قائممقام خانه کشاورز ایران در کرمان:

بحران آب تمدن ما را نابود میکند

گروه اقتصاد – قائم‌مقام خانه کشاورز ایران بابیان اینکه ارتباط زیادی با مراکز علمی داریم گفت: متاسفانه ۳۰ سال از تحقیقات عقب هستیم و هنوز با کاشت و برداشت پدران و گذشتگان خود پیش می‌رویم درحالی‌که این ساختار عوض‌شده است و بهره‌وری از هکتار باید بالا رود و باید علم و تحقیقات را در راستای پیشرفت کار کشاورزی باور کنیم .

به گزارش خبرنگار استقامت، چهارشنبه گذشته خانه کشاورز استان کرمان، همایشی را میزبانی کرد که مهمان ویژه‌ی آن، دکتر عنایت‌الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز ایران بود. در این همایش که با حضور برخی از مسوولان و مدیران مرتبط یا حوزه‌ی کشاورزی برگزار شد، جمعی از کشاورزان و تولید کننده‌های محصولات کشاورزی نیز شرکت داشتند، و چالش‌های بخش کشاورزی استان نیز مطرح شد.

 

دولت ما را بازوی اجرایی خود ببیند

در این مراسم، عنایت‌الله بیابانی ضمن تشکر از دبیر اجرایی خانه‌ کشاورز استان کرمان اظهار کرد: خداوند مسوولیت سنگینی را به عهده‌ی کشاورزان گذاشته است و خانه‌ کشاورز امروز در کشور، بزرگ‌ترین نهاد مردمی است که در تاریخ این مملکت شکل‌گرفته است و وام‌دار هیچ دولتی هم نیست .

وی بابیان اینکه خانه‌ کشاورز ایران در ۳۰ استان  و ۱۳۲ شهرستان دفاتری را از پول کشاورزان دارد افزود: کشاورزان ما به خودباوری‌ای رسیده‌اند که می‌توانند صدایی که سالیان سال فکر می‌کردند به‌جایی نمی‌رسد الآن به گوش مسوولان برای احقاق حقوقشان برسانند.

بیابانی گفت: اقتصاد صنعتی در دنیا نشأت‌گرفته از اقتصاد کشاورزی است؛ بنابراین دولت باید ما را بازوی اجرایی خود ببیند.

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران در ادامه بیان کرد: دیگر از کشاورزان بیل به دست بی‌سواد اثری نیست و کشاورزان به جایگاهی رسیده‌اند که می‌توانند کارشان را کارشناسی کنند و وقتی گفته می‌شود که آب نیست، این مساله را به‌خوبی می‌دانند.

بیابانی تصریح کرد: ما از این بحران گذشته‌ایم و به یک مرگ اجتماعی رسیده‌ایم و بحران آب بحرانی است که تمدن این مملکت را نابود می‌کند و به شما در استان کرمان تبریک می‌گویم که جزو اولین استان‌هایی بوده‌اید که به هر صورت این کار را شروع کردید و مسائل مختلفی این‌جا مطرح و کارهای زیادی نیز انجام شده است .

وی ضمن تشکر از سیف‌الدینی گفت: این دبیر تمام هم و تلاش خود را در راستای احقاق حقوق کشاورزان انجام می‌دهد ازجمله این‌که با دوبی و آمریکا از طریق دفتر بازرگانی خانه‌ کشاورز در ارتباط است و خوشبختانه به‌روز هم ‌صحبت می‌کنند؛  اگرچه این دفتر کار اقتصادی نمی‌کند اما حق دارد در تمام شئونات اجتماعی مرتبط با حقوق کشاورزان ورود پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بانک کشاورزی جایی است که همیشه مدیرعامل آن ما را در کنارش خواسته است افزود: این امر می‌تواند یکی از دلایل هویت و حقانیت جامعه‌ی کشاورزی باشد .

بیابانی با اشاره به این‌که ارتباط زیادی با مراکز علمی داریم گفت: متاسفانه ۳۰ سال از تحقیقات عقب هستیم و هنوز با کاشت و برداشت پدران و گذشتگان خود پیش می‌رویم درحالی‌که این ساختار عوض‌شده است و بهره‌وری از هکتار باید بالا رود و باید علم و تحقیقات را در راستای پیشرفت کار کشاورزی باور کنیم .

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران در ادامه فقدان مدیریت مطلوب در مساله‌ آب را باعث میلیاردها ضرر به کشاورزان دانست و گفت: اگر این حرف‌ها را می‌زنیم به این دلیل است که ما هم مملکت خودمان و هم کشاورزان و نیز همه‌ی مردم را دوست داریم و می‌خواهیم زندگی بهتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که اگر کشاورز زندگی بهتری داشته باشد همه‌ی مردم این مملکت هم زندگی بهتری خواهند داشت افزود: در بعضی از کشورها کشاورزان خوشبخت‌ترین مردم به شمار می‌روند و ازنظر اقتصادی جزو رتبه‌های عالی در دنیا محسوب می‌شوند و دولت‌ها نیز برای بخش تحقیقات و علوم در آنجا هزینه می‌کنند تا به کشاورزان کمک ‌
کنند.

بیابانی با بیان این‌که کشاورزان وقتی باهم هستند قدرت دارند گفت: زمانی کشاورزان اطلاعات و آگاهی درستی نداشتند ولی الآن کشاورزان ما باسواد هستند، بنابراین فکر مسوولان در رابطه با کشاورزان باید عوض شود و وزارت نیرو نیز برنامه‌ی خود را به‌روشنی بگوید و ارائه دهد.

نشان دادن ۴ کارت قرمز به دولت

در این مراسم قاسم سالاری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز استان کرمان و نماینده‌ی کشاورزان شهرستان‌های بافت وارزوئیه اظهار کرد: ما در کویری زندگی می‌کنیم که بارندگی آن نسبت به سال‌های قبل نصف شده است؛ یعنی ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی ما امروز در مرز ۷۰ یا کمتر است که این به‌شدت ما را نگران کرده است.

سالاری در ادامه با اشاره به این‌که حد بحران کرمان نسبت به کشور جلوتر است گفت: ۱۳ دشت کرمان با بیلان منفی یک میلیارد مترمکعب روبه‌رو هستند و وضعیت بحرانی کرمان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است و اگر مدیریت واحد و مطلوبی بر آب کرمان صورت نگیرد، کرمان به‌زودی از حریم انتفاعی زندگی خارج می‌شود.

وی بابیان اینکه سالیانه ۲۰ هزار هکتار از کشت درختان پسته‌ی کرمان از حریم انتفاع خارج می‌شود گفت: کوره‌های زغال سوزی در استان کرمان تنفس را دچار مشکل کرده‌اند و کار به جایی رسیده است که فرماندار رفسنجان ناچار می‌شود این کوره‌ها را ساماندهی کند تا از مرکز شهر فاصله داشته باشند؛ و این کوره‌ها هر روز درختان خطه‌ی کرمان را می‌بلعند!

نماینده‌ی کشاورزان شهرستان‌های بافت وارزوئیه تصریح کرد: دشت‌هایی مثل ارزوئیه و صوغان رکورددار برداشت آب کشور هستند و علت آن این است که از ۳۵۰ هزار حلقه‌ی چاه تابه‌حال  ۳ درصد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده‌اند و اما چاه‌های اضافه برداشت هم همچنان با سرعت کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت بسیار نگران‌کننده است گفت: حفر و بهره‌برداری از چاه‌ها به‌صورت غیرمجاز آن‌هم با سرعت در کرمان و بیشتر در جنوب کرمان انجام می‌گیرد و مسوولان توجه جدی به این مساله ندارند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز استان کرمان در ادامه خطاب به دکتر بیابانی گفت: من امروز ۴ کارت قرنز برای دولت دارم و انتظار دارم شما هر طور هست این موارد را به گوش مسوولان ذیربط برسانید.

وی با اشاره به پایداری تولید فنّاوری، سرمایه و مدیریت خوب در کشور در دولت تدبیر و امید گفت: دولت سمت‌وسوی روشنی به ما داده است چراکه اگر در خرید تضمینی گندم با توجه به قیمت‌های جهانی عمل نمی‌کرد از حریم انتفاع زندگی‌مان خارج می‌شدیم و این امروز مشکل پسته کاران ماست که آن هم باید از طریق مدیریت کلان کشور حل شود.

سالاری در ادامه در رابطه با بحث کود و استفاده‌ی بهینه از آب‌وخاک و توان کشاورزی گفت: ما از بین ۱۹۲ کشور دنیا ۱۲۳ هستیم و قرار داشتن در این ردیف به دلیل پایین بودن بهداشت غذایی و عدم تأمین منابع تغذیه‌ای ماست؛ اگرچه در ظاهر ۸۵ درصد مردم ما در تأمین غذا مشکلی ندارند، اما ۹۰ درصد مردم کشور ما ازلحاظ تغذیه‌ی سلولی فقیرند و علت اصلی آن استفاده نکردن بهینه از کودها در زارعت‌ها و در منابع پایه است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز استان کرمان افزود: استفاده از کودها تحت عنوان نیترات و فسفات طبق عادات گذشته بدون استفاده از ریز مغذی‌های قوی و کودهایی مثل روی و با روکش گوگردی قطعاً زمین و باغ‌ها را از بین خواهیم برد.

وی تغذیه‌ی سلولی انسان را در چرخه‌ی تولید؛ زمین سالم، غذای سالم، دام سالم،  انسان سالم و سلامت و امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: هر هکتار زمین کار یک کارخانه را می‌تواند انجام دهد و همه‌ی ما کشاورزان و مسوولان به‌اتفاق باید در محیط‌زیست و امنیت غذایی باهم همگام بوده و در مزرعه شریک باشیم؛ چراکه سلامتی وزندگی خوب و بانشاط همه از مزرعه می‌گذرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز استان کرمان همچنین افزود: تمامی ناراحتی‌های روحی، افسردگی‌ها، کچلی‌ها، کوتاهی قد و سرطان‌های معده در اثر انباشت فلزات سنگین در مواد غذایی وزندگی روزمره است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود.

سالاری اما در ادامه مشکلات را در قالب ارائه‌ی ۴ کارت قرمز به دولت مطرح کرد و گفت: مشکل اول؛ با توجه به اینکه بیش از یک ماه از سال زراعی می‌گذرد هنوز قیمت محصولات تضمینی اعلام‌نشده است و دولت تدبیر و امید هم قطعاً دلش نمی‌خواهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی را داشته باشند.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت بر اساس نرخ تورم باید باشد گفت: اگر دولت این را بپذیرد و اعلام کند ما را خوشحال خواهد کرد.  سالاری عدم تسهیلات بانکی مناسب را مشکل دیگر دانست و گفت: بانک کشاورزی یک میلیارد و نهصد میلیون بدهی کشاورزان را در سال‌های ۹۳ و ۹۴  تعیین تکلیف کرد.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در شورای مرکزی بوده است گفت: کشاورزان با توجه  به بحران‌های اقتصادی که در دو دولت گذشته وجود داشته است و تورم تا ۴۰ درصد بالا رفت توان پرداخت بدهی وام  را به بانک کشاورزی نداشتند و این موجب شد بانک کشاورزی بدهکار و ورشکست شود و کشاورزان نیز آسیب ببینند و این در حالی بود که در شورای مرکزی مصوبه‌ای اعلام شد که بنابراین اصل بدهی کشاورز را ۵ ساله تقسیط و سود دیگر را دولت بدهد.

سالاری در ادامه بیان داشت: شما به کشاورزان می‌گویید چه محصولی بکارند و کدام کشت را توسعه ندهند و کشاورزان قبول و اجرا کردند؛ ولی تناقضاتی را نیز چون حفر چاه‌های غیرمجاز می بنیم که این دوگانگی و تناقض در اعمال و رفتار دولتی‌ها کشاورزان را دچار سردرگمی کرده است.

وی به نبود بودجه و اعتبارات مناسب برای بخش کشاورزی را که کشاورزان را دچار مشکل کرده است اشاره کرد و افزود: تحقیقات و ترویج در بخش‌های متفاوت کشاورزی به دلیل نبود بودجه زمین‌گیر شده است و لازم است در برنامه‌ی ششم دیدگاه‌ها نسبت به بخش کشاورزی عوض شود و اگر این اتفاقات در زیرساخت‌های کشاورزی تزریق شود، کشاورزی ما متحول و سرمایه به طرف آن می‌آید و ارزش‌افزوده هم پیدا می‌کند.

 

معضل اصلی پایین بودن قیمت پسته است

در این مراسم؛ مهدی سیف‌الدینی دبیر اجرایی خانه کشاورز استان کرمان اظهار کرد: کشاورزی تنها یک شغل برای یک گروه نیست؛ بلکه بخشی از زندگی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ماست که متأسفانه در طول زمان نقش و اهمیت کشاورزی در چشم خیلی‌ها کمرنگ شده است و امروز کشاورز و تولیدکننده‌ی ما در تأمین حیاتی‌ترین و اساسی‌ترین نیازش یعنی آب ، با مشکل زیاد و اساسی مواجه است که تنها همت همه‌ی کشاورزان و مسوولین را می‌خواهد تا از این بحران فاجعه‌آمیز جلوگیری شود.

وی ضمن تشکر از مرتضوی  و  نیک‌فر دبیران اجرایی خانه کشاورز در سال‌های گذشته گفت: حدود یازده ماه است که دبیرخانه‌ کشاورز استان هستم و در این مدت به‌عنوان مدافع حقوق کشاورزان در بسیاری از همایش‌ها، جلسات شرکت کرده‌ام . سیف‌الدینی بابیان اینکه پیگیری‌هایی را در راستای احقاق حقوق کشاورزان داشته‌ایم گفت: در ۲۴ آذر ۹۴ غرامت بیمه‌ی محصولات کشاورزی پرداخت‌نشده بود که با مکاتبات، مذاکره، پیگیری‌ها و همکاری‌های انجام‌شده با نمایندگان مجلس، دکتر زاهدی و دکتر پورابراهیمی و دکتر امیری توانستیم بیشترین پرداخت سهم غرامت بیمه‌ای را در کشور به خود اختصاص دهیم.

وی بیان داشت: از ۸۶ میلیارد تومان غرامت  سی درصد از غرامت بیمه‌ای واریزشده است و بقیه‌ی آن قرار است که واریز گردد؛ ضمن این‌که همچنان مذاکرات  و مکاتبات ادامه دارد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان کرمان در ادامه گفت: خانه‌ کشاورز تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان زمین شهری برای احداث ساختمان خانه‌ کشاورزی انجام داده که با پیگیری‌های انجام‌شده تنها منتظر اعتباری هستیم که زمین خریداری شود.

سیف‌الدینی افزود: در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ بابت کشت هندوانه در ارزوئیه  طی جلسه‌ای توانستیم کشاورزان این منطقه را قانع کنیم که سطح کشت هندوانه را پایین بیاورند و این گام مؤثری بود در برداشت بی‌رویه‌ی آب که گرچه سخت بود اما عملی و اجرایی شد.  دبیر اجرایی خانه کشاورزی استان کرمان در ادامه با اشاره به مسئله صادرات پسته گفت: امر صادرات باید با تائید اداره‌ی حفظ نباتات و استاندارد صورت گیرد و پس از تائید باید گواهی بهداشتی صادر گردد.  وی بابیان اینکه متأسفانه مدتی کارخانه‌های شیر استان به خاطر بدهی که به دامداران کرمان داشتند از خرید شیر آن‌ها امتناع می‌کردند و شیر را از خارج از استان تهیه می‌کردند که با پیگیری‌های انجام‌گرفته از طریق استانداری و سازمان جهاد کشاورزی به حقوق این دامداران رسیدگی خواهد شد.

سیف‌الدینی یکی از مسائل دیگر پیگیری شده را درخواست کشاورزان مبنی بر پرداخت تسهیلات کم‌بهره عنوان کرد و گفت: سود ۲۱ درصد بانکی برای هیچ واحد تولیدی توجیه ندارد و با پیگیری این مسئله توانستیم سود و تسهیلات کشاورزی را تا ۱۸ درصد پایین بیاوریم.

وی در ادامه گفت: از مدیریت بانک کشاورزی می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای را به کشاورزان داشته باشند. و تسهیلات بیشتری را برای کشاورز که در امر تولید تلاش می‌کنند اختصاص دهد.

دبیر اجرایی خانه‌ کشاورز استان کرمان در ادامه گفت: یکی از وعده‌هایی  که سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۴ به خیلی از کشاورزان داد این بود که کسانی که توان مالی در انجام کار آب و آبخیزداری دارند و می‌خواهند عملیاتی چون ساخت استخر ولوله گذاری را انجام دهند کار خود را تا رسیدن اعتبار به بانک کشاورزی انجام دهند و با رسیدن اعتبار اولویت استفاده از اعتبارات، باکسانی است  که کار خود را در این زمینه شروع کرده‌اند.

وی گفت: بعضی از کشاورزان کار خود را شروع و به پایان رساندند و وقتی اعتبارات رسید کارشناسان بانک پس از بازدید، اما متاسفانه تعلق اعتبار به این افراد را رد کردند و اعلام داشتند که اگر کار را تمام کرده باشید نمی‌توانیم اعتبار را به شما اختصاص دهیم که همچنان پیگیر مسئله هستیم.

سیف‌الدینی در ادامه بیان کرد: پیگیری بیمه‌ی کارفرمایان کشاورز نیز در دستور کار ما بوده تا حق بیمه‌ی آن‌ها مثل کارگران محسوب شود و نام کارفرمایان نیز در لیست جزو کارگران با همان تسهیلات ارائه شود که این مسئله در حال پیگیری است و اما هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌ایم. چراکه اعتباری در این خصوص تعریف‌نشده است و امیدواریم این مسئله را بتوانیم  با همکاری مسئولان حل کنیم.

وی در ادامه گفت: خانه‌ کشاورز یکی از اعضای ثابت ستاد بیمه است که نظرات خانه‌ کشاورز در خصوص بیمه‌ی محصولات کشاورزی در آن احراز می‌شود و خوشبختانه به نظرات خانه‌ کشاورز اهمیت زیادی قائل می‌شوند و جای آن دارد که همین‌جا از مدیر صندوق بیمه کشاورزی آقای احمدی‌زاده تشکر کنم.

سیف‌الدینی از تشکیل جلسه با مجمع نمایندگان استان جهت معرفی خانه کشاورز و اهداف آن خبر داد و گفت: خوشبختانه دو سه نماینده از استان کرمان همچون آقایان بختیاری و نیکزادی جزو گروه کشاورزی مجلس می‌باشند که با این نمایندگان ارتباط تنگاتنگ داریم و مشکلات و نظرات را به آن‌ها بازگو می‌کنیم تا در کمیسیون کشاورزی مطرح و توسط تصمیم‌گیری‌های مسئولین در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی افزود : بدهی گندم کاران نیز به نسبت کلیه‌ی استان‌های کشور کمتر است و گندم کاران بیشتر پول خود را گرفته‌اند و مابقی نیز در دست پیگیری است.

سیف‌الدینی معضل اصلی را در حال حاضر پایین بودن قیمت پسته در اول فصل عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان پسته با سود ۱۸ درصد زیر بار گرفتن وام نرفتند و می‌گویند در این بازار آشفته نمی‌توانیم سود بانک را با فروش پسته برگردانیم.

وی در ادامه گفت: قیمت پسته تنها مشکل صادرکنندگان نیست؛ با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار ما بازار چین بوده است، امسال با تولید بیش‌ازحد پسته آمریکا که هرروز قیمت پسته را کاهش می‌دهد، مواجهیم.

سیف‌الدینی افزود: از طرفی فروش محصول کشاورزی بر اساس عرضه  و تقاضاست. وقتی آمریکا ۳۵۰ هزار تن پسته دارد و ایران ۱۵۰ هزار تن پسته؛ آن‌ها هر کاری می‌کنند تا  سهم بازار چین را از ایران بگیرند.

وی با اشاره به این‌که ما در پروسه‌ی تولید و کیفیت محصول خوب عمل می‌کنیم گفت: مشکل ما اما در بخش فراوری و صنایع تبدیلی است که متأسفانه ما هنوز خام فروش‌ترین کشور دنیا هستیم که همچنان از سیستم بقالی استفاده می‌کنیم و به تجارت نوین آشنا نبوده و هنوز به بازارهای جهانی وارد نشده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان کرمان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی رایگان توسط سرمایه‌گذاری دولت را در امر ورود محصولات به بازارهای جهانی لازم دانست و افزود: قیمت پسته فعلاً حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است و ان‌شاءالله وضعیت از این بهتر شود و اما این نگاه را نباید داشته باشیم که قیمت پسته به بالای ۳۰ هزار تومان برسد.

=====

گفتنی است که بهزادپور از اعضای خانه کشاورز استان کرمان، آغازگر مراسم بود که با بیانی ادیبانه به دکتر بیابانی خوش‌آمد گفت.

همچنین خیاط حسینی رییس اعتبارات بانک کشاورزی استان گزارش کوتاهی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و تنگناهای موجود را در خصوص ارائه‌ی تسهیلات به کشاورزان برشمرد و افزود البته آماده‌ی پاسخگویی به پرسش‌های کشاورزان هستیم.

در این همایش همچنین جاویدی نماینده‌ی جهاد کشاورزی استان به توضیح عملکرد و برنامه‌های جهادکشاورزی و نقشی در حمایت و آموزش کشاورزان دارد سخنرانی کرد. مدیر بازرگانی و مدیرفنی شرکت سپهرپارمیس تولید کننده کودهای ریزمغذی با تکنولوژی نانو نیز به معرفی محصولات خود پرداختند و به سوالات حاضرین با اظهارات جمالیزاده پژوهشگر کشاورزی همراه بود در جلسه پاسخ دادند. پایان بخش همایش خانه کشاورز، پاسخ‌گویی به سوالات فعالان حوزه کشاورزی در خصوص مسائل آب و تولید و صادرات بود که در این بخش نیز سیف‌الدینی و خیاط حسینی با همراهی دکتر بیابانی به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند.