در ششمین جشنواره طنز خارستان مطرح شد

طنز کرمان جدی است!

در  خارستان ۶ از حمید نیکنفس تجلیل شد

گروه فرهنگ و هنر – تالار پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان در  دانشگاه فرهنگیان کرمان چهارشنبه‌ی گذشته مورخ ۱۳ ماه جاری میزبان جمع زیادی از همشهریانی بود که گرد هم آمده بودند تا شاهد برگزاری مراسم اختتامیه‌ی ششمین جشنواره‌ی استانی کرمان باشند. این جشنواره که در سال‌های اخیر توانسته مخاطب خود را کسب و جلب نماید، به همت حوزه هنری کرمان و با حمایت شرکت مس منطقه‌ی کرمان برگزار می‌شود. در  خارستان ۶ علاوه بر؛ رییس حوزه هنری و مدیر امور اجتماعی مس منطقه‌ی کرمان، تعدادی دیگر از مسوولان و مدیران فرهنگی نیز حضور داشتند و در کنار ناصر فیض؛ مدیر بخش طنز حوزه هنری کشور، سید عبدالجواد موسوی شاعر نام‌آشنای طنزپرداز و مهران راد؛ طنز پرداز کرمانی مقیم کانادا نیز حضور داشتند و آثاری از خود را خواندند. در این مراسم همچنین از حمید نیک نفس به عنوان یک شخصیت فرهنگی و طنزپرداز تقدیر به عمل آمد.

 

ملاحت در گفتار و رفتار ویژگی عالمان دین است

در این مراسم رییس حوزه هنری کرمان با اظهار خوشحالی از اینکه در دوره مسوولیتش به ششمین دوره طنز خارستان رسیده است، از زحمات همکاران و دوستانی که جشنواره‌ی طنز خارستان را بنیاد گذاشته و تا کنون آن را برگزار کرده‌اند تشکر کرد و از استمرار این جشنواره در دوره‌ی مدیریتی خود خبر داد و اعلام داشت:« شبهای شعرطنز دولخ نیز که تا سال ۹۲ با همت حوزه هنری برگزار می‌شد، احیا خواهد شد.» محمد حسین ملکی همچنین با اظهاراین نکته که ملاحت و شیرینی در گفتار و رفتار از سفارشات دین اسلام است، گفت: «من به شخصه هیچ اهل عالم روحانی را ندیدم که صاحب ملاحت در گفتار و رفتار نباشد، به شکلی که اگر از من بپرسند ویژگی‌های یک علم دینی چیست؟ حتما یکی از ویژگی‌های اصلی او را شیرینی و ملاحت می‌دانم.»

 

طنزپردازان  کرمان

زبان فارسی را رعایت میکنند

ناصر فیض از دیگر کسانی بود که در این مراسم سخن گفت، او در حالیکه خارستان را در شمار یکی از جشنواره‌های خوب طنز کشور به شمار آورد، دلیل آن را این دانست که به صورت خیلی جدی برگزار می‌شود.»

این طنزپرداز افزود: « در دوره‌ای که خیلی‌ها ادعای طنازی دارند، طنزپردازان کرمانی، به‌نوعی صاحب سبک‌اند.» مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور با بیان اینکه  گاهی رواج یک پدیده به ضرر آن منجر می‌شود، وضعیت طنز در حال حاضررا به همین شکل ارزیابی کرد و اظهار داشت: «در چنین شرایطی آثار طنزپردازان کرمانی ضعیف نیست و همه‌ی آثار طنزپردازان کرمانی متعهدند.» ناصر فیض ادامه داد: «به این دلیل که طنزپردازان کرمانی اسلوب زبان فارسی را رعایت می‌کنند، زبان آثارشان سالم است.

این شاعر طنزپرداز استقبال مردم از مراسم اختتامیه‌ی طنز را دلیل رشد طنز در کرمان دانست و گفت: «طنز کرمان در کشورهم شناخته شده است.»

 

 انکار نمیکنم حس خوبی دارم

بخش ویژه‌ی اختتامیه‌ ششمین جشنواره طنز کرمان نکوداشت حمید نیک‌نفس، شاعر و طنزپرداز کرمانی بود که پخش کلیپی ساخته‌‌ی محمد اسلامی آغازگر آن بود. در این فیلم مهدی محبی کرمانی، سید علی میرافضلی، محمد علی جوشایی و یحیی فتح نجات، از وجوه شاعرانه و طنازانه‌ی حمید نیک نفس سخن گفتند و درباره‌ی فعالیت‌های فرهنگی ورزشی و مدیریتی او گفت و گو کردند.

مراسم تجلیل از حمید نیک‌نفس با صحبت‌های صمیمانه‌ خود او ادامه پیدا کرد. نیک نفس با تشکر از همه‌ی کسانی که برای تجلیل از او کوشیدند گفت: «خودم را آنقدر بزرگ نمی‌دانم که قابلیت برگزاری مراسم بزرگداشت را داشته باشم. اما انکار هم نمی‌کنم که حس خوبی دارم.» این شاعر با تشکر از خانواده‌ی خود که در همواره در ناملایمات زندگی با او همراه بوده‌اند، افزود: «مخصوصا از همسرم سپاسگذارم.»

شاعر “ساعت کلاغ” دوستان خود را سرمایه‌ی خوب زندگی خود دانست و شعری را با ردیف مردم تقدیم حاضران در جلسه کرد.سراینده‌ی مجموعه شعر “چغوک اوچکو” با قرائت یکی از شعرهای خود با لهجه کرمانی به لهجه‌ی خود ادای احترام کرد.

گفتنی است حمید نیک نفس از شاعران و چهره‌های فرهنگی است که در سه دهه‌ی اخیر در حوزه‌های  فرهنگی، ورزشی، بازرگانی و صنعتی تجربه‌های مدیریتی موفقی داشته است. نیک نفس مجموعه شعرهای “ساعت کلاغ”، “چغوک اوچکو” را تالیف کرده و با مطبوعات مختلف در حوزه‌های ادبی و طنز همکاری داشته است.

محمد علومی با لباس افغانی

 در خارستان حاضر شد

از جمله اتفاقات جالب توجه در خارستان ۶، حضور محمد علی علومی در این مراسم با لباس افغانی بود. این نویسنده طنز پرداز دلیل این کار را اعتراض به حرکت ناشایست چند جوان در حرمت شکنی نسبت به یک پیرمرد افغانی در خیابان دانست و گفت: «با پوشیدن این لباس می‌خواهم از  افغانی‌ها حمایت کنم.»

برگزیدگان و تقدیر شدگان معرفی شدند

لازم به ذکر است در آیین اختتامیه‌ی ششمین جشنواره‌ی استانی طنز خارستان، برگزیدگان و تقدیرشدگان جشنواره معرفی و از آنان تقدیر شدند.

برگزیدگان و تقدیر شدگان خارستان ۶، در ۴ بخش بنا بر رای هیأت داوران به شرح زیر اعلام شدند.

شعر طنز:

برگزیدة اول: اکبر خدادادی

برگزیدة دوم: مسلم حسن‌شاهی

برگزیدة سوم: اعلام نشد.

شایسته تقدیر: محمود بنی‌نجار، حسین عزیزی

نثر طنز:

برگزیدة اول: عباس محمودیان

برگزیدة دوم: امیر غفاربیگی

برگزیدة سوم: لاله محمودیان

شایسته تقدیر: سارا ستوده‌نژاد

داستان کوتاه طنز:

برگزیدة اول: یاسر سیستانی‌نژاد

برگزیدة دوم: مجتبی شول افشارزاده

برگزیدة سوم: محسن علومی

پژوهش:

برگزیدة اول: عباس تقی‌زاده

برگزیدة دوم: روزا رودینی

برگزیدة سوم: نجمه نورمندی‌پور و مجتبی شول