگاه کماکان ادامه دهد.

گفت و گوی ما با علی زینلی پیش روی شماست و توصیه می‌کنم خواندنش را از دست ندهید.

 

 آقای زینلی خیلیها معتقد بودند اگر شما به باشگاه مس رفسنجان برگردید میشو کریستیچ ویچ را برای هدایت تیم در فصل آتی نگه میدارید که این اتفاق نیفتاد و علی اصغر کلانتری را به عنوان سرمربی انتخاب کردید. تیم مس رفسنجان سال گذشته با میشو نتایج خوبی را کسب کرد، آیا این تغییر دلیل خاصی دارد؟

قطعا همانطور که گفتید گزینه‌ی اول ما میشو بود و بارها با او وارد مذاکره شدیم اما حقیقت امر بر سر مسایل مالی به توافق نرسیدیم. و زمانی که متوجه شدیم آقای میشو بر روی مبلغ پیشنهادی‌اش تاکید دارد و ما نیز از پرداخت این مبلغ جزو سیاست‌های باشگاه‌مان نیست به سراغ سایر گزینه‌ها رفتیم. در ابتدا هم ۱۷-۱۸ گزینه با رزومه‌شان روی میز بنده و هیات مدیره قرار گرفت که پس از بررسی‌های زیاد توانستیم ۴گزینه‌ی نهایی را انتخاب کنیم. و پس از مذاکراتی که داشتیم بنا به رزومه قابل قبول آقای کلانتری در لیگ‌یک و صعود با تیم فجر سپاسی به لیگ‌برتر و شناخت ایشان از فوتبالی که در لیگ‌یک ارایه می‌شود، تصمیم گرفتیم این مربی با اخلاق را به عنوان سرمربی معرفی کنیم.

 آیا امسال واقعا هدف تیم مس رفسنجان صعود به لیگبرتر است یا مانند سالهای گذشته ماندن در لیگیک راه از پیش تعیین شدهی باشگاه است؟

بنده از سال ۱۳۸۵ مدیرعامل باشگاه هستم و هیچ‌گاه نشده که بنده مسوول تیمی باشم و هدفم صعود نباشد. چراکه قلبا بر این باورم که تا زمانی که هدف نوک قله نباشد حتی تا دامنه‌ی کوه هم نمی‌توانیم برویم.

 خب اینجور که شما میگویید یعنی همیشه نوک قله را دیدهاید که به دامنه کوه برسید، پس هدفتان نوک قله یعنی صعود به لیگبرتر نبوده است، درست است؟

(باخنده)، اصلا اینجور که شما می‌گویید نیست. ما همیشه افق را در نظر گرفته‌ایم و برای رسیدن به او از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم. ضمن اینکه مطمئن باشید هیچ مدیری و هیچ مجموعه‌ای از موفقیت بدش نمیاید. پس من به شما اطمینان می‌دهم که در طول این سالها هدف اصلی ما صعود بوده و امسال هم بر همین باور حضور قدرتمندی را در لیگ‌یک سپری خواهیم کرد.

 البته با توجه به حضور تیمهایی مثل خونه به خونه بابل، مس کرمان، بادوران و … فکر میکنید بتوانید صعود کنید؟

حضور این‌ تیم‌ها باعث نمی‌شود که ما انگیزه‌مان کم شود. سال‌های قبل هم تیم‌های بزرگی حضور داشتند اما ما تا پلی‌اف هم صعود کردیم و حتی چندبار نیم فصل اول هم شدیم. یا حتی همین سال قبل که واقعا مسابقات مثل یک ماراتن سخت بودند ما پنجم شدیم.

و حتی اگر اشتباهات غیرعمد داوری در خیلی از بازی‌ها گریبان‌گیر ما نمی‌شدند شاید الان با صعود ما استان صاحب یک سهمیه لیگ‌برتری می‌شد. اما امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که شده است امیدواریم با پایانی خوش مسابقات لیگ‌یک را به پایان برسانیم.

آقای زینلی شما با اطمینان از اینکه هدفتان صعود به لیگبرتر است صحبت کردید و این دقیقا در حالی است که خیلیها معتقدند شهرستان رفسنجان اصلا امکانات سخت افزاری میزبانی لیگبرتر را ندارد…

شاید آن خیلی‌ها شناخت خوبی از شهرستان رفسنجان ندارند! لازمه‌ی حضور در لیگ‌برتر داشتن یک ورزشگاه حرفه‌ای است که ما ورزشگاه شهدای مس را داریم. هرچند نواقصی بوده که برطرف کردیم و صندلی‌های ورزشگاه هم تا قبل از شروع لیگ‌یک نصب می‌شوند و دیگر مشکل عمده‌ای وجود ندارد. دو تا هتل هم در رفسنجان وجود دارد. یکی هتل الماس و یکی دیگر هم هتل جهانگردی و تازه باخبر شده‌ایم که هتل پاریز هم که مدتی تعطیل شده‌ بود دوباره تصمیم به فعالیت گرفته و تا بهمن‌ماه رسما آغاز به کار می‌کند. از نظر فرودگاهی هم ۳روز در هفته به تهران پرواز داریم و امام جمعه محترم و فرماندار مصمم هستند تا پروازها هر روز شوند. ضمن اینکه در فاصله‌ی ۱۰۰کیلومتری ما فرودگاه بین‌المللی کرمان قرار دارد و در ۱۳۰کیلومتری‌مان فرودگاه سیرجان واقع شده است. من فکر می‌کنم این‌ها نمی‌توانند دلایل محکمی برای ادعای برخی باشند.

 بگذریم، از نقل و انتقالات چه خبر؟

مشغول مذاکره و جذب بازیکنان مد نظر سرمربی هستیم و به زودی تمرینات تیم اصلی آغاز خواهند شد.

 کمیته نظارت بر امور قراردادها بر کار شما هم نظارت دارد؟

بله چراکه نه، البته همانطور که می‌دانید بنده هم پس از جدایی‌ام از باشگاه مس رفسنجان به پیشنهاد مسوولین شرکت به عنوان یکی از اعضای کمیته نظارت انتخاب شدم و زمانی که دوباره به باشگاه برگشتم صلاح دیدم که دیگر در این کمیته نباشم چراکه فکر می‌کنم درست نبود در جریان برخی قراردادها به خصوص قراردادهای باشگاه مس کرمان قرار بگیرم.  ضمن اینکه درحال حاضر هم آقایان کهندل، صدیقی و برهانی‌نژاد مسولیت این امور را برعهده دارند و منافاتی هم با فعالیت باشگاه ندارد.

 آیا این کمیته وظایف اجرایی هم بر عهده دارد؟

بعید می‌دانم، بالاخره وظیفه‌ی امور اجرایی برعهده‌ی مدیرعامل باشگاه و تصمیم‌گیری‌ها برعهده‌ی هیات مدیره است. ضمن اینکه من به شخصه معتقدم وقتی چنین مجموعه‌ای در حال فعالیت است چه بهتر که یک نهاد نظارتی هم تشکیل شود و بر امور محول شده‌اش نظارت داشته باشد. ضمن اینکه بیشتر وظیفه‌ی این کمیته این است که روی کلیات زوم کند و هشدار دهد که باشگاه بیش از چهارچوب تعیین شده هزینه نکند.

 در بالا به جداییتان از باشگاه مس رفسنجان اشاره کردید، دلیل این استعفا چه بود؟

راستش را بخواهید بنده سال قبل هم استعفا کردم اما با استعفایم مخالفت شد. امسال هم در آخرین بازی خواستم که از باشگاه جدا شوم و هم به زندگی شخصی‌ام برسم و هم اینکه به وضعیتم در آموزش و پرورش سروسامانی بدهم.

 اما این درحالی بود که تصور میشد شما برای حضور در باشگاه مس کرمان استعفا کردهاید، تکذیب میکنید؟

اینکه بنده به این هدف خواستم از باشگاه مس رفسنجان بروم را صد در صد تکذیب می‌کنم.

 اما شما تا سرحد مدیرعاملی باشگاه هم پیش رفتید و حتی شنیدیم که حکم شما هم امضا شده و قرار بود چهارشنبهای مراسم معارفهتان در باشگاه مس کرمان برگزار شود…

بنده بحث مدیرعاملی‌ام در باشگاه مس کرمان را تکذیب نکردم و بلکه ‌این موردی که گفته شده زینلی به خاطر باشگاه مس کرمان از باشگاه مس رفسنجان استعفا کرده را تکذیب کردم. واقعا در ابتدای کار من خواستم یک‌سالی به زندگی شخصی‌ام برسم که از شرکت پیشنهاد حضور در همان کمیته‌ی ارزیابی را دادند و بنده هم قبول کردم چراکه مثل مدیرعاملی وقت گیر نبود. جلوتر که رفتیم گفتند تنها گزینه‌ی شرکت برای مدیرعاملی باشگاه مس کرمان بنده هستم و از آنجایی که باشگاه مس کرمان دارای شخصیت آسیایی و کشوری است و مدیرعاملی در این باشگاه افتخاری است که برای هر مدیری ماندگار خواهد شد. برای پذیرفتن این سمت مخالفتی نکردم.

 مگر شما به خاطر مسایل شخصی استعفا نکرده بودید پس چطور میخواستید مدیرعاملی مس کرمان را قبول کنید؟

خدمتتان عرض کردم، وقتی گفتند تنها گزینه‌ی شرکت هستم و مصمم بودند تا بنده حقیر عهده دار این مسوولیت باشم مخالفتی نکردم. البته این را هم یادآور شوم که دوسال قبل هم پیشنهاد مدیریت باشگاه مس کرمان به بنده رسید و حتی یک سال و نیم قبل هم در نیم فصل دوستان این لطف را به بنده داشتند اما بنده در آن مقطع تصمیم داشتم در رفسنجان بمانم.

 پس از اینکه بحث حضور شما در باشگاه مس منتفی شد خیلیها گفتند آقای زینلی پس از دیدن واکنش برخیها خودشان خواستند که مدیرعاملی را برعهده نگیرند، صحت دارد؟

اصلا این بحث صحت ندارد و با قدرت تکذیب می‌کنم، بنده هیچگاه از تصمیمم برنگشتم. اگر جایی هم از زبان بنده نقل قول شده که گفته‌ام خودم نپذیرفته‌ام کذب محض است و تحت هیچ شرایطی صحت ندارد.

 پس چی شد که حضور شما منتفی شد؟

در برهه‌ای کوتاه از زمان حرف و حدیث‌هایی توسط برخی به وجود آمد که البته طبیعی هم بود، و شاید به همین دلیل هیات مدیره خواست تا درباره مدیرعاملی باشگاه تصمیم دیگری بگیرد که ناگفته نماند شاید اولین نفری که با آقای مسعود زاده تماس گرفت و مدیرعاملی‌شان را تبریک گفت هم بنده بودم. اما اینکه چه دلیلی باعث شده هیات مدیره از تصمیمش برگردد را باید از خود اعضا بپرسید نه بنده…

 جالب است، چراکه شما حتی با فیروز کریمی هم برای بحث سرمربیگری وارد مذاکره شده بودید، درست است؟

بله دقیقا همینطور است، با این تفاوت که نه تنها با آقای کریمی بلکه بنده با ۶-۷ گزینه‌ی دیگر مانند آقای اسکوچیچ و حتی از سوی یکی از دوستان با آقای ابراهیم زاده هم وارد مذاکره شده بودم. چراکه از یک ماه قبل از بحث مدیرعاملی شرکت از بنده خواستند تا به عنوان مسوول فوتبال فعالیتم را آغاز کنم