رییس کل بانک مرکزی در نشست کارگروه رفع موانع تولید استان:

بانکها حداکثر انعطاف را داشته باشند!

 

گروه اقتصاد ـ رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به دغدغه‌های بی‌شمار اعضای کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان، تنها به یک توصیه بسنده کرد. ولی‌الله سیف خطاب به سیستم بانکی استان گفت: «انعطاف بیش‌تری داشته باشید».

به گزارش خبرنگار استقامت، ولی‌الله سیف که چهارشنبه‌ی گذشته میهمان کرمان بود، عصر آن روز در جلسه‌ی مشترک کارگروه رفع موانع تولید و شورای عالی بانک‌های استان شرکت کرد.

در این جلسه، روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان کرمان، روسای سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان و نمایندگانی از بخش خصوصی گلایه‌هایی را با سیف در میان گذاشتند.

 

سهم اندک استان از تسهیلات رفع موانع تولید

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان

گفت: «از یک‌هزار و ۲۱ واحد در شمال استان که به بانک معرفی شده، متاسفانه ۹۹ میلیارد تومان بیش‌تر پرداخت کارگروه رونق تولید نداشتیم». مهدی حسینی‌نژاد تصریح کرد: «با این وضعیت، متاسفانه سهم استان در پرداخت‌هایی که اتفاق افتاده نسبت به کل کشور بسیار پایین بوده و اصلا جایگاه خوبی نداریم». وی ادامه داد: «در پرداختی‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۰ درصد سرمایه‌ی ثابت و ۷۰ درصد سرمایه‌ی در گردش بوده است که عموما هم تمدیدی هستند». حسینی‌نژاد گفت: «هدف کارگروه رفع موانع تولید، رونق واحدهای صنعتی بود و این‌که چک‌های برگشتی ملاک عمل قرار نگیرند مورد توجه بود؛ اما متاسفانه سقف پرداخت اعتبارات بانکی در استان کم بوده و بانک‌ها قادر به پرداخت نیستند».

 

حمایت سیستم بانکی از تولید در جنوب ناچیز است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان نیز گفت: «در مجموع، ۱۳۵ واحد تولیدی در جنوب استان کرمان تسهیلات دریافت کردند که واقعا عدد پایینی است. از این تعداد، ۵۰ واحد بدهکار به بانک بوده و چهار واحد توسط بانک تملیک شده است». محمود اسکندری‌نسب از برگزاری ۵۰ جلسه‌ی کارگروه رفع موانع تولید برای رفع مشکل این واحدها خبر داد و افزود: «در حالی‌که دستگاه‌های مختلف تا ۸۰ درصد مصوبات را اجرایی کرده‌اند، در سیستم بانکی تنها سه مورد از مشکلات موجود حل شده است». وی ادامه داد: «۱۳۵ طرح هم به کارگروه رونق تولید با ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی و یک‌هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال معرفی کردیم که از این میزان، تنها ۱۷ تا ۲۰ میلیارد تومان به بخش صنعت پرداخت کردند».

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توسعه‌نیافتگی جنوب استان گفت: ««صنایع فرآوری ایجاد شده در جنوب استان با این حجم تولید محصولات کشاورزی همخوانی ندارد؛ ما پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم اما تنها ۲۰۰ هزار تن آن در جنوب فرآوری می‌شود». اسکندری‌نسب با تاکید بر راه‌اندازی واحدهای فرآوری در جنوب اظهار کرد: «ما ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات ثابت و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در گردش نیاز داریم تا بتوانیم به استانداردهای شهرهای توسعه‌یافته در بخش تولید دست یابیم».

 

تقاضا تحریک نشود مشکلات باقی میماند

در این جلسه، رییس اتاق کرمان نیز درخواست حمایت بیش‌تر بخش خصوصی از سوی بانک‌ها را مطرح کرد.

سید مهدی طبیب‌زاده با بیان این‌که دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای هفت هزار و۵۰۰ واحد تولیدی مشکل‌دار کشور تعیین کرده است، گفت: «حتی اعلام شد در صورت علاقمندی بانک‌ها، واحدهای بیشتری می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ اما اکنون این پرسش وجود دارد که برای تحریک تقاضا چه تمهیداتی فراهم شده است؟ اگر این تسهیلات پرداخت شود اما تقاضا تحریک نشود تولیدات کارخانجات همچنان انباشته مانده و مشکلی از واحدهای تولیدی حل نخواهد شد».

وی افزود: «همچنین اعلام شد که امسال شبکه‌ی بانکی ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به سیستم کشور تزریق می‌کند که ۵۰ درصد آن تمدیدی و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است؛ طبق پیش‌بینی دولت، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است تا به رشد مدنظر در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برسیم؛ اگر آورده‌ی بخش خصوصی ۳۰ درصد (معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان) باشد این مبلغ تسهیلات به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد».

تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد نمیخواهیم

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان هم در این جلسه گفت: «نرخ بهره بانکی کماکان ۱۸ درصد است که این نرخ در وام‌های سرمایه‌ساز با فرمول جانبی خود به ۲۰ درصد می‌رسد و بازپرداخت آن پنج ساله است در حالی که فعالان اقتصادی در کشورهای رقیب ما با نرخ سه تا چهار درصد با بازپرداخت ۲۵ سال کار می‌کنند که این تفاوت نرخ نمی‌تواند رشد ایجاد کند».

عباس جبالبارزی، سپس با اشاره به عدم تمدید سرمایه در گردش در سررسید افزود: «سرمایه در گردش در بنگاه‌ها بسیار مهم است؛ اما بسیاری از بانک‌ها در زمان سررسید خود عنوان می‌کنند باید سرمایه در گردش را پرداخت کنید؛ درصورتی که ما اعتقاد داریم باید بهره را پرداخت کرد، نه اینکه اصل پول را برگرداند».

جبالبارزی، به شش درصد جریمه تاخیر نیز اشاره کرد و گفت: «بسیاری از بنگاه‌ها یک تا دو ماه اقساط عقب افتاده دارند اما بانک‌ها به هر حال پول خود را دریافت می‌کنند پس چرا باید جریمه شش درصد پرداخت شود، مگر دولت سر وقت طلب بخش خصوصی یا جریمه دیرکرد را پرداخت می کند؟».

 

200 هزارتن مازاد تولید پسته در دنیا

وی همچنین درخواست اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی را مطرح کرد و گفت: «امسال در دنیا ۷۰۰ هزار تن پسته تولید شده که در بهترین حالت ۵۰۰ هزار تن آن مصرف می‌شود و ۲۰۰ هزار تن مازاد است و این موضوع باعث می شود که قیمت این محصول کاهش یابد».

جبالبارزی خاطرنشان کرد: «آمریکا قیمت پسته را دو دلار پایین آورده، از سوی دیگر قیمت ارز ما واقعی نیست، تولیدکننده ما در حال زیان دادن است و فروش به صورت اعتباری انجام می‌شود؛ به دلیل اینکه استان کرمان ۱٫۵ میلیارد دلار صادرات پسته دارد درخواست داریم یک خط ویژه اعتباری با نرخ بهره پایین اختصاص داده شود». رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان افزود: «براساس گفته‌های دکتر نوبخت، قرار بود پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی راکد و نیمه فعال کوچک و متوسط زیر ۱۰۰ نفر اشتغال که دارای چک برگشتی و یا بدهی معوقه هستند با نرخ ۱۰ درصد باشد، اما در آیین نامه شورای پول و اعتبار نرخ بهره ۱۸ درصد تعیین شده و حالا می‌گویند ممکن است این تسهیلات اختصاص یابد».

 

خط اعتباری ویژه برای صادرات راهاندازی شود

به گزارش خبرنگار استقامت، رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در این جلسه تقاضای راه‌اندازی خط اعتباری ویژه برای صادرات محصولات کشاورزی استان را مطرح کرد.

عباس سعیدی همچنین گفت: «۲۵ درصد منابع داخلی بانک‌ها باید در بخش کشاورزی مصرف شود و با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت در استان نیاز داریم بانک‌ها از طریق این منابع خود بخش کشاورزی را حمایت کنند».

در ادامه، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان هم این تقاضا را تکرار کرد. سید یعقوب موسوی همچنین گفت: «برای رونق بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان، نیازمند تسهیلات و اعتبارات ۷۵۰ میلیارد تومانی برای سرمایه در گردش و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای رونق صادرات هستیم». منابع بانکی در مسیر درست هدایت شود

به گزارش خبرنگار استقامت، رییس کل بانک مرکزی کشور نیز در این جلسه توضیحاتی داد و در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور و ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی اظهار کرد: «ما بخشنامه‌هایی را امضا کردیم که در طول عمر خدمتم در نظام بانکی کشور، فکرش را نمی‌کردم چنین بخشنامه‌هایی امضا بشود؛ مدیر بانک وظیفه دارد منابع را در جایی بگذارد که می‌تواند حتما آن را وصول کند اما اقتضای شرایط کشور این است که بانک‌ها حداکثر انعطاف را داشته باشند».

ولی‌الله سیف خطاب به همکاران خود در شبکه‌ی بانکی استان کرمان تاکید کرد که با این روحیه عمل کنند و انعطاف زیادی داشته باشند.

وی تصریح کرد: «همه باید همت کنیم تا اقتصاد کشور به رونق برگردد و نیاز کشور اقتضا می‌کند که تسهیلات بانکی به جایی هدایت شود که نیاز است».

وی درباره‌ی خدمات سیستم بانکی در کشور نیز گزارش مفصلی داد. در این جلسه، حسن امیری دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان هم پاسخ گلایه‌های مطرح شده را داد و از عملکرد سیستم بانکی استان با ارایه‌ی گزارش مفصلی دفاع کرد.