خبرنگاران با همراهی شهردار کرمان از پروژههای شهری کرمان بازدید کردند

دریاچهای زیر میدان آزادی!

بابایی: شهرداری در تنگنای شدید مالی است

اسما پورزنگی آبادی – تمام کسانی که با شهر کرمان دمخورند و همه‌ی آنها که گذشته و امروز آن را در خاطر دارند گاهی با شوق و گاهی از سر دلخوری می‌گویند که این شهر مدام در حال پوست‌اندازی و تغییر است. تغییراتی که همیشه هم بر محور توسعه و برای ساختن شهری که بهترین هر شهروند باشد نبوده است و در بسیاری موارد، صرفا با هدف تطبیق شهر با شرایط زمانه ایجاد می‌شود. هم‌اکنون می‌توان ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح متعدد، آن هم به صورت همزمان و به نحوی که همه‌ی شهر را متوجه‌ و درگیر خود کرده را مرحله‌ی اول و ایجاد خیابان‌ها و معابر جدید را مرحله‌ی دوم تغییر و تحولاتی دانست که شهرداری کرمان در چند سال اخیر ـ و احتمالا چند سال آینده ـ به شهر تحمیل می‌کند.

اگر ابوالقاسم سیف‌الهی را شهرداری بنامیم که زیرگذر و روگذرسازی را در شهر کرمان باب کرد، علی بابایی اکنون شهرداری است که خیابان‌سازی را به‌طور جدی دنبال می‌کند. این دو شهردار بیش از هر چیز نگران گره‌های کوری هستند که با حضور روزافزون خودروها در خیابان‌ها ایجاد می‌شود و در دفاع از رویکرد خود می‌گویند که می‌خواهند کاری کنند شهر نفسی تازه کند و هوایی به سر و تنش بخورد؛ اگرچه اقدامات این دو شهردار بیش از ستایش، بیش‌تر در معرض نقد و گلایه بوده است اما حرکتی که آغاز شده، توقف پیدا نخواهد کرد.

علی بابایی، شهردار فعلی کرمان اکنون علاوه بر ادامه‌ی پروژه‌های مربوط به ساخت چند تقاطع غیرهمسطح در نقاط مرکزی و رینگ شهر، بازگشایی مسیرهای جدید در مناطق یک، دو و سه شهری را نیز در اولویت قرار داده و در نقاط دیگر شهر نیز تعریض مسیرها را دنبال می‌کند.

بابایی معتقد است که پروژه‌های زیرگذر و روگذر به دلیل حجم بالا و ابعاد بزرگی که دارد، سایه‌ی خود را بر سر دیگر اقدامات شهرداری انداخته و مردم گاهی فکر می‌کنند که برنامه‌های شهرداری در محاصره‌ی همین چند پروژه قرار گرفته است.

او برای این‌که به شهروندان کرمانی اطلاع بدهد این‌گونه نیست که گمان می‌برند، جمعی از خبرنگاران را میزبان شد تا صبح یک روز پاییزی تا ساعات ظهر او را همراهی کنند تا دیگر پروژه‌های شهری که به باور او از دید پنهان مانده را هویدا کنند.

پیش از این‌که با اتوبوس روانه‌ی خیابان‌های ساکتِ دم صبحِ شهر کرمان بشویم، قدم‌زنان به همراه شهردار کرمان به کمی آن‌سوتر از ساختمان شهرداری می‌رویم. او زمینی را نشان‌مان می‌دهد که تازه از زیر بار یک ساختمان شانه خالی کرده تا یک خیابانی فرعی تعریض بشود؛ نبش کوچه‌ای که بیمارستان باهنر کرمان را از خیابان سپه به خیابان وحشی‌بافقی می‌رساند، مدرسه‌ای قدیمی بوده که حالا دیگر نیست. این مدرسه را شهرداری از آموزش و پرورش گرفته، در عوض دو قطعه زمین در غرب شهر به آنها واگذار کرده است. غرب شهر کرمان با کمبود جدی فضای آموزشی روبه‌رو است و زمین هم برای احداث مدرسه ندارد. بابایی می‌گوید که با این تهاتر و توافق، هم آموزش و پرورش می‌تواند کمبودهای خود را جبران کند و هم ۳۰ نقطه‌ی مشکل‌دار در شهر کرمان از این طریق آزادسازی می‌شود؛ آموزش و پرورش مدرسه‌ می‌دهد و از شهرداری زمین می‌گیرد.

خورشید صبحگاهی کم‌کم از پشت قلعه‌های تاریخی اردشیر و دختر خود را بالا کشیده و به میانه‌ی آسمان می‌آید. از سکوتِ نیم ساعت پیش خیابان‌ها و کوچه‌ها خبری نیست و حالا خبرنگاران برای بازدید از پروژه‌هایی که شهرداری کرمان در دست اجرا دارد، سوار اتوبوس شده و به سمت غرب شهر حرکت می‌کنند؛ منطقه‌ای که شهر کرمان از چند سال گذشته به سمت آن خزیده و گویی تلاش‌ها برای کشاندن کامل شهر به این سمت همچنان ادامه
دارد.

در جریان بازدیدی که روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه اتفاق افتاد، روند احداث سه مسیر جدید که برای حرکت روان‌تر خودروها در حال اجراست تشریح شد.

محور کوثر ادامه مییابد

اگر این روزها از بلوار کوثر گذر کرده باشید، حرکت مستقیم از یک جای این مسیر ناممکن است و باید برای ادامه‌ی راه، وارد بلوار عطا احمدی شد. این مسیر مستقیم اما توسط یک پیمانکار بومی در حال ساخت است و با مصوبه‌ی شورای شهر به نام بلوار سردار جهان اسلام نام‌گذاری شده است. قرار است ادامه‌ی کوثر را به بلوار حسن‌آباد و بعد از آن به بلوار هوانیروز پیوند بزند.

رامین امیرمداح، شهردار منطقه دو کرمان در باره‌ی این مسیر توضیحاتی به خبرنگاران می‌دهد؛ « از انتهای بلوار کوثر تا پل شهدای خلبان (روبه‌روی بلوار غدیر دو) سه کیلومتر مسیر است که تاکنون ۹۰۰ متر آن بازگشایی شده است. بلوار سردار جهان اسلام در فاز  نخست تا پیچ اختیارآباد و در فاز دوم تا پل شهدای خلبان بازگشایی خواهد شد». او وجود خرده‌مالک‌های متعدد در طول مسیر را عامل تاخیر در اجرای این مسیر دانسته و با این‌حال وعده می‌دهد تا پیچ بلوار اختیارآباد طی یک ماه آینده بازگشایی خواهد شد.

به گفته‌ی امیر مداح، طبق قرارداد با پیمانکار، بلوار سردار جهان اسلام تا دهه‌ی فجر امسال زیر بار ترافیکی خواهد رفت.

قرار است این محور که در کناره‌ی شمالی بلوار جمهوری واقع شده، به همراه محور دیگری که ادامه‌ی بلوار پزشک در سمت دیگر بلوار است، به عنوان دو بازوی کمکی برای بلوار جمهوری باشند تا ساکنان مناطق اطراف مجبور نباشند برای رفتن به مرکز شهر، حتما وارد بلوار جمهوری بشوند.

 

بلوار پزشک

به کمک بلوار جمهوری میآید

محور بلوار پزشک از یک‌سو به سمت خوارزمی تا بلوار حجاج و از طرف دیگر به سمت بلوار کشاورز نیز همزمان با بلوار سردار جهان اسلام در حال بازگشایی است.

بابایی می‌گوید: «در این محدوده، بین بلوار جمهوری و جاده تهران نیز شبکه‌های مویرگی در حال اجرا است تا مسیر دسترسی از جهات مختلف ایجاد بشود».

او اظهار می‌کند: «در شهرک الهیه  ۲۰ هزار واحد مسکونی با ۸۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که همگی برای عبور و مرور مجبورند وارد بلوار جمهوری‌ بشوند؛ بازگشایی بلوار پزشک اما انتخاب دیگری برای آنها فراهم می‌کند».

گلبازخان تا نوروز گشایش می‌یابد

مسیر دیگری که شهرداری کرمان در حال گشایش آن است و خبرنگاران هم از آن بازدید می‌کنند، محور گلبازخان است.

شهروندان کرمانی وارد خیابان تجلی که بشوند در حین حرکت به سمت میدان ارگ، دست راست با یک پارکینگ مواجه می‌شوند. این پارکینگ قرار است شروع یک خیابان بشود که ادامه‌ی آن تا سه‌راهی معلم می‌رسد؛ جنب اداره دارایی. سه‌راهی تبدیل به چهارراه و این مسیر با عنوان محور گلبازخان در اختیار رانندگان و خودروها قرار می‌گیرد. ساخت محور گلبازخان، میدان ارگ را هم پیاد‌ه‌راه خواهد کرد. شهردار کرمان می‌گوید که گلبازخان نقشی حیاتی برای این محدوده دارد.

طول آن ۳۵۵ متر است و پیشینه‌ی آن به حدود ۲۰ سال قبل و زمانی برمی‌گردد که آقای نگارستانی شهردار کرمان بوده است؛ در آن دوران یک سرمایه‌گذار هم می‌آید تا دو برابر عرض معبر را تملک کند و اطراف آن را واحدهای تجاری بسازد که متعلق به خودش هم باشد. اما قانون نمی‌پذیرد و این طرح، آرشیو می‌شود تا در دوره‌ی کنونی با ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار گشایش مسیر صورت می‌گیرد.

۸۰ درصد املاک مسیر گلبازخان توسط شهرداری تملک شده و آن‌طور که بابایی وعده می‌دهد: «حداکثر تا عید نوروز این مسیر ایجاد و میدان توحید به پیاده‌راه تبدیل خواهد شد».

 

راستگرد سیلو ساخته شد

در طول مسیر بازدید و در حالی‌که به سمت چهارراه نیکزاد در حرکتیم، شهردار کرمان توجه خبرنگاران را به تعریضی که اخیرا در سه‌راهی سیلو انجام شده جلب می‌کند.

این راست‌گرد با توافق شرکت غله و شهرداری ایجاد شده است.

شهردار کرمان از همراهی مدیرکل غله استان که موجب انجام این تعریض شده بارها قدردانی می‌کند و ادامه می‌دهد: «توافقات اولیه با مرکز تحقیقات هم شده و پنج هزار و ۷۰۰ متر زمین این مرکز در اختیار شهرداری قرار گرفته و آزادسازی خواهد شد».

ساخت تقاطع غیرهمسطح در چهارراه نیکزاد که این روزها به یکی از چالش‌های جدید بین شورا و شهرداری تبدیل شده، آن‌طور که شهردار می‌گوید قطعی شده و منتظر تصویب نهایی شورای ترافیک استان است. در این محدوده‌ی شهر همچنین یک تقاطع‌ غیرهمسطح روبه‌روی پایانه آدینه و تقاطع دیگری در سه‌راهی الله‌آباد احداث می‌شود.

دریاچهای زیر میدان آزادی

پروژه‌ی زیرگذر آزادی هم از سوی خبرنگاران و شهردار کرمان مورد بازدید قرار می‌گیرد.

آن‌طور که موسی نجفی، نماینده پروژه‌های قرارگاه خاتم در شهر کرمان گزارش می‌دهد این پروژه تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. او همچنین از رفع محدودیت‌های ترافیکی اطراف میدان آزادی تا اول دی‌ماه خبر می‌دهد و در ادامه، یکی از جدی‌ترین چالش‌های ساخت این زیرگذر را برای خبرنگاران تشریح می‌کند؛ بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در جریان حفاری‌هایی که صورت می‌گیرد، دست و پا گیر شده است. نجفی توضیح می‌دهد که سطح صفر پروژه ۵/۱۰ – است و آب‌های زیر سطحی به عمق ۷- رسیده‌اند و این، اولین‌باری است که در پروژه‌ای با چنین وضعیتی روبه‌رو شده‌اند.

او می‌گوید: «میدان آزادی داخل یک دریاچه قرار گرفته و خشک کردن این آب در حین انجام عملیات بغرنج شده اما با روش‌های مهندسی در حال غلبه بر این شرایط هستیم».

وی اظهار می‌کند: «ما برای اولین‌بار است که یک زیرگذر را به صورت وان مدفون در داخل آب احداث می‌کنیم و بعد از پایان پروژه، این آب پشت دیواره‌های زیرگذر باقی می‌ماند و به پمپاژ نیازی نخواهد داشت».

نجفی ادامه می‌دهد: «در این پروژه در پنج جبهه‌ی مختلف به‌صورت همزمان کار در حال انجام است و محور استقلال به میدان آزادی تا چند روز آینده باز خواهد شد». ساعت به ۹ صبح رسیده و بازدید ادامه دارد. جز در پروژه‌ی آزادی، در هیچ‌کدام از پروژه‌هایی که مورد بازدید قرار گرفت، کسی مشغول کار نیست.

به سمت بافت تاریخی شهر کرمان حرکت می‌کنیم تا از نزدیک روند مرمت و بازسازی حمام تاریخی باغ‌لله را مشاهده کنیم. در حمام باغ‌لله مصالح، تجهیزات و ابزار کار وجود دارد. این حمام در عمق زمین قرار گرفته و ۴۰ سال است که هیچ اقدامی در آن صورت نگرفته و بخش زیادی از این بنای تاریخی فرو ریخته و از بین رفته و بخش دیگر نیز، در آستانه‌ی فروریختن است. شهرداری کرمان اما با ورود به موقع به این بنای تاریخی، آن را از مرگ حتمی نجات داده است. سازمان بهسازی و زیباسازی شهرداری پیمانکار این پروژه است. مقاوم‌سازی این بنا تا حد زیادی انجام شده و به پایان رسیده است.

شهردار کرمان تاکید می‌کند که در جریان مرمت این بنا، هرگز سرهم‌بندی نکرده‌اند و با دقت و ظرافت خاصی مرمت صورت می‌گیرد.

این حمام بعد از اتمام مرمت به یک مرکز پذیرایی و بخشی از آن هم به عنوان یک حمام مدرن با ارایه‌ی خدماتی همچون سونا و جکوزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بابایی می‌گوید ما پنج حمام مهم در شهر کرمان داریم که اگر همگی مرمت و احیا بشود، می‌توانیم حمام‌های تاریخی‌مان را ثبت جهانی کنیم. در ادامه‌ی این برنامه قرار بود مقبره خواجه‌اتابک، خانه لطفی و برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری نیز مورد بازدید قرار گیرد، اما به دلیل نبود وقت کافی، به زمان دیگری موکول می‌شود.

به سمت شرقی‌ترین نقطه‌ی شهر حرکت می‌کنیم و در طول مسیر، شهردار از طرح توسعه‌ی پارک سنگی و احداث پارک پدر در مجاورت کوه‌های تندرستون خبر می‌دهد. پارکی که توسط کادر امانی شهرداری در حال احداث است و بابایی اظهار می‌کند: «آنچه این پارک را از دیگر مراکز تفریحی کرمان متمایز می‌کند، بهره‌گیری از پتانسیل کوه‌ و نور و آب است که در تلفیق با هم، فضای خاصی را در اختیار شهروندان کرمانی قرار می‌دهد».

او ادامه می‌دهد: «سطح فوقانی یکی از این تپه‌های سنگی برای ایجاد کافی‌شاپ می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در این محدوده طرح یک آمفی‌تئاتر هم داریم که اگر بتوانیم ۱۵ میلیارد تومان هزینه‌ی تملک ۱۵ خانه را تامین کنیم، احداث خواهد شد. یک آمفی‌تئاتر روباز که اطراف آن را کوه‌ها فرا گرفته‌اند».

بازدید به پایان می‌رسد و بابایی وعده می‌دهد که به زودی برای پاسخ به خبرنگاران یک نشست خبری برگزار خواهد کرد.

او می‌گوید که شورا و شهرداری تمام این پروژه‌ها را در شرایط تنگنای شدید مالی انجام می‌دهند. مشکلات مالی به‌خاطر کم‌کاری ما نیست بلکه به دلیل رکود در ساخت‌وسازها که ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد شهرداری از این محل بوده اتفاق افتاده است.

او اظهار می‌کند: «ما اکنون سراغ سایر روش‌های تامین مالی از جمله عوارض نوسازی و پسماند رفته‌ایم؛ شعار امسال برنامه‌های ما مشارکت مردم است. اگر مردم ما را از خودشان ندانند، هرکار انجام بدهیم بی‌فایده خواهد بود». شهردار کرمان از طریق رسانه‌ها به مردم پیغام می‌دهد که شهرداری و شورا را از خودشان بدانند و در شرایط فعلی با پرداخت حق و حقوق شهروندی، کمک کنند پروژه‌ها پیش برود.